KGM Ssangyong Tivoli 1.5 GDI-T 2WD MT Fresh: Solidan crossover s previše boljih alternativa

Gradski crossover korejske marke naizgled ima sve sastojke za uspjeh, od dopadljivog dizajna, prostrane kabine i dobre opreme do snažnog turbomotora i pristupačne cijene. Ipak, nije tako jednostavno...
Posvuda su. Kako u televizijskom i internetskom eteru (nova razina ‘iskakanje iz paštete’ reklamiranja), tako i na našim cestama. Teško ih je ne primijetiti. Mislim, naravno, na niz novopridošlih dalekoistočnih (ponajprije kineskih) proizvođača čiji zanimljivi modeli kupce mame pristupačnim cijenama (relativno govoreći), full opremom i uvjerljivim jamstvima. Geely ovaj, Lynk & Co onaj, Seres, Forthing... Evo, za koji dan salon u Zagrebu otvara i (straho)poštovanja vrijedan BYD.
Na tom valu novih azijskih modela odnedavno pokušava ‘surfati’ i (korejski) Ssangyong (nakon rebrandinga danas poznat kao KGM Ssangyong) koji u rasponu od šest modela nudi neka odavno poznata (Korando, Musso i Rexton) i pokoje novo ime (Torres i Tivoli). Najmanji među njima gradski je crossover Tivoli koji bi trebao predstavljati alternativu modelima poput Nissana Juke, Citroena C3, Volkswagena T-Cross ili Toyote Yaris Cross.
Drukčiji dizajn
Pokušati se nametnuti kupcima spomenutog niza poznatijih automobila nije nimalo lak zadatak, ali pomaže što Tivoli barem izgleda drukčije od ostalih. Iako ne osobito zanimljiv, njegov je dizajn dovoljno prepoznatljiv s upadljivim prednjim dijelom ukrašenim parom nesvakidašnjih detalja, kao što su naziv modela i tri ‘utora’ ispod vrha poklopca motora, gotovo ‘SUV-astom’ bočnom linijom i stražnjim dijelom s pomalo retro svjetlima.
Svojevrstan staroškolski pristup prevladava i u Tivolijevu interijeru. Da nema digitalnih instrumenata (10,25-inčni) i velikog zaslona infotainmenta (devet inčni), pomislio bih da se radi o desetak godina starom automobilu. Što zapravo i nije daleko od istine, jer ovo je temeljito redizajnirana verzija modela koji je u Južnoj Koreji izvorno lansiran u siječnju 2015.
Android Auto i Apple CarPlay podrška
Iako je funkcionalan, cjelokupan dizajn, veliki upravljač i pretežno tvrde plastične površine odišu nekim prošlim vremenima. To nije nužno loše, ali nije ni osobito moderno. Drugim riječima, letvica je odavno podignuta. Dobrodošle su zasebne tipke kontrole klime, koje su doduše dodirne, a ne fizičke, pa za korištenje zahtijevaju trenutak skretanja pogleda s ceste. Barem je visoko postavljeni dodirni zaslon infotainmenta otprilike u razini vozačevog vidnog polja, a njegov softver funkcionira sasvim pristojno, dovoljno je brz i jednostavan za snalaženje. Pohvalna je i podrška za Android Auto i Apple CarPlay.
Dobra je i serijska oprema testirane verzije Fresh koja, među ostalim, sadrži automatsku dvozonsku klimu, tempomat, Bluetooth, TomTom navigaciju, automatske brisače, kožni upravljač, stražnje senzore i parkirnu kameru te 16-inčne aluminijske kotače. U 2025. godini, međutim, dosta je neobična odsutnost prednjih svjetala s LED tehnologijom, umjesto koje cestu osvjetljavaju halogene žarulje. Tu je i čitav niz suvremenih sustava asistencije, a dva glasno iritantna, upozorenje na prekoračenje brzine i prelazak linija voznog traka, srećom je jednostavno isključiti.
Prostrana putnička kabina
Najveća prednost Tivolijeve unutrašnjosti je prostranost. Straga ima iznenađujuće puno prostora za dvoje odraslih, a sprijeda je jednako udobno na prostranim, premda nešto tvrđim sjedalima presvučenim ugodnom i naizgled izdržljivom tkaninom. Nekolicina pretinaca, čak i oni u vratima, također su korisne veličine, a velik je i prtljažnik čiji se osnovni obujam od 423 litre preklapanjem sjedala može povećati na 1115 l, pa je lako oprostiti visoki utovarni rub.
Tivoli se u Hrvatskoj može dobiti samo s jednim motorom, 1,5-litrenim turbobenzincem, odnosno ručnim ili (za 2500 eura) automatskim mjenjačem te pogonom na prednje ili (za 3100 eura) sve kotače. Testirani primjerak pokretan je dvjema pristupačnijim opcijama.
Elastičan motor
U većini raspona okretaja 163 KS snažan četverocilindraš ugodno je uglađen i za prednabijane motore zvukom karakteristično prigušen i nenametljiv. Na papiru djeluju uvjerljivo, a uglavnom je takav i u vožnji. Uz trenutak odgode između unosa desnom nogom i odziva pogonskog sklopa, turbobenzinac odlučno ubrzava do oko 5000 o/min. No osim što pri tim višim okretajima postaje upadljivo glasan, nema ga razloga vrtjeti tako visoko jer od samo 1500 o/min raspolaže s 280 Nm, pa u nižem i srednjem rasponu pruža jednako dobre performanse. Još jedan razlog su komično dugački prijenosni omjeri šeststupanjskog ručnog mjenjača, zbog kojih je, primjerice, ograničenje brzine na autocesti moguće prekoračiti u trećoj brzini.
