Prednja stop svjetla mogla bi spriječiti do 17 posto prometnih nesreća
S Tehničkog sveučilišta u Grazu dolazi zanimljiva studija, koja predlaže da se na vozila ugrade stop svjetla sprijeda i bočno, jer bi to moglo spriječiti mnogo prometnih nezgoda na raskrižjima

Rekonstrukcije prometnih nesreća na raskrižjima otkrile su da bi dodatno stop svjetlo na prednjem dijelu vozila moglo spriječiti značajan dio prometnih nezgoda, pokazalo je novo istraživanje znanstvenika s Tehničkog sveučilišta u Grazu. Prema njihovom bi prijedlogu, za razliku od stražnjih, prednja stop svjetla svijetlila bi zelenom bojom te bi se lako mogla uklopiti u postojeći dizajn vozila.
Signaliziranje namjere
Prednja stop svjetla drugim sudionicima u prometu, osobito onima koji dolaze iz suprotnog smjera, jasno signaliziraju kada vozilo počinje kočiti, a njihovo gašenje može upućivati da će se vozilo ponovno pokrenuti. "Takav vizualni signal značajno skraćuje vrijeme reakcije drugih vozača, čime se skraćuje potrebna udaljenost zaustavljanja i smanjuje vjerojatnost nesreće."
Tim istraživača analizirao je utjecaj takvog tehničkog rješenja na sigurnost u prometu kroz studiju rekonstrukcije nesreća. Analizom 200 stvarnih nesreća na austrijskim raskrižjima utvrđeno je kako bi dodatno prednje stop svjetlo moglo spriječiti između 7,5 i 17 posto sudara – naravno, sve ovisno o brzini reakcije vozača u pojedinom slučaju. U četvrtini slučajeva, takva bi svjetla barem usporila udarac i time smanjila težinu ozljeda putnika. Rezultati su nedavno objavljeni u znanstvenom časopisu Vehicles.
Stop svjetla sprijeda i bočno
Iako ideja o prednjem stop svjetlu postoji već neko vrijeme, dosad je nijedan proizvođač automobila nije uveo u serijsku proizvodnju. Budući da su vozila s prednjim stop svjetlima do sada testirana samo u sklopu terenske studije u Slovačkoj, istraživači su u ovoj analizi koristili kombinaciju rekonstrukcija i simulacija. U Centralnoj bazi podataka za dubinsku analizu nesreća odabrali su 200 nesreća, rekonstruirali njihov tijek, pa zatim simulirali te scenarije, ali uz pretpostavku da vozila s bočnih cesta imaju prednja stop svjetla. Ako su bila vidljiva vozačima na glavnoj cesti, simulirana je brža reakcija i kraći zaustavni put. Razlike između stvarnih događaja i simulacija poslužile su za procjenu učinka potencijalne prevencije nesreća.
Prednja stop svjetla svijetlila bi zeleno i mogla bi se relativno jednostavno ugraditi i u postojeća vozila, zahvaljujući modernim rasvjetnim tehnologijama. No, istraživači su zaključili i da se, ovisno o poziciji, ona ne bi uvijek idealno vidjela, pa imaju i dodatan prijedlog – osim sprijeda, stop svjetla mogla bi se postaviti i bočno te tako baš svima oko vozila dati do znanja kad se ono zaustavlja, a kad nastavlja kretanje.