Jeep Compass 2.0 Multijet 4WD Limited - Legendarno ime, kompaktno izdanje
Za razliku od prethodnog, dizajnerski pomalo izgubljenog Compassa, ovaj pred nama igra na sigurnu kartu i to možda najjaču koju Jeep trenutno ima. Dodamo li tome provjereni dvolitreni dizel sa 140 KS, pogon na sva 4 kotača kao i bogatu opremu, paket se čini potpunim
OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA | |
obujam motora / snaga / brzina | 1956 cm3 / 140 KS / 190 (188) km/h |
prosječna potrošnja / emisija CO2 | 5,2 (6,8) l/100 km / 138 g/km |
cijena bez / s dodatnom opremom | 267.987 kn (36.020 Eur) / 302.819 kn (40.701 Eur) |
Druga je generacija Compassa na scenu stupila, ako to možemo tako reći, kad se na pozornici već počela gurati nekolicina likova s jasnim pretenzijama na glavnu ulogu u sve popularnijoj velikoj predstavi. Onoj, dakako, u kojoj se traži najbolji odnosno najsmisleniji kompaktni SUV... Hoće li se ta činjenica pokazati kao prednost, jer je tako imao prilike dobro upoznati preference kupaca u ovom segmentu, ili kao nedostatak, jer je realno na scenu stupio tek nakon što se fabula već dobrano zaplela, tek ćemo vidjeti, no s onim što je pokazao premijerno, temelja za optimizam ima sasvim dovoljno.
Prethodnik mu, doduše, nije uspio ostvariti bog zna kakvu karijeru, posebno ne kod nas, no on se osim s vlastitim ograničenjima morao boriti i sa činjenicom da je u prodaju stigao baš tamo negdje u vrijeme kad je svijet poharala velika ekonomska kriza. Ovaj će Compass, nadamo se, biti bolje sreće.
Dizajn, ergonomija, unutrašnjost
I doista, za razliku od prethodne generacije koja se nije mogla pohvaliti svojim izgledom, nova izvedba ima unaprijed zajamčen put k uspjehu. Uzor je, vidljivo je to na prvi pogled, pronađen u Grand Cherokeeju, i toj se činjenici doista nema što zamjeriti. Istovremeno masivan i elegantan, Compass se ne upušta ni u kakve vizualne eksperimente što je vjerojatno najbolji put kojim može kročiti.
To, uostalom, potvrđuje i njegova unutrašnjost, također lijepo uravnotežena pa joj se i unatoč činjenici da na njezinoj armaturi ne možemo izdvojiti praktički niti jedan neozbiljni, pa ni razigrani detalj, ne može zamjeriti niti hladnoća, ni dosada. Baš kao i izvana, onaj tko je ovo nacrtao i osmislio (Mark Allen i njegovi ljudi) odradio je jako dobar posao. Instrumenti i komande školski su posloženi u tri razine pa gornji prostor ravnopravno dijele glavni pokazivači ispred vozača, otvori ventilacije i središnji 8,4-inčni zaslon sustava Uconnect NAV, koji se koristi i za upravljanje ostalim infotainment funkcijama vozila.
Srednja razina pripada komandama svjetlosnih sklopova, s lijeve strane, modulu klima-uređaja s desne i podizačima stakala na vratima, dok je razina središnje konzole, uz ručicu mjenjača, rezervirana za kružni izbornik Selec-Terrain sustava za odabir postavki vožnje ovisno o podlogama, elektroničku parkirnu kočnicu, tipke za isključivanje ESP-a i sustava Start & Stop...
Izuzmemo li mjestimično tvrdu plastiku, koja će nekim vozačima uvijek smetati, a neki je neće ni primijetiti, zamjerku ovdje možemo uputiti spomenutom zaslonu, koji je pregledan i dobro reagira na dodir, ali je pretrpan ikonama i traži privikavanje.
Slično, ali u mnogo manjoj mjeri, vrijedi i za tipke na upravljaču. Mjesta i sprijeda i otraga ima dovoljno za većinu putnika, a slično vrijedi i za prtljažnik, koji prima od 430 do 1250 litara. Nije rekorder, no nas će možda i više zasmetati činjenica da obaranjem naslona stražnje klupe u podnici ipak ostaje mala neravnina.
Serijska i dodatna oprema
Oprema Limited najbogatija je u cjeniku Compassa te sa sobom donosi podužu listi komfornih i sigurnosnih elemenata. Između ostaloga, tu su automatska 2-zonska klima, zatamnjena stakla, nadzor stabilnosti prikolice Trailer Sway Control, upozorenje pri promjeni vozne trake LaneSense, sustav za sprječavanje frontalnog sudara, napredni zračni jastuci, daljinsko središnje zaključavanje s Keyless Entry ključem, kromirani detalji, DAB digitalni audio prijemnik...
