Test

Opel Grandland X 1.6 DTH Innovation - Astrin veliki brat

📷  foto: Saša Lisjak
Hrvoje Gattin ponedjeljak, 5. veljače 2018. u 00:00

Nastao s idejom da se na što brži način popuni praznina u paleti opelovih modela, najnoviji rüsselsheimski crossover je automobil koji nas je privukao mnogim argumentima. Testirali smo izvedbu koja pripada gornjem dijelu ponude

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1560 cm3 / 120 KS / 185 (180) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 4,6 (6,9) l/100 km / 118 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 196.580 kn (26.481 Eur) / 231.174 kn (31.141 Eur)

Nije proteklo mnogo vremena između preuzimanja Opela od strane grupacije PSA Peugeot Citroën, do predstavljanja prvih plodova nove suradnje. Crossland X je, štoviše, predstavljen već na istom ženevskom salonu na kojem je ovo preuzimanje i objavljeno, da bi nekoliko mjeseci kasnije svjetlo dana ugledao i veći crossover, Grandland X koji je nastao, nije to nikakva posebna tajna, na mehaničkoj osnovi peugeotovog modela 3008.

S obzirom da se ne nudi u izvedbi s pogonom na sva četiri kotača (premda u opelovoj ponudi zamjenjuje Antaru), Grandland X punim pravom zovemo crossoverom, no to ipak ne znači da na brojnim tržištima neće ozbiljno pokvariti račune SUV-ovima ove klase, s pogonom na dva kotača.

Jedino što nam nije odveć jasno jest nova opelova nomenklatura pod kojom su svi automobili, recimo to tako, "SUV-ovskog duha" dobili oznaku X. Pitamo se čemu, jer ionako ne postoje Mokka, Crossland ili Grandland u nekoj izvedbi bez tog dodatnog slova... Kako god bilo, Grandland je treći član obitelji X koji je Opel predstavio, a s kojim smo se premijerno upoznali u okviru međunarodne prezentacije održane na jesen prošle godine u Frankfurtu.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Aktualne dizajnerske smjernice Opel je prvi puta pokazao s Astrom K, 2015. Od tada se ovom izgledu priklonio solidan broj rüsselsheimskih modela, od facelifta Mokke, preko nove Insignie, Crosslanda i na poslijetku Grandlanda. Ipak, moramo primijetiti kako je Opel jedan od doista rijetkih proizvođača koji uz snažne korporativne smjernice dizajna i dalje ima vrlo prepoznatljive i sasvim dovoljno različite modele. Mnoge bi njemačke marke trebale krenuti tim smjerom...

Nastao pod vodstvom londonskog dizajnera Marka Adamsa, Grandland X se predstavlja kao svjež i moderan crossover bez pretjeranih estetskih stereotipa današnjice koji će se svidjeti širokom rasponu potencijalnih kupaca. Njegovo atraktivno lice, upotpunjeno Full-LED glavnim svjetlima jednako je upečatljivo kao i stražnji dio samog automobila, također s mnogo pomno razrađenih detalja. A, jednako kao i na vanjštini, splet dinamičnih i elegantnih linija nastavlja se u njegovom interijeru u kojem će se "kao kod kuće" osjećati svaki poznavatelj opelovih automobila.

Dakako, tu je sada i solidan broj detalja koje je u unutrašnjost "ubacila" grupacija PSA pa tako prepoznajemo prekidače za otvaranje prozora iz 207-ice, infotainment iz 3008-ice (u opelovoj ponudi poznat kao IntelliLink 5.0 Navi) s 203-mm zaslonom i tome slično. No, nema u toj priči ništa lošeg, barem ako sve dobro radi... Ergonomski gledano, vozač će se naći u dobro osmišljenom kokpitu, na sportskom sjedalu koje pruža možda i pomalo previsok položaj sjedenja, na zato je preglednost izvrsna na sve strane. Iz toga bi, pak, ponešto mogli naučiti Japanci...

