BMW serija 3 - Pojam sportske limuzine
BMW-ova je serija 3 utjelovila koncept sportske vožnje i uživanja za upravljačem. Stoga niti ne čudi kako je već preko 40 godina riječ o automobilu koji predstavlja nove standarde u klasi i koji služi kao primjer kojeg mnogi pokušavaju dostići, no malo kome to uistinu i pođe za rukom
Prva serija 3 je predstavljena davne 1975. i do sada je kupcima ponuđeno šest generacija ovog automobila koji je prodan u preko 15 milijuna primjeraka. Time je ovaj automobil postao najprodavaniji BMW-ov model u povijesti, no još je važnije u kakvu se ikonu automobilizma prometnuo. Naime, njegove kvalitete koje su dodatno usavršavane tijekom generacija podjednako cijene poklonici BMW-a kao i ljuti konkurenti.
Na nedavno održanom pariškom salonu BMW je predstavio sedmu generaciju (G20) ovog automobila, i to u njenoj osnovnoj limuzinskoj izvedbi, a pred kojom je veliki zadatak ispuniti pa čak i nadvisiti očekivanja tržišta. No, Bavarci se ne brinu i ponosno tvrde kako će i ova serija 3 biti tzv. benchmark cijelom svom segmentu, odnosno vozilo koje će predstavljati samu bit premium limuzine srednje veličine. Naime, proizvođač iz Münchena navodi kako je nova serija 3 preuzela sve glavne elemente svojih prethodnika poput dinamičnog dizajna, agilnosti, vrhunskih voznih svojstava, učinkovitosti, kvalitete izrade i inovativnosti te cijelu priču odvela nekoliko koraka dalje.
Odvažnija i modernija vanjština
Krenimo od vanjskog dizajna i recimo da su ga BMW-ovi stručnjaci modernizirali i učinili automobil vizualno agresivnijim. S druge strane, to nije posebno štetilo premium limuzinama prijeko potrebnoj eleganciji, a što je najvažnije, nova serija 3 je prepoznatljivi član svoje modelne obitelji. Što se rasta dimenzija tiče, recimo kako je nova serija 3 za 76 mm duža od svog prethodnika pa joj ukupna duljina sada iznosi 4709 mm, dok je međuosovinski razmak produžen za 41 na 2851 mm. Također, ukupna širina vozila je narasla na 1827 mm (+16 mm), a trag kotača je proširen za 43 mm sprijeda te 21 otraga. Visina vozila je veća tek za 1 milimetar i iznosi 1442 mm.
Detaljnije, možemo istaknuti nova standardna prednja LED svjetla te opcijska Adaptive LED s dugim svjetlima BMW Laserlight. Nadalje, prednji kraj karakteriziraju veći otvori za zrak te izraženija i veća BMW-ova obiteljska maska motora. Novosti se nastavljaju na izraženijim bočnim linijama, dok se otraga ističu nova stražnja izdužena LED svjetla sa zatamnjenom pozadinom te snažnije horizontalne linije koja automobil čine vizualno širim.
Također, kupcima će na raspolaganju stajati nova ponuda naplataka, a proizvođač je potvrdio kako će prilikom lansiranja ponuditi dvije obične te deset metalik boja karoserije koje uključuju i nove Portimao Blue te Vermont Bronze. U okviru programa BMW Individual dostupna je i nova metalik boja Dravite Grey.
Jednostavnija i naprednija unutrašnjost
Rast vanjskih dimenzija se pozitivno odrazio i na povećanje prostora unutar putničke kabine i to u svim smjerovima, podjednako na prednjim te stražnjim sjedalima. Također, proizvođač navodi kako je općenito povećana razina komfora te smanjena razina buke i vibracija unutar vozila. Svakako vrijedi spomenuti i da limuzinska serija 3 nudi prtljažnika od 480 dm3 te kako se nasloni stražnjih sjedala mogu preklopiti u omjeru 40:20:40, dok su opcijski dostupni električno pokretani poklopac prtljažnika te električno sklopiva kuka. Nove presvlake i kvalitetni materijali kao i poslovično visoka kvaliteta izrade već na prvu odaju da je riječ o premium automobilu.
