EU ostaje pri planu zabrane prodaje vozila na fosilna goriva 2035., ali uz fleksibilniji pristup
Europska komisija predložila je akcijski plan za jačanje konkurentnosti europske autoindustrije, s nekoliko ključnih točaka koje se tiču dekarbonizacije, autonomnih vozila, ali i podrške radnicima diljem Europe

Europski automobilski sektor je na kritičnoj prekretnici, kako zbog brzih tehnoloških i regulatornih promjena, tako i sve veće konkurencije. Kako bi odgovorila na predstojeće promjene, Europska komisija pokrenula je u siječnju strateški dijalog o budućnosti europske automobilske industrije, proces osmišljen za rješavanje gorućih izazova u tom sektoru.
Konkretne mjere pomoći sektoru
Slijedom toga, Komisija je sada predložila i akcijski plan s konkretnim mjerama, kojima će se osigurati snažan i održiv automobilski sektor u EU. Kako bi održali snažnu europsku proizvodnu bazu i izbjegli strateške ovisnosti, stavit će na raspolaganje 1,8 milijardi eura za stvaranje sigurnog i konkurentnog lanca opskrbe sirovinama za baterije, što će pridonijeti rastu europske automobilske industrije, a to je tek jedan u nizu predloženih poteza.
Osim toga, predloženo je i stvaranje Europskog saveza za povezana i autonomna vozila. On će okupiti europske dionike u automobilskoj industriji kako bi oblikovali razvoj vozila sljedeće generacije i pomogli u razvoju zajedničkog softvera i hardvera, potrebnih za oživljavanje te tehnologije. Te će se mjere podupirati zajedničkim javno-privatnim ulaganjima u iznosu od oko milijardu eura uz potporu programa Obzor Europa u razdoblju 2025.–2027.
Akcijski plan popraćen je Komunikacijom o dekarbonizaciji korporativnih voznih parkova, u kojoj se ističu primjeri najbolje prakse i potiče države članice da poduzmu daljnje mjere za zelene korporativne vozne parkove, koji čine oko 60 % novih registracija automobila.
Veća fleksibilnost proizvođačima
Komisija je primila na znanje jasnu potražnju proizvođača vozila za većom fleksibilnošću u pogledu ciljnih vrijednosti za CO2. Taj problem žele riješiti na uravnotežen i pravedan način, pa će ovog mjeseca predložiti izmjenu Uredbe o standardima za emisije CO2 za automobile i kombije. Tom izmjenom bi se proizvođačima automobila omogućilo da ostvare svoje ciljeve usklađenosti tako što bi se njihova učinkovitost utrostručila tijekom trogodišnjeg razdoblja (2025.–2027.), ali bi im se omogućilo i da sve nedostatke u jednoj ili dvije godine nadoknade prekomjernim postignućima u drugim godinama.
Do kraja desetljeća emisije će u prodaji novih automobila morati biti smanjene za 55%, a plan potpune zabrane novih osobnih automobila i kombija na fosilna goriva 2035. godine ostaje na snazi, barem za sada. Komisija je, naime, najavila da će ubrzati rad na pripremi predviđene revizije Uredbe o standardima za emisije CO2 za automobile i kombije, pa bi se tu mogle očekivati određene promjene.
Podrška radnicima
Komisija će financiranjem u okviru Inovacijskog fonda dodatno poduprijeti industriju baterija u EU i radit će na načinima povećanja potražnje za europskim vozilima s nultim emisijama. Akcijski plan uključuje mjere kojima će se osigurati poticaji za prelazak na vozila s nultim emisijama i ojačati povjerenje potrošača konkretnim mjerama, kao što su poboljšanje zdravlja i mogućnosti popravka baterija.
Naposlijetku, Komisija je najavila i da će proširiti potporu Europskog fonda za prilagodbu globalizaciji za radnike koji su proglašeni viškom (EGF) kako bi ona bila brža i šira, čime će se poduzećima omogućiti da pruže veću potporu radnicima kojima prijeti neposredan otkaz. Sredstvima iz Europskog socijalnog fonda plus omogućit će se dodatna potpora radnicima automobilskog sektora koji se žele prekvalificirati i tražiti nove mogućnosti zapošljavanja.