Kako napredna tehnološka rješenja štite vaš automobil od ljetnih vrućina
Od pametnog stakla koje se zatamnjuje na dodir do inovativnih boja i sjenila po mjeri, istražujemo najnovija tehnološka rješenja koja vaš automobil pretvaraju u hladnu oazu

Ulazak u automobil koji je satima stajao na ljetnom suncu iskustvo je koje bismo svi rado izbjegli. Iako je klimatizacijski uređaj standardni spas, on troši dragocjenu energiju, bilo da se radi o gorivu ili dosegu električnog vozila, a potrebno mu je vrijeme da rashladi uzavrelu kabinu. No, tehnologija nudi sve sofisticiranije odgovore na ovaj problem, fokusirajući se na prevenciju, odnosno sprječavanje da se unutrašnjost uopće pregrije. Rješenja sežu od revolucionarnih stakala do pametnih materijala koji aktivno odbijaju toplinu.
Prebacivanja stakla iz prozirnog u neprozirno stanje
Najnapredniji pristup borbi protiv sunca nedvojbeno je pametno staklo ili LCG (Light Control Glass). Tvrtke poput izraelskog Gauzyja predvode ovu revoluciju, surađujući s vodećim proizvođačima automobila poput BMW-a na integraciji tehnologija koje mijenjaju pravila igre. Dvije ključne tehnologije su PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), koja staklo u milisekundama prebacuje iz prozirnog u neprozirno stanje i SPD (Suspended Particle Device), koja omogućuje postupno zatamnjivanje stakla zadržavajući pritom pogled prema van.
Zamislite panoramski krov koji na dodir gumba postaje potpuno neproziran, blokirajući do 99 posto svjetlosti i topline ili vjetrobransko staklo čiji se gornji dio selektivno zatamni kako bi eliminirao bliještanje sunca bez potrebe za klasičnim sjenilima. Ove tehnologije ne samo da drastično smanjuju temperaturu u kabini i štite unutrašnjost od UV zračenja, već i optimiziraju prostor i smanjuju potrebu za radom klima uređaja.
Međutim, toplina ne ulazi samo kroz stakla. Boja karoserije igra ogromnu ulogu, a tamne nijanse, koje apsorbiraju najviše sunčevog zračenja, popularan su izbor mnogih vozača. Rješenje leži u takozvanim "hladnim bojama". Umjesto tradicionalnog pigmenta čađe koji upija toplinu, ove boje koriste pigmente koji reflektiraju infracrveno zračenje.
Postoje dvije glavne vrste: IR-reflektivne boje koje sadrže reflektivni pigment u osnovnom sloju i IR-transmisivne, kod kojih je pigment proziran za infracrveno svjetlo, dopuštajući mu da prođe do temeljnog sloja koji ga zatim reflektira. Smanjenjem zagrijavanja karoserije, smanjuje se i temperatura u kabini, što može poboljšati učinkovitost vozila i do 20 posto kada je klima uređaj isključen. Sličan princip primjenjuju i posebni premazi za stakla koji se mogu naknadno nanijeti, a koji pružaju IR i UV otpornost, dodatno smanjujući prijenos topline.
Potrošačka rješenja
Dok su pametna stakla i boje uglavnom rezervirani za nove automobile i OEM tržište, postoje i iznimno učinkovita potrošačka rješenja. Postoje proizvođači koje nude napredna sjenila, laserski izmjerena i izrađena po mjeri za određeni model automobila, čime se osigurava savršeno prianjanje bez ikakvih procjepa.
Instalacija takvih, naprednih sjenila je trivijalna zahvaljujući pametnim magnetima ili "snap-on" mehanizmu, bez potrebe za vakuumskim čašicama ili ljepilom. Izrađena od naprednih mrežastih materijala, ova sjenila blokiraju i preko 80 posto štetnih UV zraka, značajno smanjuju temperaturu i bliještanje, a istovremeno omogućuju protok zraka jer se prozor može djelomično otvoriti dok je sjenilo postavljeno.
Od aktivnog zatamnjivanja stakala do pasivne refleksije topline s karoserije i precizno projektiranih sjenila, tehnologija nam nudi sveobuhvatan arsenal za borbu protiv ljetnih vrućina. Ova rješenja ne samo da podižu razinu komfora i štite vrijednost naših vozila, već predstavljaju i važan korak prema većoj energetskoj učinkovitosti i održivosti u svijetu mobilnosti.
Zaštitne tende u obliku suncobrana, odnosno kišobrana