Nova runda Euro NCAP testova: Masa vozila postaje sve veći problem

U ovomjesečnom "paketu" crash testova EuroNCAP je testirao 11 osobnih automobila i dva kombija. Najlošiji rezultat zabilježila je Dacia Bigster, a najbolje Teslin Model 3, Audi Q5, MG MGS5 i VW Tayron

Autonet.hr ponedjeljak, 26. svibnja 2025. u 13:23

Europsko nezavisno tijelo za testiranje sigurnosnih karakteristika novih automobila Euro NCAP, ovog je mjeseca objavilo rezultate najnovijih testiranja automobila koji su stigli na europsko tržište. Njihovim su testovima podvrgnuti modeli Audija, Dacije, Forda, MG-a, Opela, Peugeota, Renaulta, Tesle, Voyaha i Volkswagena, a obuhvatili su 11 osobnih automobila te dva kombija.

S pet se zvjezdica nakon opsežnih crash-testova i ispitivanja sustava aktivne i pasivne sigurnosti u ovoj rundi mogu pohvaliti Audi A5 PHEV, Audi Q5, Toyota C-HR PHEV, VW Tayron, MG MGS5 EV i Tesla Model 3, kao i novitet na europskom tržištu, marka Voyah s modelom Courage. Kia EV3 dobila je u osnovnom paketu četiri zvjezdice, a tek s dodatnom sigurnosnom opremom popela se na najvišu stepenicu.

Na četiri zvjezdice stali su modeli Opel Grandland, Peugeot 3008 i 5008, Renault 4 E-Tech Electric te oba testirana putnička kombija: Volkswagen Transporter i Ford Tourneo Custom/BEV. S najlošijim rezultatom u ovoj se grupi izdvaja Dacia Bigster, koja je najslabije rezultate zabilježila u kategorijama zaštiti ranjivih sudionika u prometu (60%) te aktivne sigurnosti (57%).

Automobili rastu i postaju opasnijima

Iz ove organizacije poručili su i da su u posljednje vrijeme primijetili jasan trend povećanja mase automobila koji im stižu na testiranja, što je još jednom potvrđeno s najnovijom serijom automobila. Tijekom proteklih deset godina, prosječna masa automobila prodanih u Europi povećala se za 100 kg. Velik dio toga je posljedica kontinuirane popularnosti SUV-ova među potrošačima, koji čine 54% prodaje novih automobila u Europi u 2024., ali i prelaska na električne automobile. To povećava masu i veličinu automobila i postalo je predmet javne rasprave s obzirom na potencijalno negativan utjecaj na sigurnost i ugljični otisak.

Dok su svi automobili testirani u ovoj seriji dobro zaštitili putnike u vozilu, rezultati crash-testa pokazali su da su neki potencijalno znatno opasniji za putnike u drugim automobilima u slučaju frontalnog sudara. Utvrđeno je da Audi Q5 – SUV srednje veličine s testnom masom od 2.245 kg – nudi slabu "kompatibilnost" pri sudaru s nadolazećim vozilom. Analiza usporavanja udarnih kolica tijekom testa i analiza deformabilne barijere nakon testa otkrile su da bi Audi Q5 bio preagresivan prema drugom automobilu u frontalnom sudaru, pri čemu su se neki dijelovi prednje strukture Q5 pokazali posebno nemilosrdnima. Novi Volkswagen Tayron, još jedan SUV srednje veličine, također je u rezultatima testiranja penaliziran zbog loše kompatibilnosti.

Apel proizvođačima

S druge strane, bilo je i primjera dobre kompatibilnosti, poput Mazde CX-60 i CX-80, automobila kod kojih je proizvođač pokazao značajan napor u konstruiranju prednjih struktura koje apsorbiraju energiju i raspoređuju opterećenje tijekom udara kako bi se smanjila "agresivnost" vozila.

Napomenuli su i da ako vozilo ne prolazi dobro u smislu kompatibilnosti zbog mase ili ponašanja prednjih struktura, to ne znači da je ono odmah po definiciji nesigurno. U svim ostalim aspektima Euro NCAP-ovih testova sigurnosti, uključujući izbjegavanje sudara s automobilima i ranjivim sudionicima u prometu, zaštita Audijevog Q5, na primjer, pokazala se impresivnom, nadoknađujući negativne bodove zbog problema kompatibilnosti i osiguravajući mu maksimalnu ocjenu od pet zvjezdica. Volkswagen Tayron također je pokazao robusne performanse u svim ostalim područjima i postigao maksimalnu ocjenu.

"Znamo da proizvođači automobila imaju sposobnost dizajnirati i izgraditi prednje strukture koje mogu bolje upravljati proporcijama i masom vozila te naglom promjenom zamaha koja dolazi s frontalnim sudarom. Vjerujemo da nepristrano testiranje Euro NCAP-a može donijeti značajna poboljšanja u kritičnom sektoru sigurnosti automobila i nastavit ćemo pratiti razvoj tržišta u ovom području", poručio je njihov programski direktor dr. Aled Williams.