Nova administracija SAD-a predlaže ukidanje NHTSA pravila o prijavljivanju sudara autonomnih vozila
Tranzicijski tim novoizabranog predsjednika Donalda Trumpa predložio je ukidanje ključnog pravila Nacionalne uprave za sigurnost cestovnog prometa (NHTSA) koje zahtijeva da proizvođači automobila prijavljuju sudare koji uključuju sustave autonomne vožnje.
Prijedlog, o kojem je ekskluzivno izvijestio Reuters, mogao bi značajno utjecati na sposobnost organizacija američke vlade da istražuje i regulira sigurnost vozila opremljenih naprednim tehnologijama za pomoć vozačima.
Tesla sudjelovala u 40 od 45 smrtonosnih sudara
Trenutno pravilo NHTSA-e zahtijeva da proizvođači automobila prijave određene sudare koji uključuju vozila s naprednim sustavima za pomoć vozaču (ADAS). Izvješća se moraju podnijeti ako su ADAS značajke bile aktivne unutar 30 sekundi od sudara koji je rezultirao smrtnim slučajem, zahtijevao vuču vozila, aktivirao zračne jastuke ili doveo do bolničkog liječenja bilo koje uključene osobe.
Tesla, čiji je izvršni direktor Elon Musk član Trumpovog tranzicijskog tima i značajan donator kampanje, posebno je pogođena ovim pravilom. Prema Reutersovoj analizi podataka o sudarima NHTSA-e, Tesla je sudjelovala u 40 od 45 smrtonosnih sudara prijavljenih agenciji do 15. listopada 2024. Ukupno je Tesla prijavila više od 1.500 sudara koji zadovoljavaju kriterije NHTSA-e, što je daleko više od drugih proizvođača automobila.
Važnost prikupljanja podataka zbog sigurnosti ADAS sustava
Preporuka za ukidanje ovog zahtjeva za izvještavanje dolazi u trenutku kada NHTSA aktivno istražuje Tesline sustave "Full Self-Driving" (FSD) i "Autopilot". U listopadu 2024. NHTSA je pokrenula novu istragu Teslinog FSD sustava nakon izvješća o sudarima u uvjetima slabe vidljivosti, uključujući smrtonosni incident s pješakom.
NHTSA je naglasila važnost ovog prikupljanja podataka u osiguravanju sigurnosti ADAS sustava. Agencija je koristila informacije prikupljene kroz ovaj program za pokretanje opoziva i poticanje sigurnosnih poboljšanja. To je, primjerice, dovelo do opoziva koji je zahtijevao da Tesla poboljša svoj Autopilot sustav dodatnim upozorenjima kako bi se spriječila zlouporaba.
Prebaciti odgovornost natrag na vozače
Zagovornici sigurnosti izrazili su zabrinutost zbog predloženog ukidanja ovog zahtjeva za izvještavanje. Michael Brooks, izvršni direktor neprofitnog Centra za automobilsku sigurnost, napomenuo je da bi ovaj potez mogao preusmjeriti fokus s ispitivanja zašto Tesla vozila ne detektiraju i ne zaustavljaju se pred opasnostima, potencijalno prebacujući odgovornost natrag na vozače umjesto rješavanja sistemskih problema s tehnologijom. Kritičari tvrde da Teslin pristup autonomnoj vožnji, koji se oslanja isključivo na kamere bez dodatnih senzora poput radara ili lidara, može doprinijeti sigurnosnim problemima, posebno u uvjetima slabe vidljivosti. Većina drugih tvrtki koje razvijaju autonomna vozila koristi kombinaciju kamera, radara i laserskih senzora za poboljšanje sposobnosti detekcije.
Preporuka Trumpovog tranzicijskog tima u skladu je sa širim nastojanjima da se smanje regulatorna opterećenja za tvrtke. Međutim, dolazi u vrijeme kada automobilska industrija ubrzano napreduje u tehnologiji autonomne vožnje, što postavlja pitanja o ravnoteži između inovacija i sigurnosnog nadzora.