Test

Opel Grandland X 2.0 DTH Ultimate - Posebno izdanje obiteljskog prijatelja

📷  foto: autonet.hr
Goran Topić ponedjeljak, 31. prosinca 2018. u 00:00

Opel je jedan od onih proizvođača koji su malo zakasnili na zabavu SUV-ova i crossovera pa se zato sada trudi nadoknaditi izgubljeno vrijeme kvalitetnom ponudom. Srećom po ekipu iz Rüsselsheima, njihov novi francuski vlasnik je imao par solidnih donora, na jednom od kojih je napravljen i testirani SUV

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1997 cm3 / 177 KS / 214 (210) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 4,9 (7,1) l/100 km / 128 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 265.909 kn (35.455 Eur) / 293.476 kn (39.130 Eur)

Povijest opelovih SUV modela nije pretjerano bogata. Ukratko Monterey, Frontera, Antara i, to je to. Tako da sadašnja ponuda, koju čine tri automobila odgovara svemu što je Opel kroz povijest nudio u ovom segmentu. Mokka je stigla krajem 2012, a prošle su joj se godine pridružila dva nova člana obitelji X: Crossland i Grandland. U skoroj budućnosti nas ne bi trebao iznenaditi barem još jedan veći X model, no to je druga tema.

Vratimo se spomenutom dvojcu i recimo kako je prvi, manji novitet stigao na prošlogodišnji ženevski, a drugi, veći model na frankfurtski salon i oba su francuskih korijena. Naime, Crossland X se (više-manje) izravno temelji na modelu Peugeot 2008, a veći Grandland X je svoje tehničke temelje posudio od većeg Peugeota 3008. Dakako, suradnja na njihovom razvoju je započela i prije nego što je Grupa PSA preuzela vlasništvo nad Opelom, a ako je suditi prema prvim dojmovima, Opelu godi francusko vodstvo.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Vanjština modela Grandland X predstavlja optimalan spoj dinamike i elegancije te čini predložak kako bi jedan moderni SUV / crossover mainstream marke, koji koketira s premium segmentom, trebao izgledati. Podjednako moderan i u doticaju s ostatkom modelne obitelji, otmjen i robustan, Grandland X je dizajnom puni pogodak. Slično je i s uređenjem interijera koji zgodno balansira između stila i funkcionalnosti kao dvije osnovne odrednice s dodatnim začinom sportskog duha.

Od glavnih elemenata uređenja interijera ističu se crne kožne presvlake, relativno malen broj prekidača, jednostavno i pregledno uređenje prednje armature i sl. Posebno možemo istaknuti činjenicu kako testirani Grandland X već na prvi pogled u unutrašnjosti daje do znanja da je riječ o bogato opremljenom automobilu, no o opremi nešto više kasnije.

Prostora u putničkoj kabini ima sasvim dovoljno za petero putnika, no stražnja klupa će najviše komfora ponuditi dvama putnicima, a vrijedi spomenuti i veliki središnji naslon za ruke koji skriva otvor za skije u naslonu. Nadalje, unutar kabine je dovoljno prostora za ostavu manjih predmeta, a recimo i da zapremina prtljažnika iznosi 514 l, odnosno preklapanjem naslona otraga (60:40) obujam prtljažnog prostora raste na 1652 dm3. Recimo i da se u prtljažniku nalazi dvostruka podnica, a ispod nje komplet za popravak pneumatika te Denon Premium Sound System zbog kojeg je obujam prtljažnika manji za 26 dm3.

Serijska i dodatna oprema

Testirani Grandland X je bio opremljen paketom Ultimate, odnosno najbogatijim paketom koji čini vrh ponude ovog automobila na našem tržištu. Teško da bi se uspjeli sjetiti nečega što smo u ovom vozilu očekivali ili mogli poželjeti, a da se u njemu već nije nalazilo.

Izdvojit ćemo automatska Full-LED AFL glavna svjetla, alu-naplatke veličine od 19 cola, navi 5.0 IntelliLink s 8-inčnim zaslonom, audio sustav Denon Premium, upozorenje na vozilo u mrtvom kutu, naprednu pomoć pri parkiranju sprijeda i otraga, kamera s prikazom iz ptičje perspektive u 360 stupnjeva, senzor za prevenciju sudara, senzor i pokazivač za pomoć pri držanju traka, AGR sjedala za vozača i suvozača, Hands-free otključavanje vratiju, pokretanje motora i otvaranje prtljažnika, električne grijače vjetrobranskog stakla, grijana prednja i stražnja sjedala...