Za razliku od nekih drugih slučajeva, kada su najjači paketi rezervirani samo za jače ili najjače motorizacije, oprema Limited u cjeniku je dostupna sa svim raspoloživim pogonskim opcijama, benzinskim i dizelskim i to doista zaslužuje pohvalu. Osnovni Sport, s druge strane, rezerviran je samo za 1,6-litreni Multijet sa 120 KS, a prijelazni Longitude, može se naručiti uz taj motor, ali i 1,4-litreni T-Mair sa 140 KS.
Dodatna oprema u našem se konkretnom slučaju svela na veće aluminijske naplatke (19 umjesto 18 cola), bisernu boju te četiri posebna paketa, koji između ostaloga donose unutarnji retrovizor s automatskim zatamnjivanjem, senzore za parkiranje sprijeda i straga i kameru, grijana prednja sjedala, upravljač i mlaznice te spomenuti Uconnect NAV sustav sa 8,4-inčnim zaslonom osjetljivim na dodir. Ukupno, navedena je dodatna oprema podigla cijenu testiranog automobila za, u ovom segmentu ne pretjeranih 34.832 kn.
Motor i prijenos
Među nekolicinom motorizacija dostupnih uz Jeep Compass, dobro poznati 2-litreni Multijet sa 140 KS predstavlja svojevrsnu srednju opciju, jer je osim njega isti stroj raspoloživ i u izdanju sa 170 KS, a tu je i manji 1.6 Multijet sa 120 KS. Testnom Compassu u praksi 2.0 Multijet dobro pristaje na više razina te mu u svakodnevnoj upotrebi, ali ni pri zahtjevnijim zadacima, ne nedostaje snage ili momenta.
Najvećih 350 Nm raspoloživo je od niskih 1750/min, što treba imati na umu pri rukovanju s ručnim 6-stupanjskim mjenjačem. Precizan je i brz gotovo i više od očekivanja, no kao što je to čest slučaj s automobilima sklonima izlasku s ceste, niži su mu stupnjevi nešto kraći pa se i očekivana isporuka momenta ponekad zna činiti izraženijom. No to su zapravo slatke brige.
Vozače će ovdje vjerojatno prije zasmetati činjenica da je fiatov Common Rail i uz sve svoje kvalitete malo manje uglađen i više bučan od većine konkurenata. U Compassu mu se to zbog jeepovog temeljnog imidža, srećom, može lakše oprostiti, a pritom pomaže i pogled na putno računalo: uz malo pažnje potrošnja se može spustiti i ispod 6 l/100 km (uz prosjek testa od 6,8), i to uključivo uz pogon na sva četiri kotača. S potpisom GNK ovaj pogon koriste i Fiat 500X te Jeep Renegade, a kod Compassa je rezerviran za snažnije i prestižnije izvedbe, među koje spada i testirana.
Za upravljačem
Sustav Selec Terrain nudi mogućnost odabira načina vožnje pretprogramiranih za snijeg, pijesak i blato (Snow, Sand, Mud), kao i opciju zaključavanja integralnog pogona. U praksi i snježni i blatni način rada, bez ekstremnih situacija dakako, funkcioniraju bespogovorno, no na koncu ćemo veliku većinu vremena ionako provesti u automatskom načinu rada koji Compassu prema karakteru sasvim dobro pristaje. Na asfaltiranoj cesti djeluje vrlo kompaktno iako nije sasvim imun na poniranja prednjeg dijela pri iznenadnim promjenama smjera. No, s masom većom od 1500 kg, i njezinom raspodjelom u omjeru 60:40 u korist prednje osovine, nije to ništa čudno.
Baš zbog toga, vozač će znati cijeniti svaku, itekako primjetnu asistenciju 4x4 pogona na podlogama sa slabijom trakcijom. S druge strane, veliki doplatni 19-colni kotači relativno niskog profila definitivno su utjecali na samu udobnost vožnje i mi bismo umjesto njih definitivno izabrali barem za broj manju opciju (225/55 R18). Pri većim brzinama na autocesti zbog većih pneumatika Compass postaje i primjetno bučniji, a proporcionalno s tim raste mu i potrošnja pa ga je u tim uvjetima nekako najugodnije voziti putnim brzinama do nekih 150 km/h.
I na kraju...
Jeep Compass među nikad snažniju konkurenciju stiže, bez ikakve sumnje, s nikad snažnijim nastupom. I nastupom i karakterom pa i voznim osobinama i terenskim karakteristikama znatno je ozbiljniji od prethodnika i u Jeepu s pravom računaju na znatno ozbiljniji dio kolača. On će, međutim, ovisiti o mnoštvu faktora pa čak i osnovnoj percepciji kupca. Compass se, naime i imidžom i ponudom želi smjestiti negdje u krug konkurenata s premium pedigreom i tu bi cjenovno mogao postići sasvim dobre rezultate.
