Države članice EU prihvatile nove carine na električne automobile iz Kine
Glasanje nije prošlo glatko, jer je tek deset predstavnika država članica bilo za uvođenje carina. One su prihvaćene unatoč pet glasova protiv te čak dvanaest suzdržanih
Prijedlog Europske komisije za uvođenje dodatnih uvoznih carina na baterijsko električna vozila iz Kine dobio je ovoga petka službenu potporu zemalja članica. To je još jedan od koraka kojim se zaključuje istraga Komisije o nepoštenim kineskim subvencijama tamošnjim proizvođačima, koje podrivaju konkurenciju na europskom tržištu nudeći nerealno jeftine električne automobile.
Preliminarno uvedene carine tako će ostati na snazi, no Europska unija i Kina nastavit će s pregovorima oko pronalaženja mogućeg alternativnog rješenja, usklađenoga s pravilima Svjetske trgovinske organizacije o uvjetima trgovanja na međunarodnim tržištima. Te mjere također bi trebale, prema mišljenju Komisije, utjecati na štetne državne subvencije koje su istragom dokazane.
Odluka nije jednoglasna
Regulativa s detaljima oko novih dodatnih carina stupit će na snagu nakon objave u Službenom listu Europske unije, a najkasnije 30. listopada. Međutim, glasanje o prijedlogu nije prošlo sasvim glatko, a odluka je daleko od jednoglasne. Prema prvim informacijama, samo je deset zemalja članica bilo za prihvaćanje prijedloga Komisije, a pet ih je bilo protiv, među kojima je znakovito i Njemačka, zemlja u kojoj je autoindustrija vrlo snažna. Dodatno, čak 12 zemalja bilo je suzdržano oko ovog prijedloga, što pokazuje da stavovi o potrebi zaštite europske autoindustrije značajno variraju unutar bloka.
Francuska, Grčka, Italija i Poljska donijele su tijekom pregovora presudne glasove, pa je prijedlog prošao i bez kvalificirane većine. Naime, za blokiranje bi protiv trebalo glasati barem 15 zemalja, koje čine više od 65% stanovništva, a to se nije dogodilo.
Volvo je uspio izlobirati da Švedska bude protiv, a u slučaju Njemačke vjerojatno je plodom urodilo lobiranje Volkswagena, BMW-a i Mercedes-Benza, koji oko trećinu svoje prodaje ostvaruju u Kini i ne ide im na ruku novi "trgovinski rat". Neslaganje s carinama bio je izrazio i najveći sindikat njemačke autoindustrije, IG Metall.
Hrvatska suzdržana
U konačnici za prijedlog su glasali Bugarska, Danska, Estonija, Francuska, Irska, Italija, Litva, Latvija, Nizozemska i Poljska. Protiv su se izjasnili predstavnici Njemačke, Mađarske, Malte, Slovenije i Slovačke. Hrvatska je bila među suzdržanima, a tako su glasali još i predstavnici Belgije, Češke, Grčke, Španjolske, Cipra, Luksemburga, Austrije, Portugala, Rumunjske, Švedske i Finske.
Posljednji prijedlog Komisije kaže da će stope uvoznih carina, ovisiti o proizvođaču, odnosno onome što je o subvencijama u Kini pokazala njihova istraga. Tako će za početak na snazi biti nedavno predloženi iznosi carina, koji se dodaju na već postojeće carine od 10%. Najmanje će se doplaćivati za Teslina vozila (7,8%), a najviše za ona SAIC-a i kompanija koje nisu EU-u poslale potrebne podatke tijekom istrage (35,3%). Za BYD-jeve automobile nova će carina iznositi 17%, Geelyjeve 18,8%, a svi ostali proizvođači koji su sudjelovali u istrazi bit će carinjeni s dodatnih 20,7%.