Ako se odučite za neku drugu boju karoserije znajte kako standardnu opremu čini i dvobojni lak vanjštine sa crnim krovom (i crnim kućištima vanjskih retrovizora).

Što se dodatne opreme tiče recimo kako je testirani automobil bio opremljen fiksnim staklenim krovom sa sjenilom na električno upravljanje, zatamnjenim stražnjim staklima, prilagodljivim automatskim tempomatom sa Stop & Go funkcijom i limitatorom brzine, srebrnim krovnim nosačima te Jet crnim kožnim presvlakama sportskih prednjih sjedala koja su grijana i ventilirana. Također, vozačko sjedalo je električno podesivo u 8 smjerova, dok je sjedalo suvozača ručno podesivo u 6 smjerova. Ukupna cijena dodatne opreme iznosila je 27.877 kn.

Motor i prijenos

Testirani je automobil pokretao 2,0-litreni 4-cilindrični turbodizelski motor snage od 130 kW, odnosno 177 KS te najvećeg okretnog momenta od 400 Nm. Ovaj je pogonski stroj uparen s 8-stupanjskim automatskim mjenjačem te pokreće prednje kotače. Motor je relativno tihog i mirnog rada, isporuka snage i momenta je primjerena, a potrošnja umjerena u odnosu na obujam, snagu i samo vozilo koje pokreće. Točnije, nama je na kraju testa prosjek iznosio oko 7 l/100 km, a većinu smo kilometara odradili u gradu i na autocesti. Ipak, uz još veću pozornost potrošnja bi mogla biti i nešto niža. Očekivano, tvornički podatak smješta prosjek na osjetno nižih 4,9 l/100 km.

Spomenuti automatski mjenjač odlično surađuje s motorom te nikakvih većih zamjerki njegovom radu nemamo. Ova jedinica jamči glatke promjene stupnjeva prijenosa, dinamičnost te rad na niskom i time štedljivom broju okretaja na otvorenoj cesti. Nadalje, nudi i mogućnost ručne izmjene stupnjeva putem ručice, no budimo iskreni, automatski će mjenjač ulijeniti veliku većinu vozača pa je riječ o opciji s kojom ćete se jedno vrijeme igrati, a potom se u potpunosti prepustiti prednostima automatike.

 Za upravljačem

Vozač u Grandlandu X može uistinu uživati. Naime, prednja sjedala su vrlo udobna i odlično drže tijela vozača i suvozača, opremljena su sustavom grijanja i hlađenja pa kožne presvlake neće predstavljati nikakav problem u bilo koje doba godine. Vozačevo sjedalo je električno podesivo u osam smjerova pa je uz mogućnost podešenja upravljača pronaći optimalan položaj prava sitnica. Cijela prednja armatura je vrlo pregledna i svi se prekidači nalaze na pravim mjestima pa je vrijeme prilagodbe na vozilo uistinu vrlo kratko.

Preglednost izvan automobila je zadovoljavajuća u svim smjerovima, no kod testiranog Opela vozaču u pomoć priskaču i napredni sustavi pomoći poput parkirnih senzora, park-pilota, kamere (360°) i sl. Također, ovaj je model opremljen i sustavima potpore vozaču poput upozorenja na vozilo u mrtvom kutu, sustava održavanja vozila u voznom traku ili sustava upozorenja na predstojeći sudar.

Testirani motor i mjenjač čine odličnu kombinaciju za dinamični i bogato opremljeni SUV. Naime, snaga i moment s kojim motor raspolaže su više no dovoljni za laka pretjecanja i uključivanja u promet, a nude i materijal za nešto više zabave za upravljačem. Ostatak vozila svojom izvedbom solidno prati motor. Točnije, upravljač je zadovoljavajuće precizan, kočnice više no dovoljno snažne, a ovjes nudi optimalnu kombinaciju između udobnosti i komfora s jedne te stabilnosti s druge strane.

Dakako, naginjanja karoserije su pri bržim prolazima zavojima osjetnija nego kod "običnih" automobila što je posljedica visine (vozila i podnice), a podupravljanje se svakako može javiti ukoliko ste doista brzi. Srećom, bogata sigurnosna oprema će brzo pomoći u ispravljanju putanje.

I na kraju...

Testirani Opel Grandland X 2.0 DTH Ultimate čini sam vrh ponude ovog modela. Najviši paket opreme, najveći motor i ujedno najsnažniji dizel tek je 3 KS slabiji od najsnažnijeg benzinca pa ne čudi kako je riječ i o najskupljem modelu u ponudi. Točnije, za ovaj automobil je potrebno izdojiti 265.909 kn, odnosno 35.455 Eura, a konkretni testni primjerak zbog dodatne opreme stoji 293.476 kn, odnosno 39.130 Eura.

