Uvedene su visoke europske carine na kineske električne automobile

Nešto niže od inicijalnih najava, dodatne carine obuhvatit će sve kineske proizvođače električnih automobila, a vrijedit će od danas, iako pregovori s Kinom o svim trgovinskim detaljima i dalje traju

Sandro Vrbanus četvrtak, 4. srpnja 2024. u 13:29

Devet mjeseci po pokretanju istrage kineskih državnih subvencija tamošnjim proizvođačima električnih vozila, Europska je komisija i službeno uvela protumjere za takvo ponašanje Kine. Kako je nedavno bilo i najavljeno, od 5. srpnja uvode se dodatne uvozne carine na sva baterijsko-električna vozila. Ona se, naime, u NR Kini proizvode uz nepoštene subvencije, zaključila je Komisija u svojoj istrazi, što ekonomski šteti europskim proizvođačima istog tipa vozila.

Zaštita domaće proizvodnje

Posljednjih tjedana predstavnici EU i Kine vode intenzivne pregovore, traži se rješenje kompatibilno s preporukama Svjetske trgovinske organizacije, a s kojim bi i EU i Kina bili zadovoljni. Iz Komisije poručuju da ustraju na tome da svako rješenje, koje bi se zajednički iznašlo, mora na neki način uključivati poništavanje štetnih posljedica kineskih subvencija. Dok se takvo rješenje ne dogovori, EU će cariniti sva baterijsko-električna vozila uvezena iz Kine, i to sljedećim stopama, ovisno o proizvođaču:

  • BYD: 17,4%,
  • Geely: 19,9%,
  • SAIC: 37,6%,
  • Ostali proizvođači, koji su sudjelovali u istrazi: 20,8%,
  • Svi ostali, koji su odbili sudjelovanje: 37,6%.

U usporedbi s ranije predloženim carinama, ove implementirane nešto su niže. Prilagođene su, naime, novim kalkulacijama, koje su dostavili određeni proizvođači. Nakon 5. srpnja, ova će dodatna pravila o carinjenju vrijediti najmanje naredna četiri mjeseca. Tijekom tog vremena države članice morat će glasanjem potvrditi finalne visine carina, a jednom kad one budu prihvaćene, odnosit će se na razdoblje od najmanje pet godina.

Samo jedan proizvođač, koji električne automobile sklapa u Kini, mogao bi nešto kasnije proći bolje od ostalih. Riječ je, dakako, o Tesli, iz koje su podnijeli "dobro potkrijepljen zahtjev". EU će o njemu odlučiti kroz najviše devet mjeseci.