Test

Citroen C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 EAT8 Shine - Dnevna soba za duge pruge

Ivan Cvetković petak, 27. prosinca 2019. u 00:00

C5 Aircross sa svojim mišićavim, a opet avangardnim pristupom kakav se od njega i očekuje, pažnju plijeni i svojim osebujnim vanjskim mjerama i detaljima koji su tu da u promatraču probude čitavu lepezu raznih osjećaja. A dvolitreni HDI sa 177 KS i 400 Nm samo će ih produbiti

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1997 cm3 / 177 KS / 211 km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 4,7  l/100 km / 124 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 258.285 kn (34.669 Eur) / 321.005 kn (43.089 Eur)

Za razliku od sestrinske tvrtke Peugeot koja je u svojoj ponudi odlučila zadržati limuzinu, zahvaljujući čemu danas imamo 508-icu, Citroen je svoj C5 ugasio. No kako potreba za udobnim francuskim automobilima C i D segmenta vjerojatno nikada neće u potpunosti ugasnuti, bilo je jasno da tu ulogu mora preuzeti netko drugi. Jedini logičan korak u današnjem vremenu bio je, dakako, napraviti SUV. Ali ne bilo kakav…

Avangarda izvana, funkcija unutra

Da Francuzi jako dobro znaju napraviti automobil koji će uvijek i svuda privlačiti poglede poznato je praktički oduvijek i primjera za to ima bezbroj. C5 Aircross tu nije izuzetak, dapače, sa svojim uvjerljivo mišićavim, a opet avangardnim pristupom kakav se od njega i očekuje, veliki francuski SUV pažnju plijeni podjednako svojim osebujnim vanjskim mjerama i detaljima koji su tu da u promatraču probude čitavu lepezu raznih osjećaja. U ovakvom pakiranju jednostavno nema mjesta dosadi, čak ni kad se radi o bijelom primjerku jer za to brinu specifični svjetlosni sklopovi,  sprijeda razlomljeni u dva glavna dijela i uklopljeni u masku, zatim nezaobilazni Airbumpsi, pa detalji od kroma i crveni umeci sprijeda, bočno  i na krovu…

Unutrašnjost tek naizgled i na prvi pogled, sa smeđe-crnim kombinacijama kože na sjedalima, armaturi, upravljaču i ostalim panelima u kabini, priča neku sasvim drugu priču. Na drugi, međutim, postaje jasno da ovdje nema mjesta slučajnostima i needosljednostima: ovaj je autombil, jednostavno, zamišljen i dizajniran da bi iznenađivao i uzbuđivao i to doista čini jako dobro. S druge strane, kad se čula priviknu na sve ono što ih draži i dodiruje (a uz najbogatiji Shine paket to je ovdje neizbježno), vozaču postaje jasno da je sve ovdje zapravo na svome mjestu, tamo gdje i treba biti i da funkcija itekako prati formu. Mjesta ovdje ima puno, i sprijeda i straga, i tek će natprosječno visoki putnici primijetiti da je dio prostora za glavu u konkretnom primjerku pripao panoramskom krovu. A s obzirom na to što donosi u ionako prilično prozračnu unutrašnjost,  to mu uopće nije teško oprostiti…

Odlične performanse

Ispred vozača središnje mjesto zauzima digitalna instrumentna ploča koja izgleda odlično, baš kao i središnji dodirni zaslon na armaturi. Igranje s njihovim opcijama ne traži puno privikavanja i dosta je intuitivno, naravno jednom kad se čovjek pomiri sa  činjenicom da je u modernim automobilima poput ovoga osuđen na gubitak većine fizičkih kontrola. Materijali su, sve u svemu, odlični ili barem vrlo dobri te uz spomenuti doplatnu kožu pod rukom ima i kroma i piano laka. Ponekad packavo, ali ništa strašno… Prtljažnik broji od 580 do 1630 litara zapremnine te je s time u samom vrhu klase. Praktičan je i pristupačan, otvara se i na struju, a zahvaljujući pravilnom obliku i nosivosti (ukupno 570 kg) u njega se da utrpati svašta.

