Dvadeset godina Formule E: utrke prema održivoj budućnosti
Ulaskom u drugo desetljeće postojanja, Formula E, potpuno električna trkačka serija, razvila se od nišnog motorističkog sporta do globalnog fenomena koji privlači gotovo 400 milijuna obožavatelja diljem svijeta.
Jeff Dodds, izvršni direktor Formule E, dao je intervju magazinu Wired povodom dvadesetogodišnjice postojanja, u kojem se osvrće na napredak serije: "Imali ste utrku poput triatlona, gdje su vozači na polovici utrke iskakali i ulazili u drugi trkaći automobil". Međutim, situacija se dramatično promijenila. Današnji automobili Formule E mogu postići maksimalne brzine od 320 kilometara na sat i ubrzati od 0 do 100 km/h za manje od 2 sekunde, sve to dok završavaju cijelu utrku s jednim punjenjem.
Samo 33.000 tona ugljika po sezoni
Formula E, osnovana 2014. godine, izdvaja se u svijetu motosporta zbog svoje održivosti. Serija djeluje s tek djelićem ugljičnog otiska Formule 1, proizvodeći samo 33.000 tona ugljika po sezoni u usporedbi s 200.000 do 250.000 tona Formule 1. Dodds objašnjava: "Prioritet broj jedan je proizvesti što manje ugljika".
Utjecaj Formule E proteže se i izvan trkaće staze. Serija je postala poligon za testiranje tehnologije električnih vozila, s inovacijama koje brzo pronalaze put do potrošačkih vozila. Jaguar Land Rover, primjerice, primijenio je poboljšanja učinkovitosti razvijena za svoj tim Formule E na svoja I-PACE električna vozila, povećavajući domet za 25 do 30 kilometara samo kroz ažuriranje softvera.
Opsjednuti tranzicijom automobilske industrije
Utrke Formule E održavaju se u urbanim sredinama. Dodds objašnjava logiku iza ovog izbora: "Bilo je malo vjerojatno da će ljudi, kada smo stvarali trkačku seriju, voziti u neku zabit da bi gledali. Tako da odlaskom u središte grada već imate predodređenu publiku".
Dodds sažima ambiciju serije: "Apsolutno smo opsjednuti tranzicijom automobilske industrije prema čišćoj budućnosti, bilo kroz poboljšanje tehnologije za veći domet, brže vrijeme punjenja ili bolje performanse. Sve na čemu se fokusiramo oko tehnologije baterija, brzog punjenja i učinkovitosti, u konačnici je za ubrzavanje prihvaćanja električnih vozila".
Gledajući u budućnost, Dodds predviđa daljnje tehnološke skokove. "U sljedećih 10 godina, automobili će postati znatno brži i učinkovitiji," prognozira. Izvršni direktor posebno je uzbuđen zbog napretka u tehnologiji baterija, sugerirajući mogući prelazak na baterije u čvrstom stanju koje bi mogle revolucionirati performanse ovog sporta.