P1 vs Vespa: Sraz američkog industrijskog brutalizma i talijanske harmonije oblika i funkcije
U Brooklynu je dizajniran skuter inspiriran Teslinim Cybertruckom. Kažu da im je nakana proizvesti modernu Vespu. Ali minimalistički, industrijski, brutalistički izgled nikako ne može izazvati emocije koje zrače iz elegantnih i sofisticiranih linije opjevanog talijanskog klasika
Kad je prvi put ugledao MP6, prototip legendarnog talijanskog skutera, Enrico Piaggio, vlasnik tvornice motora je uzviknuo: "Sembra una vespa!" ("Izgleda poput ose!") Piaggio je tako na licu mjesta imenovao svoj novi skuter. "Vespa" na latinskom i talijanskom znači osa, I zaista, naziv priliči obliku vozila: deblji stražnji dio spojen s prednjim dijelom uskim strukom, a upravljač podsjeća na ticala.
Ne izgleda poput ose
Ne znamo što je jedan od braće Cohen, Eddie ili Joe, uzviknuo kad su u Brooklynu, New York, napravili prototip električnog skutera ispiranog brutalističkim izgledom Cybertrucka, kao odgovor klasičnu talijansku ikonu, Vespu. Već na prvi pogled, ne izgleda kao osa. Već smo pisali kako je kiber kamion izazvao inspiracije i za kamp kucice, pa sa znatiželjom čekamo što će se još pojaviti nalik na to Elonovo vozilo.
Kao i Teslin Cybertruck, njihov dizajn skutera karakteriziraju naglašeni, geometrijski oblici, oštre, uglate linije i minimalistička estetika. Neki u tome vide elemente futurizma ali jednostavno rečeno, ni blizu oku ugodno kao kad se gleda elegantna Vespa. Ipak, Vespa im je poslužila kao ideja da naprave model P1, za koje sada primaju narudžbe po cijeni od 10.000 dolara.
Ima sve ali...
P1 ima domet od 96 kilometara, maksimalnu brzina od 88 km/h i izmjenjive baterije kapaciteta 4,3 kWh. Za vožnju iznad 56 km/h u SAD nije potrebna je motociklistička dozvola, a aplikacija će otključati dodatnu brzinu nakon potvrde dozvole. Skuter dolazi u srebrnoj ili crnoj boji.
Ispod vozačevih nogu smještena je izmjenjiva baterija, a motor se nalazi u stražnjem kotaču. Gumb za odabir načina rada prebacuje između "performanse" i "eco" načina, dok drugi gumbi služe za odabir vožnje naprijed i, vrlo neobično, unatrag. Ispred vozača nalazi se zaslon osjetljiv na dodir i kompatibilan s Apple CarPlayom, pretinac za pohranu, uključujući GPS te pretinac za pohranu s držačem za mobilni telefon. Glazbu s telefona moguće je slušati preko ugrađenog zvučnika. Podizanjem sjedala otkriva se dodatni prostor za pohranu. Ugrađena kamera može snimiti ono što je ispred skutera a aktivirat će se i ako netko pokuša neovlašteno dirati skuter.
250 skutera iduće godine
"Nitko prije nije primijenio potpuni industrijski dizajn na skuter za sjedenje," kaže Joe. "Naš četveročlani dizajnerski tim stvorio je robustan proizvod koji se neće oštetiti pri padu. Izuzetno je brz, ima mnogo prostora za pohranu i pokazuje mnoštvo tehnologija - na primjer, možemo raditi bežično ažuriranja softvera."
Startup Infinite Machine, koji trenutno zapošljava 12 ljudi planira ograničenu proizvodnju od 250 skutera koje bi trebale stići do kupaca 2025. godine. Proizvodit će se u Kini. Eddie navodi da tvrtka ima "dovoljno kapitala" za prvu fazu. U početku će se prodaja odvijati samo u SAD-u.
Nenadmašiva Vespa
Teško je uspoređivati P1 s Vespom po mnogo čemu, prvo pada na pamet samo ime. P1 zvuči kao što izgleda, hladno ali praktično dok Vespa zvuči melodiozno pjesnički, gotovo mami na vožnju.
Možda je dizajn modela P1 trendovski korespondira s vremenom ali nikako ne nadmašuje svevremenski izgleda klasične Vespe. Jos 2018. godine izdana je električna verziju Vespa Elettrica, izgledom vjerna klasičnoj estetici Vespe uz moderne elemente, elektromotor snage 4 kW, litij-ionska baterija s domet od 100 km. Cijena u Hrvatskoj, ovisno o modelu je od 5300 do 7000 eura.