Razotkriven Toyotin adut - Yaris Cross
Brzo rastući segment SUV vozila zahvatio je dobar dio svijeta, a najveći japanski proizvođač automobila predstavio je model koji iduće godine očekujemo na tržištu
Već smo nebrojeno puta spominjali kao se navike kupaca mijenjaju, te se proizvođači automobila neprestano natječu kako uzeti svoj dio kolača u segmentima koji nose sve značajni udio. Tu su svakako bez premca SUV odnosno crossover vozila, neovisno o tome o kojoj klasi, odnosno veličini pričamo. Zadnje vrijeme rapidan rast imaju oni manji, ali i srednji modeli. I dok su se prije desetak godina mnogu ‘busali o prsa’ kako oni nikada neće proizvoditi takve automobile, danas je vrlo teško nabrojati nekoliko proizvođača koji nemaju barem jednog predstavnika, ako ne i 4, 5, 6… Jedan od proizvođača koji ne srlja i nema naviku predstavljati modele koji se kratko održe na tržištu svakako je Toyota, a što se podudara s našom predodžbom kao su Japanci u svemu studiozni i spremni doprijeti do širokog kruga kupaca. Nije ni čudo što se godinama održavaju u top tri svjetska proizvođača.
Tako ponekad idu s modelima koje probaju plasirati kao globalne modele, no ipak ne poluče izvrsne rezultate na svim tržištima. Ponekad su i ispred svog doba. Bilo je tako i prije više od 10 godina prikazavši model Urban Cruiser, a za kojeg slobodno možemo ustvrditi kako je bio svojevrsni prethodni modela koji je sada prikazan - Yaris Cross. I ovdje, u imenu vidimo kako Toyota sve manje voli eksperimentirati. Sjetimo se modela Auris, koji je ipak kasnije zamijenjen daleko popularnijim imenom Corolla, a ovdje Toyota igra na popularnost i rasprostranjenost modela, i imena Yaris.
Razvijan za europske kupce
Nakon lani prikazane nove generacije modela Yaris, koji kasnije ove godine pristiže na tržište, sada već najavljuju i razotkrivaju crossover izdanje, a koje možemo u prodaji očekivati tek naredne godine. Toyota ga svrstava u klasu kompaktnih modela, no mi bi s obzirom na to da nastaje na istoj platformi kao i Yaris, te postaje drugi modela baziran na novoj platformi GA-B, ipak rekli da je segment niže. Ne smijemo zaboraviti kako ovaj japanski proizvođač automobila posjeduje iznimno veliko iskustvo u proizvodnji terenskih, SUV, crossover, ali i malih vozila, ne sumnjamo kako su i ovdje upotrijebili svo svoje znanje.
Novi model napravljen je i razvijen za europske kupce, prema željama sigurno najzahtjevnijih korisnika automobila na svijetu, a što potvrđuje i činjenica da će silaziti s proizvodnih traka tvornice Toyota Motor Manufacturing France u Francuskoj, i to uz sadašnji plan veći od 150 tisuća primjeraka. Dakako, usporedno s novom generacijom Yarisa. Upravo maloprije spomenuti iskustvo trebalo bi dovesti do toga da uz nevelike vanjske dimenzije, Yaris Cross pruži zavidnu količinu prostora u putničkoj kabini. Volkswagen T-Cross, Renault Captur, Nissan Juke, Peugeot 2008, Seat Arona i ostatak društva dobivaju ozbiljnog konkurenta.
Yaris Cross ima isti međuosovinski razmak od 2560 mm kao i novi Yaris, ali je ukupno 240 mm dulji, jer je prednji prevjes veći za 60 mm, a stražnji za 180 mm, čime je povećan unutarnji prostor. Odignutost od tla je povećana za 30 mm, a vozilo je ukupno više i šire - za 90 odnosno 20 mm. Dobro znamo i da Toyota ima model C-HR, a koji možda svojim dizajnom nije u potpunosti legao onom klasičnijem krugu kupaca. Naravno, to ne znači da ne postiže dobre prodajne rezultate, no Yaris Cross će pomoć širenju kruga kupaca. Upravo je novi Yaris cross od modela C-HR kraći za 215 mm, dok je gotovo jednako visok, a međuosovinski razmak je kraći 90 mm. Što isto tako daje naslutiti kako ima solidnu prostranost u putničkoj kabini.
