Mercedes-Benz EQC - Krenula električna era
Mercedes je početkom rujna prošle godine u Stockholmu predstavio produkcijsku izvedbu studije Generation EQ, koja je originalno predstavljena u Parizu 2016, model EQC. Riječ je o prvom automobilu iz nove linije mercedesovih električnih vozila - EQ, a time i o vozilu koje predstavlja prvi istinski mainstream korak u svijet električnih automobila za stuttgartske alkare
Poput BMW-ovih modela i, audijevih e-tron, volkswagenovih ID i sl, tako će i Mercedes svoju novu električnu ponudu izdvojiti u tzv. pod brand. Razlog ovog odvajanja je u dodatnom isticanju njihove posebnosti pa će se uz ime i pogon ova linija vozila razlikovati i jedinstvenim značajkama (prvenstveno) vanjskog i (nešto manje) unutrašnjeg dizajna, ponešto opremom i sl. U mercedesovom svijetu tako će električno pokretani automobili nositi oznaku EQ. Prvi iz te linije, EQC je tema ovog članka i nosi oznaku EQC. Radi se o crossoveru koji je svojim dimenzijama "srodan", kao što mu zadnje slovo imena kaže, C klasi te modelima GLC.
Mercedes je upravo započeo serijsku proizvodnju EQC-a u svojim pogonima u Bremenu, a uskoro će započeti i proizvodnja u Kini za tamošnje tržište. Inače, vozila iz linije EQ će se proizvoditi na još nekoliko lokacija u Njemačkoj, Francuskoj i SAD-u. Baterije za njih će pak dolaziti iz tvornica u Njemačkoj, Poljskoj, Tajlandu, SAD-u i Kini. Prvo će se na tržištu naći EQC 400 4Matic, no nije isključeno proširenje dostupnih izvedbi. Do 2022. Mercedes, prema sadašnjim planovima, želi imati desetak električnih EQ-ova.
Više novosti izvana nego iznutra
U osnovi EQC je crossover, odnosno SUV čija vanjština sugerira kako je riječ prvenstveno o gradskom vozilu usklađenom s trenutnim trendovima. Općenito, EQC je sličan GLC-u s kojim dijeli platformu. Usput, posebna mercedesova platforma za električna vozila je još uvijek u razvoju. Od pojedinih detalja elegantne vanjštine se prvenstveno izdvajaju nova crna maska te novi svjetlosni potpis koji se proteže širom prednjeg kraja vozila. Oba elementa bi trebala biti zaštitni znak i ostalih EQ modela. Slična rasvjeta dominira i stražnjim krajem.
Kod interijera za sada nema velikih novosti i razlika u odnosu na standardnu ponudu. Naime, u Mercedesu su se odlučili za prokušano i dokazano te kupcima dobro poznato uređenje interijera kako bi se budući vozači lakše priviknuli na električne modele. U privlačenju kupaca interijerom Mercedes će se tako osloniti na naprednu opremu gdje se posebno ističe nova generacija MBUX infotainmenta, i veliki dvostruki zaslon te poslovično visoka kvaliteta materijala i izrade, kao i ergonomije.
Dodajmo i da je EQC dimenzija od 4762 x 1884 (s retrovizorima 2096 mm) x 1624 mm, dok mu duljina međuosovinskog razmaka iznosi 2873 mm. Obujam prtljažnika se (ovisno o opremi) kreće oko 500 dm3. Sve u svemu putnici bi u njemu trebali pronaći istu ponudu prostora i razinu komfora kao u GLC. Dakako uz dodatak tišine što je zasluga posebno prilagođenog pogonskog sklopa. Ipak je riječ o Mercedesu i na komfor se posebno pazilo. Isto vrijedi i za sigurnost koja je uz snažnu konstrukciju upotpunjena bogatom ponudom raznih sigurnosnih i sustava pomoći vozaču.
Napredni MBUX
Osvježeni infotainment sustav MBUX je jedan od glavnih aduta EQC-a, a posebna prilagodba za električna vozila uključuje prikaz preostale autonomije, napunjenosti baterije te "toka" električne energije (pražnjenje ili punjenje baterije). Nadalje, navigacijski sustav omogućuje lak pronalazak punionica te planiranje putovanja putem. Aplikacija Mercedes me Charge će omogućiti plaćanje električne energije u sustavu Ionity. Radi se o sustavu brzih punionica koji je joint venture BMW-a, Daimlera, Forda i Grupe Volkswagen, a tijekom sljedeće godine bi trebao nuditi oko 400 lokacija širom Europe na svim glavnim prometnim pravcima.
MBUX će nuditi i napredne mogućnosti upravljanja glasovnim naredbama, a čak će razlikovati i upute koje dolaze od vozača ili suvozača. Primjerice ako suvozač naredi grijanje sjedala, sustav će ga prepoznati i aktivirati grijanje suvozačevog sjedala. Isto vrijedi i za podešenje klimatizacije i sl. Također, glasovnim naredbama će biti moguće narediti i punjenje baterije. Primjerice, ako vozač navečer priključi vozilo i kaže da želi da su baterije pune sutra u 8 ujutro sustav će izračunati vrijeme potrebno za punjenje i ako je moguće koristit će samo jeftinu struju.
Uz navedeno ovaj će sustav nuditi i razne druge mogućnosti upravljanja on-board sustavima, aktiviranja klime prije ulaska u vozilo, kao i razne pogodnosti poput online pristupa glazbi i sl.