Jedino što nam je u interijeru testiranog Grandlanda X nedostajalo su ona fantastična opelova ergonomska sjedala. No i ovdje moramo napomenuti da AGR nije za svakoga, tj. da će optimalno odgovarati relativno ograničenom broju vozača (prvenstveno onima visine od oko 180 cm).

Ugodan i prostran interijer, u slučaju testiranog automobila obložen kožom, može se pohvaliti i nizom elemenata opreme koji naglasak stavljaju na obiteljsku funkciju ovog crossovera: ISOFIX priključak na sjedalu suvozača, grijana stražnja sjedala i tome slično uvijek su dobrodošli detalji. Prostranost stražnje klupe je zadovoljavajuća i na duljim putovanjima, a spomenimo kako uz komplet za popravak pneumatika obujam prtljažnika iznosi doista obilnih 514 dm3. Najveći obujam prtljažnika, čija se električno pomična vrata mogu otvoriti i pokretom noge ispod stražnjeg branika, iznosi 1652 dm3.

Serijska i dodatna oprema

Kao treći od četiri ponuđena, paket opreme Innovation donosi dosta detalja, premda vrlo bogatu opremu testiranog Grandlanda X ipak treba zahvaliti dodacima zahvaljujući kojima je testirani automobil skuplji za gotovo 34.600 kn.

Kako god bilo, od značajnijih detalja sigurnosne serijske opreme izdvojit ćemo automatski komunikacijski sustav OnStar, prepoznavanje prometnih znakova, nadzor mrtvog kuta, upozorenje za neispravni pritisak u pneumaticima, 6 zračnih jastuka te sustav upozorenja od mogućeg naleta na vozilo ispred. Nadalje, tu su LED stražnja svjetla, putno računalo, 18-colni naplaci od lake legure, automatski 2-zonski klima uređaj, krovni nosači, infotainment sustav IntelliLink Radio R 4.0 itd.

Konačno, od značajnijih elemenata dodatne opreme svakako treba izdvojiti iznimno korisno električno grijanje prednjeg stakla, crnom Jet kožom presvučena sjedala (vozačko s el. podešavanjem), sustav IntelliGrip, bežični punjač za mobilne uređaje, infotainment sustav IntelliLink 5.0 Navi s 203-mm zaslonom i BT podrškom, pomoć pri parkiranju sprijeda i otraga, pregled u 360° oko vozila (2 kamere), sustav automatskom kočenja, krov u crnoj boji, električno otvaranje vratiju prtljažnika s aktiviranjem pokretom noge i mogućnošću ograničavanja visine otvaranja, grijanje i ventiliranje prednjih te grijanje stražnjih sjedala, grijani obruč upravljača kao i još podosta drugih detalja.

Motor i prijenos

Do prije tek nešto više od godine dana bilo je nezamislivo da ćemo tehničke podatke pogonskih strojeva, mjenjača i tko zna čega za opelove automobile tražiti među testovima Citroëna i Peugeota. Ipak, vremena se mijenjaju, a globalizacija uzima sve veći zamah. Tako se pod prednjim poklopcem ovom prilikom testiranog Grandlanda X našao isti pogonski stroj koji je bio predmetom rasprave u našem posljednjem objavljenom testu, onome citroënovog C3 Aircrossa.

Ipak, premda ovaj dizelski 1,6 razvija i jednaku snagu od 88 kW (120 KS) pri 3500 o/min te 300 Nm pri 1750 o/min, sada je opterećen s 200 kg više koliko je testirani Grandland X teži od spomenutog Francuza. To se, očekivano očituje i u nešto "smirenijoj" dinamici vožnje, u čemu ulogu zasigurno ima i 6-stupanjski automatski mjenjač. Zapravo, riječ je o obiteljskom crossoveru ugodnom za vožnju, no onima što žele više dinamike ostaje tek pričekati Grandland X sa 177 KS čija je međunarodna prezentacija zakazana za kraj ožujka.

