HAC odabrao izvođača za novi sustav digitalne naplate cestarine
Beskontaktni sustav naplate cestarine obuhvatit će sve autoceste u Hrvatskoj, a rok za njegovu ugradnju je 24 mjeseca – dakle, vjerojatno će u pogon biti pušten tek 2026. godine
Hrvatske autoceste putem javne su nabave odabrale najpovoljnijeg ponuđača za uvođenje novog sustava naplate cestarine, kojim će se zamijeniti postojeći sustav ENC-a i "ručne" naplate na svim dionicama autocesta u Hrvatskoj. U postupku pregleda i ocjene odabrana je ekonomski najpovoljnija ponuda Zajednice ponuditelja SkyToll, a. s. (Bratislava, Slovačka) i TollNet a.s. (Prag, Češka), s cijenom ponude bez PDV-a u iznosu od 79.913.480,52 eura, s rokom dovršetka radova od 24 mjeseca od sklapanja ugovora. Na nadmetanje je pristiglo deset ponuda, prenosi Index.hr.
Sredstva za uvođenje novog sustava naplate cestarine osigurana su kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO).
Naplata bez zaustavljanja
Novim sustavom zamijenit će se postojeći sustav naplate, i to rješenjem elektroničke naplate cestarine na temelju rješenja slobodnog protoka s više voznih trakova, bez zaustavljanja vozila s beskontaktnim načinima plaćanja. U novom sustavu cestarina će se naplaćivati ovisno o prijeđenoj udaljenosti i skupini vozila. To će se rješenje uvesti u postojeću mrežu autocesta i vrijedit će za sva vozila. Dakle, bit će obuhvaćane autoceste pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, Bine Istre i Autoceste Zagreb-Macelj.
Tehnologije novog sustava imat će dvije glavne komponente: tehnologiju za naplatu cestarine korisnicima ENC uređaja (5,8 GHz) i ALPR tehnologiju za naplatu cestarine povremenim korisnicima za laka vozila i nadzor plaćanja cestarine svih vozila. U novom sustavu ENC uređaji bit će vezani za registarsku oznaku vozila, što znači da će se cestarina naplaćivati samo za transakcije tog vozila.
Navedeno znači i da će se svi korisnici u novom sustavu naplate, uključujući korisnike ENC uređaja i ALPR sustava, morati registrirati u sustav, pri čemu će morati dostaviti podatke barem o broju registarske oznake vozila, državi izdavanja registarske oznake i načinu plaćanja. Pre-paid korisnici, dakle, ne smiju biti anonimni, već njihovi podaci moraju biti poznati sustavu. Prepoznavanje vozila i naplata morat će se odvijati pri svim brzinama kretanja vozila, do čak 250 km/h.
Očekuje se 2026.
Prema prvim najavama sustav je trebao zaživjeti početkom ove godine, potom je rok pomaknut za godinu dana, a sada vidimo da je on prema uvjetima natječaja – 24 mjeseca od sklapanja ugovora. To znači da ćemo se naplatnih kućica u Hrvatskoj riješiti vjerojatno tek nekad tijekom 2026. godine.
Nakon njegovog uvođenja, dakle, autocestama ćemo se voziti bez zaustavljanja. Sustav će nuditi dva načina naplate – ili pre-paidom, uz prijavu registracijskih pločica, ili putem ENC-a. Taj će izbor imati vozači lakih vozila, dok će kamioni u svakom slučaju morati posjedovati ENC. Za povremene korisnike vjerojatno će najjednostavnije na internetskom sustavu povezati registraciju vozila s bankovnom karticom, odakle će im se vršiti automatska naplata, sukladno relacijama koje su prešli.