Dvostruko je veća šansa da će pješaka udariti električni ili hibridni automobili

Do ovih saznanja britanski su istraživači došli nakon analize podataka o 32 milijarde milja vožnje električnim/hibridnim vozilima i tri bilijuna milja vožnje benzinskim/dizel vozilima

Mladen Smrekar srijeda, 22. svibnja 2024. u 13:00
Prosječne godišnje stope stradavanja pješaka na 100 milijuna milja cestovnog putovanja iznosile su 5,16 za električna i hibridna vozila i 2,40 za vozila na benzin i dizel 📷 Unsplash
Prosječne godišnje stope stradavanja pješaka na 100 milijuna milja cestovnog putovanja iznosile su 5,16 za električna i hibridna vozila i 2,40 za vozila na benzin i dizel Unsplash

Vjerojatnost da pješaka udariti električni ili hibridni automobil dvostruko je veća nego da će završiti pod kotačima ili na haubi onih s benzinskim ili dizelskim pogonom. Tako barem pokazuje istraživanje o stopama žrtava prometnih nesreća u Velikoj Britaniji, objavljeno u Journal of Epidemiology & Community Health. Rizik je dakako veći u urbanim područjima, ozljede u prometu vodeći su uzrok smrti djece i mladih, a svaka četvrta žrtva prometnih udesa su pješaci. 

Dijagram toka stradavanja pješaka u prijavljenim sudarima u cestovnom prometu u Velikoj Britaniji 2013.–2017.
Dijagram toka stradavanja pješaka u prijavljenim sudarima u cestovnom prometu u Velikoj Britaniji 2013.–2017.

Istraživači Londonske škole higijene i tropske medicine (LSHTM) usporedili su razlike u stopama stradavanja pješaka za svakih 100 milijuna milja cestovnog putovanja u Velikoj Britaniji između električnih/hibridnih automobila i automobila na fosilna goriva, koristeći podatke o sigurnosti na cestama (STATS19). Godišnju kilometražu procijenili su iz podataka Nacionalnog istraživanja putovanja (NTS). Ukupno je u analizu uključeno 32 milijarde milja vožnje električnim/hibridnim vozilima i tri  bilijuna milja vožnje benzinskim/dizel vozilima.

Nesreće u postocima

Između 2013. i 2017. registrirano je 916.713 žrtava nesreća u Velikoj Britaniji. Među žrtvama bilo je 120.197 pješaka, a njih 96.285 udario je automobil ili taksi. Tri četvrtine tih pješaka, 71.666 ili 74%, udario je automobil ili taksi na benzin ili dizel, a njih 1652 (2%) udarilo je električno ili hibridno vozilo. U zapisniku kod gotovo svake četvrte žrtve (22,829) žrtava nije zapisan tipa vozila.

Većina sudara dogodila se u urbanim područjima, a u tim nesrećama prednjačila su električna ili hibridna vozila 📷 freepik
Većina sudara dogodila se u urbanim područjima, a u tim nesrećama prednjačila su električna ili hibridna vozila freepik

Očekivano, većina sudara dogodila se u urbanim područjima, a u tim nesrećama prednjačila su električna ili hibridna vozila; s druge strane, u ruralnim područjima u nesrećama su dvostruko više sudjelovala vozila na benzin ili dizel.

Prihvatljivo objašnjenje

Na temelju tih podataka, istraživači su izračunali da su između 2013. i 2017. prosječne godišnje stope stradavanja pješaka na 100 milijuna milja cestovnog putovanja bile 5,16 za električna i hibridna vozila i 2,40 za vozila na benzin i dizel. To ukazuje da su sudari s pješacima bili u prosjeku dvostruko vjerojatniji kod električnih i hibridnih vozila nego kod vozila s benzinskim i dizelskim motorom te tri puta vjerojatniji u urbanim nego u ruralnim područjima, kažu istraživači.

Naleti na pješake bili u prosjeku dvostruko vjerojatniji kod električnih i hibridnih vozila te tri puta vjerojatniji u urbanim nego u ruralnim područjima 📷 freepik
Naleti na pješake bili u prosjeku dvostruko vjerojatniji kod električnih i hibridnih vozila te tri puta vjerojatniji u urbanim nego u ruralnim područjima freepik

"Jedno prihvatljivo objašnjenje za naše rezultate je da se razine pozadinske okolne buke razlikuju između urbanih i ruralnih područja, uzrokujući da su električna vozila manje čujna za pješake u urbanim područjima", sugeriraju istraživači.