Za smirenu obiteljsku vožnju bez razmišljanja o promjenama "brzina" tu je i 6-stupanjski automatski mjenjač, još jedan detalj poznat iz automobila grupacije PSA (gdje nosi komercijalnu oznaku EAT6). Konkretnije, riječ je o prijenosu kojeg je konstruirao japanski Aisin, a koji se odlikuje zadovoljavajuće brzim promjenama stupnjeva (tehnologija Quickshift), gotovo bez ikakvih trzaja. Očekivano, tu je i položaj ručice mjenjača za ručne izmjene stupnjeva, no kao što znamo iz toliko primjera, pored ugode automatika, malo će tko tu funkciju doista i upotrijebiti.

Na kraju ovog odlomka, trebamo postaviti pitanje predstavlja li 1,6-litreni dizel u automobilu ove veličine zapravio primjer downsizinga? Naime, kakav god odgovor bio, činjenicom jest da se ovaj ekološki vrlo podobni dizelski mališan (SCR katalizator, AdBlue) mora malo više truditi ne bi li zadovoljio uobičajeni ritam vožnje, a to (u kombinaciji s automatskim mjenjačem) za posljedicu ima i potrošnju donekle višu od očekivane.

U gradskoj smo vožnji tako zabilježili vrijednost od 7,5 l/100 km (proizvođač obećava 5,1 litru), dok je na otvorenoj cesti ta vrijednost dosegla 6,4 (4,2) l/100 km. Inače, spomenimo i kako je testirani Grandland X sposoban doseći najveću brzinu od 180 (185) km/h, dok mu je za ubrzanje od 0 do 100 km/h potrebno 12,5 (12,2) s.

Za upravljačem

Premda svi automobili C segmenta iz SUV / crossover kategorije na prvi pogled djeluju doista velikima, Grandland to zapravi i nije. U stvari, riječ je o automobilu koji je tek 107 mm dulji od aktualne Astre, što ga s dimenzijama od 4477 x 1856 x 1609 mm čini i dalje spretnim u gradu, no sasvim dovoljno prostranim i stabilnim za dulja putovanja.

Od automobila ove kategorije prvenstveno očekujemo obiteljsku praktičnost, udobnost i visoku razinu sigurnosti pa neke istaknutije vozne osobine brzo padaju u drugi plan. Pored nešto slabije motorizacije, to se očituje i u karakteristikama podvozja koje je vrlo solidno, dovoljno stabilno i poslušno, no u svakom nas slučaju ne poziva na kakve sportske podvige. Ovo je automobil za putovanja ili ugodnu vožnju gradom i u tom će se scenariju odlično snaći.

Kako u Opelu i naglašavaju, vidljivo je da su u završnom podešenju podvozja sudjelovali inženjeri iz Rüsselsheima jer je Grandland X na cesti osjetno uvjerljiviji od svog francuskog izvornika.

S obzirom da je riječ o crossoveru u punom smislu tog pojma, Opel je od matične grupacije za Grandland "posudio" i sustav trakcije koji u Rüsselsheimu nazivaju IntelliGrip. Njime vozač može prilagoditi nadzor nad motorom, mjenjačem (za izvedbe s automatskim prijenosom), raspodjelom okretnog momenta između pogonskih kotača te ESP sustavom. Ovaj bi sustav, navode u Opelu, trebao premostiti jaz između lošijih podloga i izostanka 4x4 pogona. Mi smo, ipak, IntelliGrip većinu vremena držali u položaju za normalnu vožnju...

I na kraju...

Atraktivnog izgleda, solidne opremljenosti i praktičnog te prostranog interijera, Grandland X se nudi kao obiteljski automobil s određenim prednostima SUV-a. Njegov povišen položaj sjedenja nudi dobru preglednost te olakšava ulazak u vozilo, a prostran će se prtljažnik posebno dopasti obiteljima.

