Prednja stop svjetla mogla bi spriječiti do 17 posto prometnih nesreća

S Tehničkog sveučilišta u Grazu dolazi zanimljiva studija, koja predlaže da se na vozila ugrade stop svjetla sprijeda i bočno, jer bi to moglo spriječiti mnogo prometnih nezgoda na raskrižjima

Autonet.hr utorak, 17. lipnja 2025. u 13:40
📷 MS Designer
MS Designer

Rekonstrukcije prometnih nesreća na raskrižjima otkrile su da bi dodatno stop svjetlo na prednjem dijelu vozila moglo spriječiti značajan dio prometnih nezgoda, pokazalo je novo istraživanje znanstvenika s Tehničkog sveučilišta u Grazu. Prema njihovom bi prijedlogu, za razliku od stražnjih, prednja stop svjetla svijetlila bi zelenom bojom te bi se lako mogla uklopiti u postojeći dizajn vozila.

Signaliziranje namjere

Prednja stop svjetla drugim sudionicima u prometu, osobito onima koji dolaze iz suprotnog smjera, jasno signaliziraju kada vozilo počinje kočiti, a njihovo gašenje može upućivati da će se vozilo ponovno pokrenuti. "Takav vizualni signal značajno skraćuje vrijeme reakcije drugih vozača, čime se skraćuje potrebna udaljenost zaustavljanja i smanjuje vjerojatnost nesreće."

📷 TU Graz
TU Graz

Tim istraživača analizirao je utjecaj takvog tehničkog rješenja na sigurnost u prometu kroz studiju rekonstrukcije nesreća. Analizom 200 stvarnih nesreća na austrijskim raskrižjima utvrđeno je kako bi dodatno prednje stop svjetlo moglo spriječiti između 7,5 i 17 posto sudara – naravno, sve ovisno o brzini reakcije vozača u pojedinom slučaju. U četvrtini slučajeva, takva bi svjetla barem usporila udarac i time smanjila težinu ozljeda putnika. Rezultati su nedavno objavljeni u znanstvenom časopisu Vehicles.

Stop svjetla sprijeda i bočno

Iako ideja o prednjem stop svjetlu postoji već neko vrijeme, dosad je nijedan proizvođač automobila nije uveo u serijsku proizvodnju. Budući da su vozila s prednjim stop svjetlima do sada testirana samo u sklopu terenske studije u Slovačkoj, istraživači su u ovoj analizi koristili kombinaciju rekonstrukcija i simulacija. U Centralnoj bazi podataka za dubinsku analizu nesreća odabrali su 200 nesreća, rekonstruirali njihov tijek, pa zatim simulirali te scenarije, ali uz pretpostavku da vozila s bočnih cesta imaju prednja stop svjetla. Ako su bila vidljiva vozačima na glavnoj cesti, simulirana je brža reakcija i kraći zaustavni put. Razlike između stvarnih događaja i simulacija poslužile su za procjenu učinka potencijalne prevencije nesreća.

Prednja stop svjetla svijetlila bi zeleno i mogla bi se relativno jednostavno ugraditi i u postojeća vozila, zahvaljujući modernim rasvjetnim tehnologijama. No, istraživači su zaključili i da se, ovisno o poziciji, ona ne bi uvijek idealno vidjela, pa imaju i dodatan prijedlog – osim sprijeda, stop svjetla mogla bi se postaviti i bočno te tako baš svima oko vozila dati do znanja kad se ono zaustavlja, a kad nastavlja kretanje.