Američke carine na uvoz automobila: Što to znači za globalno tržište? Tko je najviše pogođen?
Globalna automobilska industrija, jedna od najjačih na svijetu, suočava se s turbulencijama zbog Trumpovih carina. Dionice velikih proizvođača bilježe značajne padove, dok azijski i europski proizvođači hitno pripremaju protumjere za zaštitu svojih tržišta...

Kao što smo objavili, predsjednik Donald Trump objavio je uvođenje carina od 25% na uvoz automobila koje će stupiti na snagu 2. travnja, navodeći kako je cilj mjere potaknuti proizvođače na proširenje proizvodnje unutar Sjedinjenih Država. Stižu reakcije, na burzi vrije a objavljuju se podaci tko i koliko prodaje na američkom tržištu automobila proizvedenih u SAD.
Američki sindikati: "Ovo je korak u pravom smjeru"
Sindikat automobilskih radnika (UAW) izrazio je podršku ovoj mjeri za koju vjeruju da će pomoći u poništavanju učinaka politike slobodne trgovine koja je utjecala na američku automobilsku industriju tijekom posljednja tri desetljeća.
"Zaustavljanje negativnog trenda u automobilskoj industriji počinje s preinakom naših trgovinskih sporazuma, a Trumpova administracija poduzela je važan korak današnjom odlukom", izjavio je predsjednik UAW-a Shawn Fain.
Sindikat očekuje da će carine motivirati i domaće proizvođače – GM, Ford i Stellantis – kao i međunarodne tvrtke poput Volkswagena da povećaju svoja ulaganja u SAD, što bi moglo stvoriti nova radna mjesta. Predstavnici UAW-a napominju da bi trenutno nedovoljno iskorišteni pogoni mogli povećati proizvodni kapacitet, što bi moglo nadoknaditi gubitke radnih mjesta koje pripisuju premještanju proizvodnje u Meksiko.
Azija i Kanada pripremaju odgovor
Japan, drugi najveći izvoznik vozila u SAD nakon Meksika s procijenjenih 40 milijardi dolara prodaje automobila u SAD u 2024. godini, najavio je mogućnost snažnog odgovora. Premijer Shigeru Ishiba izjavio je pred japanskim parlamentom u četvrtak da se razmatra "svaka opcija", dodajući: "Moramo razmisliti o najboljoj opciji za japanski nacionalni interes. Razmatramo svaku opciju kako bismo došli do najprikladnijeg odgovora."
Južnokorejski ministar industrije, Ahn Duk-Geun, istaknuo je da korejski proizvođači automobila suočavaju sa "znatnim poteškoćama" te da će objaviti hitne mjere kao odgovor. Kanadski premijer Mark Carney ranije je osudio ono što je opisao kao "izravan napad" na radnike u automobilskom sektoru.
Meksiko odmjeren u reakciji
Zanimljivo je da je predsjednica Meksika, Claudia Sheinbaum, izjavila kako njezina zemlja nastoji zadržati povlašteni tretman u pregovorima s Trumpovom administracijom. "Mi smo jedina zemlja koja ima ovu razinu komunikacije s američkom vladom", rekla je, dodajući da će Meksiko dati potpuniji odgovor kada puni opseg Trumpovih carina — uključujući recipročne carine — bude objavljen sljedeći tjedan. Meksička vlada tvrdi da bi, prema novim pravilima Trumpove administracije, carine na uvezene meksičke automobile mogle biti umanjene zbog njihovog visokog udjela američkih komponenti.
Europa upozorava na šire posljedice
Predstavnici europske automobilske industrije također su izrazili zabrinutost. Europsko udruženje proizvođača automobila upozorilo je da bi carine mogle negativno utjecati i na globalne proizvođače i na američku domaću proizvodnju, napominjući da europski proizvođači izvoze 50% do 60% vozila koja proizvode u SAD-u.
"Pozivamo predsjednika Trumpa da razmotri negativan utjecaj carina ne samo na globalne proizvođače automobila, već i na američku domaću proizvodnju", izjavila je glavna direktorica udruženja Sigrid de Vries. Prema podacima Acea, europski proizvođači izvoze do 60% vozila koja proizvode u SAD-u.
Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen izjavila je da blok planira "zaštititi svoje ekonomske interese" dok istovremeno traži pregovaračko rješenje za ovaj spor. Francuski ministar financija Eric Lombard oštro je kritizirao SAD zbog "potpunog zaokreta ekonomske politike na vrlo agresivan način", što šteti gospodarstvima obiju regija. "Jedino rješenje za EU bit će podizanje vlastitih carina na američke proizvode," dodao je Lombard za radio France Inter, ističući da Bruxelles već radi na popisu ciljanih proizvoda.
S druge strane, britanska ministrica financija Rachel Reeves naznačila je da Velika Britanija neće eskalirati trgovinske napetosti, navodeći da nije u "poziciji u kojoj želi učiniti bilo što što bi moglo eskalirati ove trgovinske ratove".
Trump ne popušta, dapače, prijeti
Trump nije pokazao nikakve znakove popuštanja. "Ako Europska unija radi s Kanadom kako bi nanijela ekonomsku štetu SAD-u, uvest će se velike carine, daleko veće od trenutno planiranih, na obje strane", objavio je na svojoj društvenoj mreži Truth Social u četvrtak, dodajući: "Godinama su nas pljačkale praktički sve zemlje svijeta, i prijatelji i neprijatelji, ali ti dani su gotovi — Amerika na prvom mjestu!!!"
Američki kupci će osjetiti udar na novčanik
Analitičari upozoravaju da će odluka Bijele kuće o uvođenju carina na uvozne automobilske dijelove, kao i na gotova vozila, nanijeti dodatnu štetu. Prema istraživanju tvrtke Bernstein, gotovo polovica vozila prodanih u SAD-u je uvezena, a automobili sastavljeni u SAD-u sadrže gotovo 60% dijelova stranog podrijetla. Luksuzni proizvođači automobila, poput Jaguar Land Rovera i Aston Martina, također su izloženi riziku, budući da ne proizvode automobile u SAD-u. Dionice proizvođača automobilskih dijelova također su pogođene, s francuskim Valeom koji je pao gotovo 7%. Do sredine jutra na njujorškoj burzi, General Motors je pao 8%, dok je Ford pao 4,5%. U Europi, dionice Stellantisa, vlasnika marki Fiat, Peugeot i Chrysler, pale su 5%, Porsche je pao 3%, a Volkswagen gotovo 2%.
Organizacija Autos Drive America, koja zastupa strane proizvođače automobila poput Honde i Toyote, upozorila je da će carine rezultirati višim cijenama vozila, smanjenim izborom za potrošače i potencijalnim gubitkom radnih mjesta. "Carine uvedene danas učinit će proizvodnju i prodaju automobila u Sjedinjenim Državama skupljom, što će u konačnici dovesti do viših cijena, manje izbora za potrošače i manje proizvodnih radnih mjesta u SAD-u", izjavila je Jennifer Safavian, izvršna direktorica Autos Drive America.