Uz to, nemojmo zaboraviti da je nakon doista nezavidnih prodajnih rezultata u 2017, u dosadašnjem dijelu godine Jeep zabilježio 40-postotni skok. Dobar dio zasluga u toj priči, nesumnjivo, pripada upravo izvrsnom Compassu.
Tehnički podaci
KAROSERIJA | |
---|---|
oblik | SUV (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike |
koeficijent otpora zraka | Cd = 0,353 |
MOTOR | |
konstrukcija | 4-cilindrični redni diesel, postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana lancem, aluminijska glava motora, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail (Multijet ll), 1 turbopunjač promjenjive geometrije, međuhladnjak, ulje 5,2 l, Euro 6 |
obujam | 1956 cm3 |
provrt i hod klipa | 83,0 x 90,4 mm |
omjer kompresije | 16,5 : 1 |
najveća snaga | 103 kW (140 KS) pri 4000 o/min |
najveći okretni moment | 350 Nm pri 1750 o/min |
specifična snaga | 52,7 kW/l (71,6 KS/l) |
PRIJENOS SNAGE | |
pogon i mjenjač | Pogon na sva 4 kotača, ručni mjenjač sa 6 stupnjeva prijenosa, nadzor brzine pri spuštanju niz kosinu, zaključavanje 4WD pogona, sustav Selec-Terrain III |
prijenosni omjeri | I 4,15; II 2,12; III 1,36; IV 0,98; V 0,76; VI 0,62; hod unazad 4,00 |
PODVOZJE | |
prednji ovjes | Sprijeda McPhersonove opružne noge, poprečna ramena, stabilizator i pomoćni okvir |
stražnji ovjes | Straga višedjelna osovina s uzdužnim i poprečnim ramenima, opružne noge, stabilizator i pomoćni okvir |
upravljač | Progresivni električni servoojačivač upravljača s nazubljenom letvom, 2,68 okretaja |
KOČNICE | |
prednje | Ventilirani disk |
stražnje | Puni disk |
oprema | ESP, ABS, ASR, ERM, podrška za kočenje na kiši |
KOTAČI | |
naplaci | Naplaci od lake legure dimenzija 7,5J x 18 (na testiranom vozilu dimenzija 8J x 19) |
pneumatici | Dimenzija 225/55 R18 (na testiranom vozilu: Continental ContiWinterContact TS830 P M+S, dimenzija 235/45 R 19) |
oprema | Komplet za popravak pneumatika Fix&Go |
DIMENZIJE | |
dužina x širina x visina | 4394 x 1819 x 1644 mm |
međuosovinski razmak | 2636 mm |
trag kotača | 1550 / 1550 mm |
najmanja udaljenost od podloge | 215 mm |
kutevi | prilazni 16,8° / odlazni 31,7° |
krug okretanja | 11,1 m |
obujam prtljažnika | 438 / 1251 dm3 |
spremnik za gorivo | 60 l |
MASE | |
prazno vozilo | 1540 kg |
opterećenje osovina | 60% / 40% |
najveća dozvoljena | 2132 kg |
dozvoljeno opterećenje | 592 kg |
dozvoljeno opterećenje krova | 68 kg |
dozvoljena masa prikolice | 545 kg bez kočnice / 1900 kg s kočnicom |
specifično opterećenje | 15,7 kg/kW (11,5 kg/KS) |
VOZNA SVOJSTVA | |
najveća brzina | 190 km/h (tvornički podatak), 188 km/h (test) |
ubrzanje 0 - 100 km/h | 10,1 s (tvornički podatak), 10,5 s (test) |
POTROŠNJA GORIVA | |
u gradu | 6,1 l/100 km (tvornički podatak), 7,8 l/100 km (test) |
na otvorenoj cesti | 4,7 l/100 km (tvornički podatak), 5,6 l/100 km (test) |
mješovita vožnja | 5,2 l/100 km (tvornički podatak), 6,8 l/100 km (test) |
autonomija u gradu | 984 km (tvornički podatak), 769 km (test) |
autonomija na otvor. cesti | 1277 km (tvornički podatak), 1071 km (test) |
prosječna emisija co2 | 138 g/km |
KATALOŠKA CIJENA | |
do registracije | 267.987 kn (36.020 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 302.819 kn (40.701 Eur) |
JAMSTVO | |
na mehaničke komponente | 5 godina / 120.000 km |
na boju | 3 godine |
protiv prohrđavanja | 8 godina |
pomoć na cesti | Jeep Asistencija |
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU | |
Autocommerce Hrvatska Kovinska 22, Zagreb |