Posebno je to primjetno kod novo osmišljenog dizajna vozaču fokusiranog kokpita koji je pročišćeniji i jednostavniji te intuitivniji s manje prekidača pa cijela prednja armatura djeluje jedinstvenije i povezanije. Naglasak je dakako na sportskom duhu vozila i naprednoj opremi. Posebno se ističu nova digitalna instrumentna ploča, središnja konzola s novim zaslonima, kao i ergonomičniji položaj ručice mjenjača uz koju se nalaze višefunkcijski prekidač sustava iDrive te prekidač za pokretanje motora kao i prekidači sustava Driving Experience Control te onaj elektromehaničke parkirne kočnice.
Nadalje, tu je i novi BMW OS 7.0 te nove kontrole klimatizacije i svjetala, a putnike će u unutrašnjosti dočekati i naprednija ambijentalna rasvjeta, drukčije obloge vratiju i sl. Recimo i da će standardnu opremu čini 5,7-inčni zaslon instrumentne ploče uparen s 8,8-inčnim središnjim zaslonom infotainmenta, dok će opcijski biti dostupna instrumentna ploča s 12,3" zaslonom uparena s 10,25-inčnim središnjim zaslonom.
Pored navedenog, kupcima će biti ponuđene i brojne druge mogućnosti personalizacije vanjštine i interijera vozila kroz različite pakete i elemente dodatne opreme.
Bogata ponuda motora već od starta
Prilikom lansiranja uz novu će BMW seriju 3 biti dostupno pet snažnih i ekonomičnih motora. Konkretnije, radi se o dva 4-cilindrična turbobenzinca i dva 4-cilindrična turbodizela koji su svi obujma od 2,0 litre, a tu je i redni 6-cilindrični turbodizel obujma od 3,0 litre.
Ponudu otvara izvedba 320i snage od 135 kW, odnosno 184 KS te najvećeg okretnog momenta od 300 Nm. S ovim će pogonskim strojem nova serija 3 do 100 km/h ubrzavati za 7,2 sekunde, uz prosječnu potrošnju goriva od oko 6 l/100 km. Sljedeći je u ponudi 330i snage od 190 kW, odnosno 258 KS te najvećeg okretnog momenta od 400 Nm. BMW 330i će do 100 km/h ubrzavati za 5,8 sekundi, a prosječna će mu se potrošnja kretati oko 6,1 l/100 km. Oba će benzinska motora biti standardno uparena s 8-stupanjskim automatskim mjenjačem Steptronic.
Što se tiče dizelskih modela, ponudu započinje model 318d snage od 110 kW, odnosno 150 KS te najvećeg okretnog momenta od 320 Nm. Za ubrzanje do 100 km/h ovoj će izvedbi biti potrebne 8,4 sekunde, a prosječna će se potrošnja kretati oko 4,5 l/100 km. Izvedba 320d će razvijati snagu od 140 kW, odnosno 190 KS te najveći okretni moment od 400 Nm što će biti dovoljno za ubrzanje do 100 km/h za 7,1 sekundu, dok će se prosječna potrošnja kretati oko 4,7 l/100 km.
Obje 2,0-litrene dizelske izvedbe će standardno biti opremljene 6-stupanjskim ručnim te opcijskim 8-stupanjskim mjenjačem Steptronic. Također, 320d je dostupan i s pogonom na sva četiri kotača xDrive s kojim je standardno uparen i spomenuti Steptronic.
Vrh ponude će, za početak, predstavljati 3-litreni 6-cilindrični dizelski motor snage od 195 kW, odnosno 265 KS i najvećeg okretnog momenta od 580 Nm. Točnije, 330d će do 100 km/h ubrzavati za 5,5 sekundi, dok će mu se prosječna potrošnja kretati oko 5,2 l/100 km. Standardnu opremu ove izvedbe čini 8-stupanjskim Steptronic, a treba reći i kako svi navedeni motori zadovoljavaju Euro emisijske standarde 6d-TEMP.
