Fiat 500X FL - Veliki facelift za mali SUV

S obzirom na iznimnu popularnost SUV vozila sasvim je jasno da robusni Fiat s oznakom X igra sve značajniju ulogu u portfelju svog proizvođača. Temeljito osvježenje kroz koje je 500X upravo prošao, jamči mu dodatne i vrlo konkurentne godine

Goran Topić četvrtak, 6. rujna 2018. u 00:00
📷  foto: Fiat Chrysler Automobiles
foto: Fiat Chrysler Automobiles

Model 500X je veći rođak modela 500 koji trenutno čini osnovu ponude svoje marke. Ovaj SUV je neizbježna posljedica rasta popularnosti te vrste vozila pa je Fiat postupio sasvim razumno kada ga je 2014. predstavio u Parizu. Prodaja širom Europe je započela 2015, a da je Fiat učinio dobar potez prije svega svjedoči činjenica kako 500X od 2016, dakle svoje prve pune godine na tržištu, bilježi vrhunske prodajne rezultate. Naime, ovaj je automobil od tada pa na ovamo vodeći u svom segmentu na domaćem tržištu te konstantno među prvih pet u Europi.

Sada je pak došao red na facelift, a Fiat je osvježeni model predstavio krajem prošlog mjeseca. Facelift je obuhvatio izmjene, odnosno dorade vanjštine i interijera te opreme koja je sada bogatija i naprednija, a kao još važnija novost ističu se unaprjeđenja tehničke naravi gdje posebno treba izdvojiti nove benzinske Turbo motore FireFly koji će se po prvi put u jedan Fiat ugrađivati upravo u model 500X. Dakle, očekuju nas donekle izmijenjen izgled, bogatija i naprednija oprema te novi motori.

Osvježeni look izvana...

Ponuda modela 500X će se sastojati od tri osnovne izvedbe, odnosno od novog 500X Urban te 500X City Cross i 500X Cross koji će predstavljati vrh ponude. Gradska izvedba Urban se ističe jedinstvenim branicima novog dizajna, a izvedbe City Cross i Cross su dotjerane s nekoliko detalja, prvenstveno s novim zaštitnim oblogama podnice. Inače, od novosti vanjskog dizajna najviše se ističu nova prednja i stražnja svjetla modernije grafike (stražnja su svjetla dobila središnji dio u boji karoserije, prema uzoru na osvježeni model 500), no značajnije je da će 500X ubuduće dolaziti sa standardnim LED svjetlima za dnevnu vožnju i stražnjim LED svjetlima.

Kupcima će opcijski biti dostupna i Full-LED prednja svjetla (7 dioda za kratka i 5 za duga svjetla, 6000 K) koja će znatno unaprijediti vidljivost i sigurnost zahvaljujući 200% većem vidljivom području u odnosu na halogena svjetla. U Fiatu navode da je zahvaljujući novim svjetlima pri brzini od 90 km/h moguće uočiti objekte ispred vozila čak 4 sekunde ranije. Konačno, uz činjenicu da LED svjetla troše tek 1/3 energije klasičnih svjetala, njihova trajnost veća je od životnog vijeka samog vozila što pridonosi ekonomičnosti.

Recimo i da kupcima na izboru stoji 14 različitih boja vanjštine te sedam kompleta naplataka veličine između 16 i 18 cola, od kojih potonji nude nov dizajn. Paletu boja čine nova troslojna bijela s bisernim efektom i nove metalik boje plava Italia i zelena Techno, dok ostatak ponude predstavljaju metalik plava Jeans, plava Venezia, sive Argento i Moda, pastelna bijela Gelato, crna Cinema, bež Cappuccino i crvena Passione, te mat plava Jeans i zelena Alpi. Tu je još i ekskluzivna crvena boja Amore.

... i iznutra

U unutrašnjosti glavnu novost čini redizajnirani kokpit s dotjeranom grafikom instrumentne ploče i središnje postavljenim 3,5-inčnim TFT zaslonom prilagodljivog prikaza. Nadalje, u Fiatu su doradili i višefunkcijski upravljač, a sve komande su na lako dostupnom mjestu. Kupci će moći personalizirati interijer sa sedam kombinacija presvlaka i boja, a tu su i razni drugi ukrasni elementi. Od opreme ovdje posebno vrijedi istaknuti standardni infotainment sustav Uconnect HD Live sa 7-inčnim zaslonom visoke rezolucije osjetljivim na dodir, a sam sustav nudi razne mogućnosti povezivosti (uključujući Apple CarPlay i Android Auto) te glasovno upravljanje.

Nadalje, kupcima će opcijski biti dostupni kamera za vožnju unatrag te novi navigacijski sustav TomTom 3D, a u je i opcijski Mopar Connect koji uključuju razne usluge, od nadzora vozila putem pametnog telefona, lociranja vozila na parkingu i u slučaju krađe kao i pomoći u slučaju nesreće.