Istina jest, za "potpun doživljaj" Grandlandu X bi itekako dobro došao pogon na sva četiri kotača, no onda njegova cijena više ne bi bila toliko konkurentna. Kompromis je tu, kao i uvijek u svijetu automobila, a odluka je na kupcu. No, Grandlandovi su argumenti jaki i brojni, a ne smijemo zaboraviti niti da je povoljniji i od samog modela na čijoj je osnovi nastao.

 Tehnički podaci

KAROSERIJA
oblik Crossover (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike
MOTOR
konstrukcija 4-cilindrični redni diesel, postavljen naprijed porečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana zupčastim remenom, aluminijska glava i blok motora, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail, 1 turbopunjač promjenjive geometrije, međuhladnjak, ulje 3,75 l, sustav Start & Stop, Euro 6
obujam 1560 cm3
provrt i hod klipa 75,0 x 88,3 mm
omjer kompresije 17,0 : 1
najveća snaga 88 kW (120 KS) pri 3500 o/min
najveći okretni moment 300 Nm pri 1750 o/min
specifična snaga 56,4 kW/l (76,9 KS/l)
PRIJENOS SNAGE
pogon i mjenjač Pogon na prednje kotače, automatski mjenjač (Aisin TF-80) sa 6 stupnjeva prijenosa i mogućnošću ručne izmjene, sustav IntelliGrip
prijenosni omjeri -
PODVOZJE
prednji ovjes McPhersonove opružne noge poprečna ramena i stabilizator
stražnji ovjes polukruta osovina s uzdužnim ramenima, spiralne opruge i hidraulički amortizeri
upravljač S nazubljenom letvom, električni progresivni servoojačivač
KOČNICE
prednje Ventilirani disk
stražnje Puni disk
oprema ABS, ESP, TCS, Hill Holder
KOTAČI
naplaci Naplaci od lake legure (Diamond Cut) dimenzija 7,5J x 18
pneumatici Dimenzija 225/55 R 18 (na testiranom vozilu: Toyo Snowprox S954 SUV M+S)
oprema Komplet za popravak pneumatika
DIMENZIJE
dužina x širina x visina 4477 x 1856 (s retrovizorima: 2098) x 1609 mm
međuosovinski razmak 2675 mm
trag kotača 1595 / 1610 mm (osnovna izvedba)
krug okretanja 11,1 m
obujam prtljažnika 514 / 1652 dm3
spremnik za gorivo 53 l (AdBlue: 17 l)
MASE
prazno vozilo 1430 kg
najveća dozvoljena 2020 kg
dozvoljeno opterećenje 590 kg
dozvoljeno opterećenje krova 80 kg
dozvoljena masa prikolice 710 kg bez kočnice / 1200 kg s kočnicom
specifično opterećenje 16,3 kg/kW (11,9 kg/KS)
VOZNA SVOJSTVA
najveća brzina 185 km/h (tvornički podatak), 180 km/h (test)
ubrzanje 0 - 100 km/h 12,2 s (tvornički podatak), 12,5 s (test)
POTROŠNJA GORIVA*
u gradu 5,1 l/100 km (tvornički podatak), 7,5 l/100 km (test)
na otvorenoj cesti 4,2 l/100 km (tvornički podatak), 6,4 l/100 km (test)
mješovita vožnja 4,6 l/100 km (tvornički podatak), 6,9 l/100 km (test)
autonomija u gradu 1039 km (tvornički podatak), 707 km (test)
autonomija na otvor. cesti 1262 km (tvornički podatak), 828 km (test)
prosječna emisija co2 118 g/km
KATALOŠKA CIJENA
do registracije 196.580 kn (26.481 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 231.174 kn (31.141 Eur)
JAMSTVO
na mehaničke komponente 2 godine
protiv prohrđavanja 12 godina
pomoć na cesti Opel Assistance - 12 mjeseci
dodatno FlexCare dodatno jamstvo 4 godine / 120.000 km
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU
  Opel Southeast Europe LLC Damira Tomljanovića Gavrana 11, 10020 Zagreb