Vozne sposobnosti i sigurnost su očiti prioriteti
Unatoč rastu dimenzija masa vozila je u prosjeku snižena za 55 kg, a niže je i težište, dok je raspored mase zadržan na već uobičajenih 50:50. Istovremeno je povećana krutost šasije te je temeljito unaprjeđen aktivni ovjes. Tako nova serija 3 nudi kvalitetnije vozne osobine i viši stupanj agilnosti, a dorađeni i precizniji upravljač te snažniji kočnički sustav, prema riječima proizvođača, dodatno pridonose jedinstvenom osjećaju upravljanja ovim automobilom.
Dodatno će performansama i ekonomičnosti pripomoći i optimizirana aerodinamička svojstva te smanjeni koeficijent otpora zraka koji sada iznosi 0,26 (za izvedbu 320d). Kupcima će biti dostupan i ovjesi M Sport te Adaptive M, kočnice M Sport, kao i stražnji diferencijal M Sport čime je moguće dodatno unaprijediti vozna svojstva ovog automobila.
Nadalje, nova BMW serija 3 će biti dostupna sa značajno proširenom ponudom sigurnosnih sustava i sustava potpore vozaču. Između ostalog vrijedi istaknuti sustave poput upozorenja na nenamjernu promjenu voznog traka, upozorenja na predstojeći sudar s prepoznavanjem pješaka i biciklista te automatskim kočenjem (City Braking), adaptivni tempomat s funkcijom Stop & Go, sustav upozorenje na bočni promet, novi Head-up zaslon s većom površinom prikaza, kvalitetnijom grafikom i većim brojem informacija, Parking Assist, kameru za vožnju unatrag te Reversing Assist koji može samostalno voziti automobil unatrag do 50 m istim putem kojeg je vozilo upravo prošlo.
Novost čini i BMW Intelligent Personal Assistant kojeg se aktivira riječima Hey BMW, a vlasnik mu može dati i ime. Između ostalog, ovaj osobni asistent može vozaču i putnicima objasniti način rada pojedinih On-board sustava, upozoriti na informacije koje vozilo šalje vozaču, dati odgovor na pojedina pitanja o vozilu i sl, a njegove mogućnosti stalno rastu putem nadogradnji softvera koje vozač niti ne primjećuje, odnosno iste ga ne ometaju.
I na kraju…
Ukratko, prema navodima proizvođača glavne odlike nove serije 3 su veće dimenzije vanjštine i interijera, atraktivniji i dinamičniji dizajn, manja masa, viša razina komfora i sigurnosti, bogatija i naprednija oprema te snažnija i štedljivija motorizacija. Drugim riječima, ovaj je automobil prema svemu sudeći na dobrom putu da ponovno bude smatran vozilom koje oblikuje svoj segment i koje utjelovljuje samu ideju premium sportske limuzine.
Nova serija 3 će se proizvoditi u BMW-ovoj domaćoj tvornici u Münchenu, u kineskom Shenyangu te u meksičkom San Luis Potosiju, a prve isporuke na svjetskim tržištima su zakazane za ožujak sljedeće godine. Nedugo zatim se može očekivati proširenje ponude. Prvenstveno tu mislimo na izvedbe M340i te M340i xDrive M Performance, čiji će 6-cilindrični motor razvijati snagu od 387 KS te najveći okretni moment od 500 Nm. I konačno, u pripremi su karavanska izvedba te dakako, novi M3.