Bogatija i naprednija oprema

Pored već navedenog valja reći da će osvježeni Fiat 500X svojim kupcima ponuditi i dva nova sustava pomoći vozaču, a radi se o sustavima Traffic Sign Recognition i Speed Advisor koji su dio standardne opreme na svim izvedbama ovog automobila. Prvi sustav kamerom prepoznaje prometne znakove te upozorava vozača putem prikaza na instrumentnoj ploči, a drugi potom omogućuje vozaču pritiskom prekidača prilagođavanje najveće brzine kako bi se izbjeglo prekoračenje dopuštene brzine. Radi se dakle o novoj funkciji limitatora brzine.

Standardnu opremu čini i sustav upozorenja na nenamjeran izlazak iz vozne trake i održavanja vozila u voznoj traci Lane Assist koji funkcionira pri brzinama između 60 i 180 km/h, a opcijski su dostupni i sustav upozorenja na vozilo u tzv. mrtvom kutu (Blind Spot Alert), upozorenje na bočni promet otraga (Rear Cross Path Detection), automatski prilagodljivi tempomat (Safety Distance Manager - ACC) pri brzinama višim od 30 km/h, sustav autonomnog kočenja u nuždi (AEB) te automatska prednja svjetla s Adaptive-High Beam funkcijom za duga svjetla.

Pojedini će od navedenih sustava biti standardni u višim paketima opreme, a recimo kako će već osnovni model Urban dolaziti sa šest zračnih jastuka i ESP sustavom.

Novi motori

Kao što smo već u uvodu spomenuli, vjerojatno najveću novost čine novi pogonski strojevi FireFly Turbo koji su do 20% ekonomičniji od benzinaca koje zamjenjuju te do 20% tiši od dizelaša sličnih performansi. Konkretnije, 500X će ubuduće biti dostupan s novim aluminijskim FireFly Turbo 3 i 4-cilindričnim motorima obujma od 1,0 i 1,3 litre. Prvi, 3-cilindrični 1.0, koji teži svega 93 kg, razvija snagu od 120 KS i najveći okretni moment od 190 Nm, a drugi, 4-cilindrični 1.3 razvija snagu od 150 KS i najveći okretni moment od 270 Nm.

1.0 FireFly Turbo
1.0 FireFly Turbo
1.3 FireFly Turbo
1.3 FireFly Turbo

Manji motor dolazi sa 6-stupanjskim ručnim mjenjačem, a veći sa 6-stupanjskim automatskim mjenjačem DCT s dvostrukom spojkom. Oba pogonska stroja su uparena s pogonom na prednje kotače te opremljena novom generacijom sustava promjenjivog upravljanja ventilima MultiAir III, kao i GPF (Gasoline Particle Filter) filterom šestica.

Na pojedinim tržištima će biti dostupan i motor 1.6 E-Torq snage od 110 KS s ručnim mjenjačem te pogonom na prednje kotače, a dodajmo kako svi benzinci zadovoljavaju emisijski standard Euro 6d-TEMP.

Za ljubitelje dizela tu je nekoliko MultiJet II turbo-motora koji su dodatno unaprjeđeni kako bi također zadovoljili Euro 6d temp što se dijelom može zahvaliti i činjenici da su opremljeni SCR-om i DPF-om. Konkretnije, u ponudi će se nalaziti 1.3 snage od 95 KS i najvećeg okretnog momenta od 200 Nm, 1.6 snage od 120 KS i najvećeg okretnog momenta od 320 Nm te 2.0 snage povećane sa 140 na 150 KS i najvećeg okretnog momenta od 350 Nm.

Prvi je uparen s 5, a drugi sa 6-stupanjskim ručnim mjenjačima te pogonom na prednje kotače. Dizelski motor 1.6 je opcijski dostupan s DCT mjenjačem, a 2.0 standardno dolazi s 9-stupanjskim automatskim mjenjačem te pogonom na sva četiri kotača.

I na kraju...

S novim dizajnom vanjštine, redizajniranim kokpitom, bogatijom opremom, naprednijim sustavima pomoći vozaču te poglavito ekonomičnijom motorizacijom, 500X je više no spreman za nastavak uspješne tržišne utakmice sa sve brojnijom i žešćom konkurencijom. Jedan od glavnih aduta mu je dakako i činjenica da pripada popularnoj obitelji modela 500, a proizvođač navodi kako će osvježena izvedba kupce privući i većom razinom komfora i funkcionalnosti te brigom za svaki detalj, tipičnom za liniju 500. Osvježeni Fiat 500X na hrvatsko bi tržište trebao doći tijekom studenog.