 Testni automobil pokretao je dobro nam poznati dvolitreni BlueHDI sa 177 KS i 400 Nm, koji za SUV ovakve veličine i namjene predstavlja vjerojatno najbolji izbor. Snažan je i u praksi vrlo uvjerljiv, a radi prilično uglađeno i tiho, a kad zatreba vuče od starta praktički bez ikakve zadrške. Maksimum po tom pitanju daje u programu Sport, gdje je uz nešto konkretniji odaziv upravljača ima i primjetno bržu reakciju na svaki input na papučicu gasa. I pritom iz stajanja do 100 km/h stiže za 8,6 sekundi i ne posustaje sve do maksimalne brzine od 211 km/h. Za ovu vrstu automobila i njezinih 1540 kg na vagi, bez puno filozofiranja, to su doista sjajne brojke. Pritom svakako treba spomenuti 8-stupanjski automatik koji osim klasičnog načina rada ima i mogućnost ručne promjene putem tipki na upravljaču.

Progresivni graničnici

Ovjes C5 Aircrossa temelji se na MacPhersonu sprijeda i torzijskoj osovini straga, no ono što ga čini posebni, u ovom su konkretnom slučaju progresivni hidraulični graničnici koji su ovdje ugrađeni umjesto uobičajenih gumenih. Zahvaljujući njima automobil koji, za mnoge pomalo iznenađujuće, ne posjeduje tradicionalna komforna rješenja poput zračnog ovjesa, ima doista neočekivanu razinu udobnosti. Može ga se, dakako, potjerati i znatno brže, no u tom slučaju C5 Aircross ne krije da mu znatno više paše dinamički umjerenija vožnja. Na dužim ili kraćim dionicama, sasvim svejedno…  Ponešto o tome, uostalom, govori i podatak da se ovaj model proizvodi isključivo s prednjim pogonom.

 Na koncu, C5 Aircross ne samo da ispunjava očekivanja nego pritom ide i korak dalje. U izdanju poput testnoga teško mu je, osim možda pokojeg slabijeg detalja u unutrašnjosti, naći izraženije mane. S druge strane, bogata oprema i udobnost zaslužni su za to da se pod kožu lako zavlači i na drugi, a ne samo na prvi pogled. Prava dnevna soba na kotačima, nema što…

KAROSERIJA
oblik SUV (2 volumena) sa peterim vratima i 5 mjesta za putnike
MOTOR
konstrukcija dizelski redni, 4 cilindra, 4 ventila po cilindru, postavljen naprijed poprečno, Start&Stop, common rail izravno ubrizgavanje goriva, turbopunjač promjenjive geometrije, Euro 6d
obujam 1997 cm3
najveća snaga 130 kW (177 KS) pri 3750 o/min
najveći okretni moment 400 Nm pri 2000 o/min
specifična snaga 65,1 kW/l (88,6 KS/l)
PRIJENOS SNAGE
pogon i mjenjač Pogon na prednje kotače, automatski mjenjač s osam stupnjeva prijenosa
PODVOZJE
prednji ovjes McPhersonove opružne noge, poprečna ramena i stabilizator, progresivni hidraulični graničnici
stražnji ovjes Polukruta osovina
upravljač Zupčasta letva s električnim progresivnim servoojačivačem
KOČNICE
prednje Ventilirani diskovi
stražnje Diskovi
oprema ABS, BAS, ESP, TCS, Hill Holder
KOTAČI
naplaci Naplaci od lagane legure 19″, Art, dvobojni
pneumatici Pirelli Sottozero, dimenzija 205/55 R19
DIMENZIJE
dužina x širina x visina 450 x 196,9 x 168,9 mm
međuosovinski razmak 2730 mm
trag kotača 1630 / 1608 mm
krug okretanja 10,7 m
obujam prtljažnika 580 / 720 / 1630 l
obujam spremnika za gorivo 53 l
MASE
prazno vozilo 1540 kg
specifično opterećenje 11,85 kg/kW (8,70 kg/KS)
VOZNA SVOJSTVA
najveća brzina 211 km/h (tvornički podatak)
ubrzanje 0 – 100 km/h 8,6 s (tvornički podatak)
POTROŠNJA GORIVA
u gradu  5,2 l/100 km (tvornički podatak)
na otvorenoj cesti  4,5 l/100 km (tvornički podatak)
u mješovitoj vožnji 4,7 l/100 km (tvornički podatak)
prosječna emisija CO2 124 g/km
KATALOŠKA CIJENA
do registracije 321.005 kn (bez dodatne opreme 258.285)
JAMSTVO
na mehaničke komponente 5 godina / 100.000 km
protiv prohrđavanja 12 godina
pomoć na cesti Citroen Assistance 24h
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU
  C Automobil Import, Kovinska 5, 10000 Zagreb