To ujedno znači da je za pretjecanja, unatoč solidnoj elastičnosti motora, katkad bilo potrebno prebaciti u stupanj (ili dva) niže nego što sam očekivao radi izbjegavanja ‘turbo rupe’. I u određenoj mjeri to zahtijeva prilagođavanje automobilu na način na koji nije potrebno u sličnim (konkurentnim) modelima. S druge strane, Tivoli je na autocesti pri 130 km/h ugodno tih jer u šestoj brzini vrti manje od 2500 o/min.
Mekano podešen ovjes
Zbog mjenjača sam očekivao i nešto nižu potrošnju goriva, no gradski crossover u spomenutim uvjetima na autocesti troši oko 7,5 l/100 km, na otvorenoj cesti oko litru manje, a u gradu oko litru više uz, ako imate težu desnu nogu, tendenciju približavanja dvoznamenkastoj vrijednosti.
Kombinacija načelno mekše namještenog ovjesa i 16-inčnih kotača s debljim profilom guma Tivoliju omogućuju dobro upijanje lošije održavanih prometnica, iako je prisutna i određena osjetljivost na poprečne neravnine u zavojima. Lagani servoupravljač u gradu olakšava parkiranje, no na otvorenoj cesti ne pruža katkad poželjnu preciznost ili korisne povratne informacije na skliskim površinama. Da nije za entuzijastičnu, nego za svakodnevnu ‘kuća-posao-kuća’ vožnju jasno je i po tek adekvatnom kontroliranju uzdužnih i poprečnih gibanja karoserije, osobito u sporim i srednje brzim zavojima.
Najveća konkurencija
Tivoli je solidan gradski crossover s nekolicinom prednosti (prostranost, dobra uglađenost u vožnji) i ponekim većim nedostatkom (dugi prijenosni omjeri, nešto viša potrošnja goriva). No mislim da njegov najveći problem nisu Juke, T-Cross i ekipa, nego prvenstveno Geely Coolray. Kineski crossover izvana i iznutra nudi puno suvremeniji dizajn, znatno više opreme i automatski (DCT) mjenjač uparen s neznatno snažnijim turbobenzinskim motorom. I sve to za malu razliku u cijeni. Odnosno, tako je bilo do prije relativno nedavno...
U međuvremenu, KGM Ssangyong je objavio novi cjenik za Tivoli koji s popustom od čak 3000 eura sada, umjesto 23.999, u najopremljenijem testiranom izdanju stoji 20.999 eura. Tako ispada da Coolray više nije samo zanemarivo skuplji, nego 3270 eura skuplji. No čak i uz toliku razliku u cijeni, a zbog svega gore navedenog, mislim da Tivoli neće biti ni približno toliko česta pojava na našim cestama. Coolray je posvuda, Tivoli će možda biti tu i tamo.
Tehnički podaci
oblik | Gradski crossover s petera vrata i 5 mjesta za putnike |
MOTOR | |
konstrukcija | benzinski redni, 4 cilindra, 4 ventila po cilindru, postavljen naprijed poprečno, start/stop, turbopunjač, Euro 6e |
obujam | 1497 cm3 |
najveća snaga | 120 kW (163 KS) pri 5500 o/min |
najveći okretni moment | 280 Nm pri 1500 o/min |
specifična snaga | 80,1 kW/l (108,8 KS/l) |
PRIJENOS SNAGE | |
pogon i mjenjač | Pogon na prednje kotače, ručni mjenjač i šest stupnjeva prijenosa |
PODVOZJE | |
prednji ovjes | MacPherson |
stražnji ovjes | Polukruta osovina |
upravljač | Zupčasta letva s električnim servom |
KOČNICE | |
prednje | Ventilirani diskovi |
stražnje | Diskovi |
oprema | ABS, EBD, BAS, ESP, TCS, Hill Holder |
KOTAČI | |
naplaci | Aluminijski 16'' |
pneumatici | Hankook Winter I*Cept RS3, dimenzija 205/65 R16 |
DIMENZIJE | |
dužina x širina x visina | 4225 x 1810 x 1620 mm |
međuosovinski razmak | 2600 mm |
krug okretanja | 10,6 m |
obujam prtljažnika | 423/1115 l |
obujam spremnika za gorivo | 50 l |
MASE | |
prazno vozilo | 1375 kg |
najveća dopuštena masa | 1800 kg |
nosivost | 425 kg |
VOZNA SVOJSTVA | |
najveća brzina | 193 km/h (tvornički podatak) |
ubrzanje 0 - 100 km/h | 9,1 s |
POTROŠNJA GORIVA | |
u mješovitoj vožnji | 7,0-7,7 l/100 km (tvornički podatak) |
prosječna emisija CO2 | 159-176 g/km |
KATALOŠKA CIJENA | |
do registracije | 20.999 eura (akcijska cijena uz popust od 3000 eura) |
JAMSTVO | |
na mehaničke komponente | 5 godina |
protiv prohrđavanja | 12 godina |
pomoć na cesti | |
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU | |
KMAG d.o.o., Slavonska avenija 46, 10000 Zagreb |