Tehnički podaci

MODEL 500X 1.0 FireFly Turbo 500X 1.3 FireFly Turbo
konstrukcija motora 3-cilindrični redni benzinski, postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, promjenjivo upravljanje ventilima MultiAir III, aluminijska glava i blok motora, koljenasto vratilo u 4 ležaja, izravno ubrizgavanje goriva, 1 turbopunjač, Euro 6d-TEMP 4-cilindrični redni benzinski, postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, promjenjivo upravljanje ventilima MultiAir III, aluminijska glava i blok motora, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva, 1 turbopunjač, Euro 6d-TEMP
obujam 999 cm3 1332 cm3
provrt i hod klipa 70,0 x 86,5 mm
omjer kompresije 10,5 : 1
najveća snaga 88 kW (120 KS) pri 5750 o/min 110 kW (150 KS) pri 5250 o/min
najveći okretni moment 190 Nm pri 1750 o/min 270 Nm pri 1850 o/min
prijenos snage Pogon na prednje kotače, ručni mjenjač sa 6 stupnjeva prijenosa Pogon na prednje kotače, automatski DCT mjenjač s dvostrukom spojkom i 6 stupnjeva prijenosa
podvozje Sprijeda McPhersonove opružne noge, trokraka poprečna ramena, stabilizator i pomoćni okvir, otraga višedjelna osovina s uzdužnim i poprečnim ramenima, spiralne opruge, teleskopski amortizeri, stabilizator i pomoćni okvir, upravljač s nazubljenom letvom, progresivni električni servoojačivač
kočnice Sprijeda ventilirani disk, otraga puni disk, ABS, ESP, TCS, Hill-holder, električna parkirna kočnica
naplaci i gume Čelični i aluminijski naplaci dimenzija od 16, 17 i 18 cola
dimenzije D x Š x V 4264 x 1796 (s retrovizorima: 2025) x 1595 mm, međuosovinski razmak 2570 mm, trag kotača 1545 / 1545 mm, obujam prtljažnika 350 / 1000 dm3, krug okretanja 11,1 m, spremnik za gorivo 48 l
mase Prazno vozilo 1320 kg
performanse Najveća brzina 188 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 10,9 s Najveća brzina 200 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 9,1 s
potrošnja goriva U gradskoj vožnji 7,4 l/100 km, na otvorenoj cesti 5,0 l/100 km, u mješovitoj vožnji 5,9 l/100 km, prosječna emisija CO2 136 g/km U gradskoj vožnji 7,4 l/100 km, na otvorenoj cesti 5,6 l/100 km, u mješovitoj vožnji 6,3 l/100 km, prosječna emisija CO2 143 g/km
MODEL 500X 1.3 MultiJet II 500X 2.0 MultiJet II
konstrukcija motora 4-cilindrični redni diesel, postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana lancem, glava od lake legure, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail (Multijet ll), 1 turbopunjačmeđuhladnjak, Euro 6d-TEMP 4-cilindrični redni diesel, postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana lancem, glava od lake legure, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva Common Rail (Multijet ll), 1 turbopunjač promjenjive geometrije, međuhladnjak, Euro 6d-TEMP
obujam 1248 cm3 1956 cm3
provrt i hod klipa 69,6 x 82,0 mm 83,0 x 90,4 mm
omjer kompresije 16,8 : 1 16,5 : 1
najveća snaga 70 kW (95 KS) pri 3750 o/min 110 kW (150 KS) pri 4000 o/min
najveći okretni moment 200 Nm pri 1500 o/min 350 Nm pri 1500 o/min
prijenos snage Pogon na prednje kotače, ručni mjenjač s 5 stupnjeva prijenosa Pogon na sva četiri kotača, automatski mjenjač s 9 stupnjeva prijenosa
podvozje Sprijeda McPhersonove opružne noge, trokraka poprečna ramena, stabilizator i pomoćni okvir, otraga višedjelna osovina s uzdužnim i poprečnim ramenima, spiralne opruge, teleskopski amortizeri, stabilizator i pomoćni okvir, upravljač s nazubljenom letvom, progresivni električni servoojačivač
kočnice Sprijeda ventilirani disk, otraga puni disk, ABS, ESP, TCS, Hill-holder, električna parkirna kočnica
naplaci i gume Čelični i aluminijski naplaci dimenzija od 16, 17 i 18 cola
dimenzije D x Š x V 4264 x 1796 (s retrovizorima: 2025) x 1595 mm, međuosovinski razmak 2570 mm, trag kotača 1545 / 1545 mm, obujam prtljažnika 350 / 1000 dm3, krug okretanja 11,1 m, spremnik za gorivo 55 l
mase Prazno vozilo 1320 kg Prazno vozilo 1495 kg
performanse Najveća brzina 172 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 13,5 s Najveća brzina 196 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 10,1 s
potrošnja goriva U gradskoj vožnji 5,3 l/100 km, na otvorenoj cesti 3,7 l/100 km, u mješovitoj vožnji 4,4 l/100 km, prosječna emisija CO2 117 g/km -
proizvođač Fiat Chrysler Automobiles