General Motors obustavlja financiranje Cruisea i povlači se iz poslova s robotaksijima

General Motors je objavio da prekida financiranje svog odjela za robotaksije Cruise te se preusmjerava na razvoj naprednih sustava za pomoć vozačima u osobnim vozilima

Autonet.hr srijeda, 11. prosinca 2024. u 11:05
📷 Cruise
Cruise

GM-ova strateška promjena dolazi nakon godina ulaganja u Cruise. U posljednje četiri godine GM je prijavio operativne gubitke tvrtke Cruise u iznosu od 5,8 milijardi dolara između 2021. i 2023. godine, plus 1,3 milijarde dolara u prvih devet mjeseci ove godine. Povrh toga, potrošio je 2,1 milijardu dolara 2022. godine za otkup udjela bivšeg dioničara Cruisea, tvrtke SoftBank. Ukupno je potrošeno više od deset milijardi dolara.

"Vođenje flote robotaksija vrlo skupo"

"Umjesto da svaki tim zasebno troši velike svote novca i vrijeme na razvoj robotaksija, bolje je udružiti resurse i raditi zajedno jer je to financijski pametnije i efikasnije", pametno je izjavila GM-ova CEO Mary Barra. "Trebate shvatiti da je vođenje flote robotaksija, što nije naš primarni posao, vrlo skupo."

G3 Cruise AV baziran na Chevrolet Boltu tijekom testiranja u San Franciscu 📷 Wikipedia
G3 Cruise AV baziran na Chevrolet Boltu tijekom testiranja u San Franciscu Wikipedia

Cruiseov tim se integrira

GM ne odustaje od razvijene tehnologije, već je planira koristiti u proizvodnji autonomnih vozila za osobnu upotrebu. Proizvođač automobila planira integrirati Cruiseov inženjerski tim sa svojim kako bi se koncentrirali na razvoj naprednih tehnologija za pomoć vozačima, posebice na unaprjeđenje sustava Super Cruise.

Sustav Super Cruise, trenutno dostupan na više od 20 GM-ovih modela, omogućuje vožnju bez ruku na volanu, ali i dalje zahtijeva vozačevu pozornost. Tvrtka namjerava završiti restrukturiranje do prve polovice 2025. godine.

Visoki troškovi i dugo vrijeme razvoja

Mnogo je razloga doprinijelo GM-ovoj odluci o izlasku s tržišta robotaksija. Visoki troškovi i dugo vrijeme razvoja pokazali su se nepremostivim problemom GM-a jer nestrpljivi ulagači nisu vidjeli svjetlo na kraju tunela. S druge strane, konkurencija nije brojna, ali ipak postoji. Uhvatiti korak postalo je sve teže jer je Waymo počeo pokazivati sve veći uspjeh. Ova Googleova podružnica već nudi autonomne taksije u San Franciscu, Los Angelesu i Phoenixu, s planovima širenja na Atlantu, Miami i Austin.

Waymo- konkurencija oglašava u Los Angelesu 📷 Waymo
Waymo- konkurencija oglašava u Los Angelesu Waymo

Tu je i Tesla koja će, unatoč svim problemima ali dubokim džepom, brzo uzeti svoj dio tržišta. Amazon, iako s malom flotom Zoox, ima ambicije za sada ustrajati, ma koliko ih to koštalo. Amazonovo ulaganje povezano je s idejom da će Zooks jednog dana biti upotrebljavan u dostavi proizvoda kupljenih preko Amazon.com

Osim financijskih, za Cruise su se počele gomilati i PR katastrofe. Cruise se suočio s preprekama nakon medijski eksponiranog incidenta u San Franciscu u listopadu 2023. godine, kada je jedno od njihovih vozila udarilo i povuklo pješaka. Incident je doveo do suspenzije Cruiseove dozvole za testiranje vozila bez vozača u Kaliforniji i potaknuo  široku kritiku.

Novi fokus na poboljšanju autonomnih tehnologija

GM-ov novi fokus bit će na poboljšanju autonomnih tehnologija razine 3 i 4 za osobna vozila. Ovaj pristup bolje se usklađuje s GM-ovim temeljnim poslovanjem i proizvodnim resursima. Tvrtka će nadograđivati postojeću Super Cruise tehnologiju, koja je trenutno sustav razine 2 koji omogućuje vožnju bez ruku uz nadzor vozača. Cilj je razviti naprednije autonomne značajke koje se mogu integrirati u osobna vozila, umjesto upravljanja flotom robotaksija. Također, GM je pod velikim pritiskom da se bolje etablira na tržištu električnih vozila, ne toliko zbog Tesle, nego što se može pretpostaviti da će kineska vozila kad-tad početi kapati na američko tržište. Kineski plan je, kao i Japancima i Korejcima, da naprave tvornice u SAD-u i počnu prodavati "domaća" vozila s već razvijenom tehnologijom.

GM-ova odluka o obustavi financiranja Cruisea i promjeni strategije za autonomna vozila predstavlja hladan tuš za sve entuzijaste koji predviđaju da će autonomna vozila vrlo brzo zavladati cestama. Istodobno, to je podsjetnik da je uvođenje tehnologije autonomne vožnje složen i skup poslovni i inženjerski poduhvat.