Tehnički podaci
MODEL | 330i |
---|---|
konstrukcija motora | 4-cilindrični redni benzinski, postavljen naprijed uzdužno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi, promjenjivo upravljanje ventilima Valvetronic, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva, 1 TwinScroll turbopunjač, međuhladnjak, Start & Stop, Euro 6d-TEMP |
obujam | 1998 cm3 |
provrt i hod klipa | 94,6 x 82,0 mm |
omjer kompresije | 10,2 : 1 |
najveća snaga | 190 kW (258 KS) između 5000 i 6500 o/min |
najveći okretni moment | 400 Nm između 1550 i 4400 o/min |
prijenos snage | Pogon na stražnje kotače, automatski mjenjač Steptronic s 8 stupnjeva prijenosa |
podvozje | Sprijeda McPhersonove opružne noge, poprečna ramena (aluminij i čelik), otraga višedjelna (5-Link) osovina (aluminij i čelik), spiralne opruge i teleskopski amortizeri, upravljač s električnim servoojačivačem, prijenosni omjer 14,1:1 |
kočnice | Sprijeda i otraga ventilirani disk s 1-klipnim kliještima, ABS, TCS, ESP, CBC (Cornering Brake Control) |
naplaci i pneumatici | Naplaci dimenzija 7,5J x 17, pneumatici dimenzija 225/50 R 17 |
dimenzije | D x Š x V 4709 x 1827 x 1442 mm, međuosovinski razmak 2851 mm, trag kotača 1589 / 1604 mm, obujam prtljažnika 480 dm3, krug okretanja 11,4 m, spremnik za gorivo 59 l |
mase | Prazno vozilo 1470 kg, najveća dozvoljena 2050 kg, dopušteno opterećenje 580 kg |
performanse | Najveća brzina 250 km/h (elektronički ograničena), ubrzanje 0-100 km/h 5,8 s |
potrošnja goriva | U gradskoj vožnji 7,7 l/100 km, na otvorenoj cesti 5,2 l/100 km, u mješovitoj vožnji 6,1 l/100 km, prosječna emisija CO2 139 g/km |
MODEL | 320d | 320d xDrive |
---|---|---|
konstrukcija motora | 4-cilindrični redni dizel, postavljen naprijed uzdužno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail (2000 bar), 2 turbopunjača, međuhladnjak, Start & Stop, Euro 6d-TEMP | |
obujam | 1995 cm3 | |
provrt i hod klipa | 90,0 x 84,0 mm | |
omjer kompresije | 16,5 : 1 | |
najveća snaga | 140 kW (190 KS) pri 4000 o/min | |
najveći okretni moment | 400 Nm između 1750 i 2500 o/min | |
prijenos snage | Pogon na stražnje kotače, ručni mjenjač sa 6 stupnjeva prijenosa (opcija: automatski mjenjač Steptronic s 8 stupnjeva prijenosa) | Pogon na sva četiri kotača xDrive, automatski mjenjač Steptronic s 8 stupnjeva prijenosa |
podvozje | Sprijeda McPhersonove opružne noge, poprečna ramena (aluminij i čelik), otraga višedjelna (5-Link) osovina (aluminij i čelik), spiralne opruge i teleskopski amortizeri, upravljač s električnim servoojačivačem, prijenosni omjer 14,1:1 | |
kočnice | Sprijeda i otraga ventilirani disk s 1-klipnim kliještima, ABS, TCS, ESP, CBC (Cornering Brake Control) | |
naplaci i pneumatici | Naplaci dimenzija 6,5J x 16, pneumatici dimenzija 205/60 R 16 | Naplaci dimenzija 7,5J x 17, pneumatici dimenzija 225/50 R 17 |
dimenzije | D x Š x V 4709 x 1827 x 1442 mm, međuosovinski razmak 2851 mm, trag kotača 1589 / 1604 (xDrive: 1573 / 1587) mm, obujam prtljažnika 480, krug okretanja 11,4 (xDrive: 11,95) m, spremnik za gorivo 40 (opcija: 59 l) | |
mase* | Prazno vozilo 1455 (1455) kg, najveća dozvoljena 2065 (2075) kg, dopušteno opterećenje 610 (620) kg | Prazno vozilo 1540 kg, najveća dozvoljena 2140 kg, dopušteno opterećenje 600 kg |
performanse* | Najveća brzina 240 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 7,1 (6,8) s | Najveća brzina 233 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 6,9 s |
potrošnja goriva* | U gradskoj vožnji 5,7 (5,1) l/100 km, na otvorenoj cesti 4,1 l/100 km, u mješovitoj vožnji 4,7 (4,5) l/100 km, prosječna emisija CO2 122 (117) g/km | U gradskoj vožnji 5,5 l/100 km, na otvorenoj cesti 4,4 l/100 km, u mješovitoj vožnji 4,8 l/100 km, prosječna emisija CO2 125 g/km |
proizvođač | BMW AG | |
zastupnik | Tomić & Co. |
* vrijednosti u zagradama odnose se na izvedbu s mjenjačem Steptronic