Nissan testira bijelu boju za automobile koja će ih držati hladnijima
U pokušaju da smanje temperature u kabini i smanje potrebu za klimatizacijom, u japanskoj su kompaniji počeli testirati bojanje automobila posebnim premazom koji ih pasivno hladi
Japanski proizvođač automobila Nissan trenutačno testira tehnologiju posebnog bijelog premaza, razvijenoga u suradnji s tvrtkom Radi-Cool, koji odbija toplinu od površina na koje je nanesen. Njime su počeli bojati službene automobile zračne luke Haneda u Tokiju u studenome prošle godine, kako bi analizirali koliko se tako obojana vozila na pistama manje zagrijavaju. Rezultati su obećavajući.
Dva automobila, parkirana jedan pored drugoga i izravno izložena suncu, pokazala su dramatične razlike u zagrijavanju. Onaj koji je bio premazan sintetičkom bijelom "metabojom" za odbijanje topline bio je izvana 12°C, a u kabini 5°C hladniji od onoga obojanoga klasičnom automobilskom bojom. Efekt hlađenja bio je posebno izražen u slučaju kad je automobil izložen suncu kroz duže vrijeme, zapazili su iz Nissana tijekom eksperimenta.
Efikasno pasivno hlađenje
Ne samo da je kabina bila ugodnija za ljude koji u nju moraju ući, nego ju je potom uz pomoć klimatizacijskog uređaja bilo moguće brže rashladiti na ugodniju temperaturu. Sve to ima i pozitivan utjecaj na motor te dovodi do manje potrošnje goriva ili električne energije, ovisno o tome kakav pogonski sustav je ugrađen u automobil.
Tajna bijelog premaza je u mikrostrukturama čestica od kojih je načinjen. Jedna od njih odbija svjetlosne zrake bliskog infracrvenog spektra, koje bi inače vrlo brzo zagrijale čestice u smoli kod tradicionalnih autolakova. Druga komponenta boje još je bitnija, jer kad je izložena svjetlosti, emitira elektromagnetske valove koji poništavaju sunčeve zrake i praktički preusmjerava energiju dalje od površine automobila, pojašnjavaju iz Nissana.
Navode i da princip boje s efektom radijativnog hlađenja nije nov, ali se dosad primarno primjenjivao i testirao na zgradama i raznim fiksnim strukturama. Obično je takav premaz deblji, mora ga se nanositi valjkom, pa nije bio primjeren za automobile. U ovom slučaju boja je dovoljno rijetka da ju je moguće nanijeti špricanjem, a preko nje se nanosi i bezbojni lak, kako ne bi ostavljala tragove (poput krede) kad je se dodirne.
Na razvoju boje radilo se od 2021. godine, pri čemu je testirano više od 100 njezinih varijanti. Ova kojom su pokusni automobili premazani, debljine je oko 120 mikrona, tj. šest puta je deblja od klasične boje, pa na tom polju treba još raditi. U Nissanu se nadaju da će jednom ona moći ući u standardnu ponudu, odnosno da će kupcima moći ponuditi serijski proizvedena vozila s ovakvom "rashladnom" bojom. Najveći potencijal vide u vozilima koja su većinu vremena na cesti, poput lakih gospodarskih vozila, kombija, kamiona ili vozila hitne pomoći, gdje bi radijativno hlađenje bilo od velike koristi.