Nema benzinaca i dizelaša, samo hibridni pogon
Stoga naglašavaju praktičnost i raznovrsnost, pa je tako poklopac prtljažnika električno pokretan, što olakšava korištenje kada su pune ruke. Podesiva visina podnice prtljažnika daje dodatnu prilagodljivost pretinca zaštićenog od pogleda ili povećane zapremine za veće terete. Samu podnicu moguće je podijeliti u dva dijela i tako, istovremeno imati i povećanu zapreminu i pretinac u podu prtljažnika. U prtljažniku se nalaze i nove podesive trake za pričvršćivanje predmeta i sprečavanja njihovog pomicanja u vožnji. Uz uspravna sva sjedala i postavljen pokrov prtljažnika, zapremina prtljažnika je 390 litara, a što se povećava preklapanjem naslona stražnjih sjedala djeljivih u omjeru 40:20:40.
Poznato je kako Toyota već dugi niz godina naglasak stavlja na hibridnu tehnologiju, a što se sada dodatno naglašava i korištenjem nove, četvrte generacija hibridnog pogonskog sklopa. Dobro znamo da su dizelaši prošlost u gotovo svim Toyotama, dok je za sada Yaris Cross zamišljen isključivo kao hibrid. Pored povišene putničke kabine, kupce će sigurno privući i mogućnost pogona na sva četiri kotača, što je rijetkost u ovom segmentu.
Inteligentni pogon na sve kotače
Riječ je o istom pogonskom sklopu koji je pripremljen i za Yarisa, pa podsjetimo kako se radi o 1,5-litarskom hibridnom sustava, razvijenom izravno iz većih 2,0-litarskih i 2,5-litarskih pogonskog sklopova koje koriste nedavno predstavljeni modeli kao što su Corolla, C-HR, RAV4 i Camry. Trocilindrični benzinski motor s Atkinsonovim procesom, precizno je konstruiranim radi smanjenja trenja i mehaničkih gubitaka te radi optimiranja brzine izgaranja. Rezultat je visoki okretni moment pri niskim brzinama vrtnje motora uz izuzetnu štedljivost goriva. Toplinska učinkovitost motora je 40%, što je bolje od usporedivih dizelskih motora i omogućava malu potrošnju goriva i malu emisiju CO2. Razvija 115 KS, a posebna pažnja posvećena je krivulji snage, zahvaljujući čemu ovaj motor ima izuzetan odziv u vožnji. Kada je riječ o emisiji ispušnih plinova, model s pogonom na prednje kotače počinje s emisijom CO2 manjom od 90 g/km, dok je za izvedbu AWD-i ta vrijednost manja od 100 g/km prema NEDC-u.
Inteligentni pogon na sve kotače, AWD-i pruža dodatnu stabilnost i prijenos snage na podlogu u svakodnevnoj vožnji, u lošim uvjetima i na skliskim površinama. Riječ je električnom sustavu koji je kompaktniji i lakši od mehaničkih sustava pogona na sve kotače (AWD), zahvaljujući čemu Yaris Cross Hybrid AWD-i ostvaruje manju potrošnju goriva i manju emisiju CO2 nego bilo koji njegov konkurent s pogonom na sve kotače u segmentu B-SUV.
Ovaj sustav usmjerava okretni moment na stražnju osovinu prilikom pokretanja automobila i tijekom ubrzavanja. U normalnoj vožnji, Yaris Cross koristi pogon prednjih kotača, ali kada sustav otkrije sklizavu podlogu, pogon na sve kotače se automatski uključuje. To se može dogoditi, primjerice, na mokrim granitnim kockama, po jakoj kiši, na mokrom ili utabanom snijegu ili na pijesku.
Spomenimo i kako su Toyotini stručnjaci razvoju ovog modela pristupili vrlo ozbiljno, osluškujući stvarne kupce kako bi shvatili njihov način života, što im se sviđa, koje su im dnevne aktivnosti i na koje se načine zabavljaju. Nakon procesa koji je bio zabavan i poučan, vratili su se, puni entuzijazma, oblikovanju automobila koji će ocrtavati njihovu osobnost i pružati živahnu kombinaciju profinjenosti i energičnosti. Da računaju i na dosta mlade publike pokazuje nam i činjenica da su pripremili i 18-colne alu naplatke, kao i novu verziju zlatne boje poznatu s Yarisa, a koja sada nosi naziv Brass Gold.