Riječ je o znatnoj količini novca, no u obzir se mora uzeti sve spomenuto, od dizajna preko bogate opreme pa sve do motorizacije, mjenjača i sl. Da je tu kojim slučajem i pogon na sva četiri kotača vjerujemo da nitko ne bi mogao baš ništa prigovoriti. Ovako ostaje upitnik koliko će se ljudi odlučiti za kupnju Opela iz C segmenta za gotovo 40.000 Eura. Ne kažemo da će napraviti loš potez, samo da ih, nažalost, vjerojatno neće biti puno.

  Tehnički podaci

KAROSERIJA
oblik Crossover (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike
MOTOR
konstrukcija 4-cilindrični redni dizel, postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi, aluminijska glava i blok motora, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail, 1 turbopunjač promjenjive geometrije, međuhladnjak, osovina za umirivanje vibracija, sustav Start & Stop, Euro 6
obujam 1997 cm3
provrt i hod klipa 85,0 x 88,0 mm
omjer kompresije 16,7 : 1
najveća snaga 130 kW (177 KS) pri 3750 o/min
najveći okretni moment 400 Nm pri 2000 o/min
specifična snaga 65,1 kW/l (88,6 KS/l)
PRIJENOS SNAGE
pogon i mjenjač Pogon na prednje kotače, automatski mjenjač s 8 stupnjeva prijenosa i mogućnošću ručne izmjene stupnjeva
prijenosni omjeri -
PODVOZJE
prednji ovjes McPhersonove opružne noge, poprečna ramena i stabilizator
stražnji ovjes Polukruta osovina s uzdužnim ramenima, spiralne opruge i hidraulički amortizeri
upravljač S nazubljenom letvom, električni progresivni servoojačivač
KOČNICE
prednje Ventilirani disk
stražnje Puni disk
oprema ABS, BAS, ESP, TCS, Hill-Holder
KOTAČI
naplaci Lijevani naplaci dimenzija 7,5J x 19
pneumatici Dimenzija 235/50 R 19 (na testiranom vozilu: Continental ContiSportContact 5)
oprema Komplet za popravak pneumatika
DIMENZIJE
dužina x širina x visina 4477 x 1856 (s retrovizorima: 2098) x 1609 mm
međuosovinski razmak 2675 mm
trag kotača 1595 / 1610 mm (osnovna izvedba)
krug okretanja 11,1 m
obujam prtljažnika 514 / 1652 dm3 (uz rezervni kotač ili Denon Premium Sound System obujam je manji za 26 dm3)
spremnik za gorivo 53 l (AdBlue: 17 l)
MASE
prazno vozilo 1500 kg
najveća dozvoljena 2090 kg
dozvoljeno opterećenje 590 kg
dozvoljeno opterećenje krova 85 kg
dozvoljena masa prikolice 750 kg bez kočnice / 2000 kg s kočnicom
specifično opterećenje 11,5 kg/kW (8,5 kg/KS)
VOZNA SVOJSTVA
najveća brzina 214 km/h (tvornički podatak), 210 km/h (test)
ubrzanje 0 - 100 km/h 9,1 s (tvornički podatak), 9,8 s (test)
ubrzanje 80 - 120 km/h u v stupnju 10,5 s (tvornički podatak)
POTROŠNJA GORIVA
u gradu 5,3 l/100 km (tvornički podatak), 8,0 l/100 km (test)
na otvorenoj cesti 4,6 l/100 km (tvornički podatak), 5,5 l/100 km (test)
mješovita vožnja 4,9 l/100 km (tvornički podatak), 7,1 l/100 km (test)
autonomija u gradu 1000 km (tvornički podatak), 663 km (test)
autonomija na otvor. cesti 1152 km (tvornički podatak), 964 km (test)
prosječna emisija co2 128 g/km
KATALOŠKA CIJENA
do registracije 265.909 kn (35.455 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 293.476 kn (39.130 Eur)
JAMSTVO
na mehaničke komponente 2 godine
protiv prohrđavanja 12 godina
pomoć na cesti Opel Assistance – 12 mjeseci
dodatno FlexCare dodatno jamstvo 4 godine / 120.000 km
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU
  Opel Southeast Europe LLC Damira Tomljanovića Gavrana 11, 10020 Zagreb