Novi sustav naplate cestarine stiže za najviše dvije godine
Potpisom ugovora između Hrvatskih autocesta i izvođača počeli su teći rokovi, pa će novi sustav naplate cestarina biti uveden na svim autocestama u Hrvatskoj kroz najviše 24 mjeseca
U utorak je u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture potpisan ugovor o implementaciji novog sustava naplate cestarine. Ugovor su potpisale Hrvatske autoceste sa zajednicom ponuditelja koju čine slovačka tvrtka SkyToll i češki TollNet.
Elektronička naplata po kilometraži
Novi sustav naplate cestarina omogućit će beskontaktnu naplatu cestarina za osobna i teretna vozila, uz plaćanja cestarine prema prijeđenoj udaljenosti. Naplata cestarina provodit će se elektroničkim putem, bez ograničenja u odvijanju prometa odnosno potrebe za zaustavljanjem vozila na početku ili na kraju naplatne dionice.
Sustav će koristiti dvije postojeće i u svijetu provjerene tehnologije – ALPR tehnologiju, koja je usmjerena na naplatu cestarine povremenim korisnicima lakih vozila te prepoznaje registarske pločice vozila i vrši nadzor plaćanja cestarine svih vozila, kao i DSRC tehnologiju putem koje će se vršiti naplata cestarine korisnicima ENC uređaja.
Također će biti kompatibilan s EETS-om (Europskim elektroničkim sustavom naplate cestarine) te nuditi mogućnosti za daljnji fleksibilan razvoj. Važna je vijest za vozače osobnih vozila da će elektronički uređaji koji se već danas koriste u vozilima nastaviti raditi i u novom sustavu.
Bez zaustavljanja
"Potpisivanjem ovog ugovora, vrijednosti gotovo 80 milijuna eura, ulazimo u novo razdoblje naplate cestarine u slobodnom protoku vozila, bez zaustavljanja na naplatnim kućicama, čime će se povećati i protočnost prometa", izjavio je direktor HAC-a Boris Huzjan.
"Današnjim potpisom ugovora konačno krećemo u realizaciju ovog povijesnog projekta, koji će označiti prekretnicu za cjelokupni sustav autocesta u Hrvatskoj i način njihovog korištenja", rekao je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, dodavši da novi sustav dolazi u trenutku kad su društva u cestovnom sektoru restrukturirana, a promet iz godine u godinu sve veći, kao i to da se završavaju preostale dionice autocesta – poput Istarskog ipsilona u Istri, autoceste do Siska, te koridora Vc.
"Nedavno smo uspješno završili projekte u Češkoj, Sloveniji i Austriji. Trenutno gradimo novi sustav naplate cestarine u Slovačkoj i sudjelujemo u sustavu kontrole naplate cestarine u Nizozemskoj. U Hrvatskoj želimo pokazati da SkyToll i TollNet, obje tvrtke u sklopu ITIS Holdinga, mogu donijeti nova inovativna rješenja i glatku implementaciju temeljenu na provjerenoj tehnologiji i bogatom iskustvu", poručio je Matej Okáli, predsjednik Uprave ITIS Holdinga, stopostotnog vlasnika tvrtki SkyToll i TollNet.
Mobilna kontrola naplate
Kontrole naplate cestarine obavljat će mobilne jedinice, tj. posebno opremljena vozila koja su u direktnoj komunikaciji s nadzornim centrima te nadzorni centri za praćenje korištenja autocesta i rješavanje spornih transakcija. Mobilne jedinice će se sastojati od 60 vozila HAC-a, devet vozila BINA-Istre i pet vozila Autocesta Zagreb-Macelj. Predviđeno je i postavljanje 208 naplatnih portala te 140 staza za brzu registraciju.
Mogućnost sezonskih poskupljenja i dalje je otvorena, potvrdio je ministar Butković. Pripreme za implementaciju projekta počinju odmah, testiranja će se provoditi do 2026., a tada bismo napokon trebali autocestama prometovati bez naplatnih kućica. Radnici, koji sada rade na tim kućicama, bit će obučeni i prekvalificirani za neke druge pozicije unutar HAC-a. Očekuje se da će novi sustav smanjiti operativne troškove, povećati udobnost putovanja te omogućiti fleksibilnost plaćanja.