Električni pogonski sklop
U EQC se ugrađuje par asinkronih električnih motora, od kojih je jedan zadužen za pokretanje prednje, a drugi stražnje osovine. Dakle, jedan je smješten na prednjoj, a drugi na stražnjoj osovini čime je omogućen pogon na sva četiri kotača te je osigurana optimalna raspodjela mase. Za nisko težište će se pobrinuti i u podnicu ugrađena litij-ionska baterija mase 650 kg te kapaciteta od 80 kWh.
Kombinirana snaga ovog pogonskog sklopa iznosi 300 kW, odnosno 408 KS, a najveći okretni moment 760 Nm. To je dovoljno da ovaj automobil ukupne mase od 2425 kg uz pogon na sva četiri kotača ubrza do 100 km/h za odličnih 5,1 sekundu, dok mu je najveća brzina elektronički ograničena na 180 km/h. Riječ o ograničenju koje bi trebalo osigurati dulje autonomiju, a učinkovito podešenje pogonskog sklopa se očituje i u tome da je prednji pogon zadužen za niže do srednje opterećenje, dok stražnji "diktira dinamičnost vozila."
Proizvođač navodi kako će se prosječna potrošnja električne energije kretati oko 20,8 - 19,7 kWh/100 km te kako će se autonomija ovog vozila kretati oko 450 km. Uz ranije spomenuti kapacitet i ovu potrošnju, dolazimo do nešto manjeg dometa, no ovdje su navedene službeno objavljene vrijednosti. Možda u Mercedesu računaju i na regenerativno kočenje koje bi svakako donekle trebalo pridonijeti ukupnom dometu. U svakom slučaju potrošnja i autonomija će ionako značajno ovisiti o uvjetima i načinu vožnje.
Naglasak na autonomiji i razne mogućnosti punjenja baterije
Mercedes EQC će vozaču nuditi pet različitih programa vožnje, od kojih svaki ima drugačije karakteristike. Redom to su: Comfort, Eco, Max Range i Sport, a tu je i jedan individualno prilagodljivi način rada pogonskog sklopa. Također, vozač će moći utjecati na razinu prikupljanja električne energije putem sustava prilagodljivog, 4-stupanjskog regenerativnog kočenja. Njime se može upravljati putem poluga na upravljaču (koje odgovaraju onima ručica automatskog mjenjača na konvencionalno pokretanim modelima). Tu je i sustav ECO Assist koji vozaču pruža svu "potrebnu podršku" prilikom tzv. predvidive vožnje i to na način da potiče vozača na ekonomičniju vožnju, a time i produljenje autonomije. Ovaj sustav surađuje s navigacijom, sustavom prepoznavanja znakova, a prikuplja i informacije od kamera i radara.
EQC je serijski opremljen punjačem hlađenim vodom snage od 7,4 kW, prikladnim za punjenje izmjeničnom strujom kod kuće ili na javnim postajama za punjenje (od 10 do 100 % - 11h). Punjenje putem Mercedes-Benz Wallbox-a do tri puta je brže od punjenja na kućnoj utičnici. Još je brže ako se koristi istosmjerna struja, primjerice putem CCS-a (kombinirani sustav punjenja) snage do 110 kW. Tako se baterija od 10 do 80% kapaciteta na odgovarajućoj punionici može napuniti (maksimalnom snagom do 110 kW) za oko 40 minuta.
Na kraju…
Za sada znamo kako će izvedba EQC 400 4Matic na njemačkom tržištu kretati od 71.281 eura, a u ponudi će se isprva naći nešto skuplja, "lansirna" i još bogatije opremljena, verzija EQC Edition 1886 za koju će biti potrebno izdvojiti 84.930 eura. U prodajne salone EQC stiže u srpnju, a na hrvatskom tržištu ga možemo očekivati najranije tijekom sljedeće godine.
Model | EQC 400 4Matic |
Konstrukcija motora | Dva električna asinkrona motora, jedan postavljen iznad prednje, a drugi iznad stražnje osovine, Comfort, Eco, Max Range, Sport i Individual način rada |
Najveća snaga | 300 kW (408 KS) |
Najveći okretni moment | 760 Nm |
Baterija | litij-ion, masa 650 kg |
Kapacitet | 80 kWh |
Potrošnja energije | 20,8 - 19,7 kWh/100 km |
Emisija CO2 | 0 g/km |
Autonomija | 445 do 471 km |
Prijenos snage | Pogon na sva četiri kotača, 1-stupanjski prijenos |
Naplaci i gume | Naplaci dimenzija 19, 20 i 21 cola sprijeda i otraga, gume dimenzija 235/55 R 19 i 255/50 R 19; 235/50 R 20 i 255/45 R 20; 235/45 R 21 i 255/40 R 21 sprijeda i otraga |
Dimenzije | D x Š x V 4762 x 1884 (s retrovizorima 2096 mm) x 1624 mm, međuosovinski razmak 2873 mm, trag kotača 1624 / 1615 mm, obujam prtljažnika 500 / 1460 dm3 |
Mase | Prazno vozilo 2425 kg, najveća dozvoljena 2940 kg, dopušteno opterećenje 445 kg |
Performanse | Najveća brzina 180 km/h (elektronički ograničena), ubrzanje 0-100 km/h 5,1 s |