Pogled unatrag: Mercedes-Benz G klasa - Klasik za sva vremena

Od svojih početaka do danas, G klasa je ostala gotovo identična, s tek ponekim izmijenjenim detaljem karoserije. Naravno, išla je ukorak s vremenom što se tiče tehnologije, motora i sigurnosne opreme, ali uglat dizajn je ostao nepromijenjen. No bez obzira na to, ili baš zahvaljujući tome, G klasa je toliko jedinstvena. A, takva će i ostati!

Autonet.hr, Auto Moto Magazin nedjelja, 17. ožujka 2024. u 08:00
📷  foto: Daimler AG
foto: Daimler AG

Malo je ljubitelja terenskih automobila koji mercedesovu G klasu ne smatraju ultimativnim vozilom u toj itekako popularnoj kategoriji. Gruba izvana, no nerijetko itekako luksuzna iznutra, G klasa je od samih početaka mamila poglede svih koji znaju uživati u avanturama izvan asfalta. Ovaj je terenac poseban u automobilskom svijetu iz više razloga, ali najviše zbog činjenice da je tijekom cijele svoje više nego li uspješne karijere ostao gotovo nepromijenjen, a zahvaljujući robusnosti i konceptu i dalje ga se svrstava među najbolja terenska vozila na svijetu.

Mercedes-Benz G 500 4x4 Showcar (2015.)
Mercedes-Benz G 500 4x4 Showcar (2015.)

Svi znamo koliko se automobilska industrija mijenja iz godine u godinu i koliko je modela "prodefiliralo" svih ovih godina, međutim, zaista je mali broj automobila koji su još za svog proizvodnog ciklusa ušli među legende. A upravo je to slučaj s Mercedes-Benz G klasom koja je svojom kvalitetom nadmašila sve konkurente postavši jedno od najboljih terenskih vozila novijeg doba, a plan o desetogodišnjem proizvodnom ciklusu Mercedes je gotovo učetverostručio.

Najslavnija verzija neke od posebnih izvedenica G klase - Papamobil
Najslavnija verzija neke od posebnih izvedenica G klase - Papamobil

 Iranska ideja i austrijski partner

No, da bismo bolje razumjeli fenomen ovog klasika, moramo se vratiti na automobilsko tržište s početka sedamdesetih godina prošlog stoljeća i obrisati prašinu s povijesnih knjiga. Naime, kad se govorilo o terenskim vozilima mislilo se isključivo o Jeepu, Land Roveru te toyotinom Land Cruiseru. Međutim, ta je kategorija vozila obično podrazumijevala vojnu ili strogo poslovnu svrhu. Primjećujete da je nedostajao njemački proizvod? U Stuttgartu su tako još 1972. imali u planu projekt terenskog automobila koji bi objedinio mogućnosti velikoserijske proizvodnje i kvalitete dostojne renomea Mercedes-Benza. Tu ideju je inicirao Šah Mohammad Reza Pahlavi, tada veliki dioničar Mercedes-Benza, i odmah ju potkrijepio narudžbom 20.000 vozila. Ipak, Šah nije dočekao početak serijske proizvodnje zbog revolucije u njegovoj državi, koja je bila i uzrok otkazu te inicijalne narudžbe, ali je zahvaljujući njegovom poticaju Mercedes dobio vozilo izvanrednih performansi.

Osim avanturistima, G klasa će ubrzo nakon svog predstavljanja postati itekako uspješan automobil za različite obrte
Osim avanturistima, G klasa će ubrzo nakon svog predstavljanja postati itekako uspješan automobil za različite obrte

Zbog zauzetosti vlastitih kapaciteta, Mercedes-Benz je partnera za proizvodnju G klase pronašao u specijaliziranom pogonu u Austriji. Steyr-Daimler-Puch AG, najstarija živuća automobilska tvrtka u Austriji, bila je poznata prema terenskim vozilima Haflinger i Pinzgauer. Partneri su odlučili zajednički investirati 100 milijuna njemačkih Maraka u izgradnju novog pogona površine od 40.000 četvornih metara u kojem će uskoro zaposliti 800 radnika.

Za vrijeme radova na izgradnji tvornice, što je trajalo do 1979, inženjeri dvaju partnera intenzivno su radili na razvoju budućeg G modela. U razvojnom tijeku špekuliralo se o različitim imenima automobila poput Askari ili Explorer, a naposljetku je ostalo samo jednostavno - G (Geländewagen - terensko vozilo). Ovdje treba odmah napomenuti da je na području Austrije, Švicarske i država Istočnog bloka automobil prodavan s znakom Pucha, a na ostalim tržištima kao Mercedes-Benz.

Pri definiranju zadatka u Mercedesu su postavili jasne zahtjeve: automobil mora biti upotrebljiv na svim vrstama terena, istovremeno pružajući i ugodnu vožnju na asfaltiranim cestama te mora biti jednostavan prema pitanju održavanja i popravaka. Prva dizajnerska maketa izvedena u drvu predstavljena je već početkom 1973, a prototip od metala bio je gotov godinu kasnije. Dizajn karoserije bio je svojim pravilnim oblikom s puno kuteva, jedinstven u automobilskom svijetu. I dok su se pogonska tehnika, mjenjači i motori tijekom vremena mijenjali, dizajn karoserije ostao je gotovo jednak!

Produžetak cijevi usisa jamči da G klasa neće stati niti prilikom prolaska vodenih tokova. Najveća dubina vode koju ovaj automobil može prijeći iznosi 600 mm
Produžetak cijevi usisa jamči da G klasa neće stati niti prilikom prolaska vodenih tokova. Najveća dubina vode koju ovaj automobil može prijeći iznosi 600 mm
Mercedes-Benz G 350 BlueTEC (2012.)
Mercedes-Benz G 350 BlueTEC (2012.)

Pet karoserija, benzinski i dizel motori

Napokon, 10. veljače 1979. s proizvodnih su traka krenuli prvi primjerci nove G klase. Automobil je svjetsku premijeru imao istog mjeseca kada je na jugu Francuske predstavljen okupljenim predstavnicima medija. U Mercedesu navode kako je automobil ... ostavio iznimno pozitivan ukupni dojam na novinare koje je doista teško zadovoljiti. U ponudi su bila dva međuosovinska razmaka i pet karoserijskih izvedbi: potpuno zatvorena bez bočnih stakala s dugim međuosovinskim razmakom (2850 mm), s bočnim staklima i četvorim vratima te otvorena i zatvorena verzija s dvojim vratima (međuosovinski razmak od 2400 mm).

U pogledu motora, na početku prodaje bile su raspoložive sljedeće izvedbe G klase:

  • 240 GD s 4-cilindričnim dizel motorom snage od 72 KS
  • 300 GD s 5-cilindričnim dizel motorom snage od 88 KS
  • 230 G s 4-cilindričnim benzinskim motorom snage od 90 ili 102 KS
  • 280 G sa 6-cilindričnim benzinskim motorom snage od 150 KS

Svi su ovi modeli serijski imali ručni mjenjač s četiri stupnja prijenosa, s mogućnošću uključivanja stalnog pogona na sve kotače.

U Mercedesu navode kako je automobil "ostavio iznimno pozitivan ukupni dojam na novinare koje je doista teško zadovoljiti"
U Mercedesu navode kako je automobil "ostavio iznimno pozitivan ukupni dojam na novinare koje je doista teško zadovoljiti"

Kupci su mogli birati između pet boja karoserije, a uz civilnu bila je dostupna i vojna izvedba. Interijer je u prvim verzijama bio prilično spartanski, ali ipak ergonomski dotjeran. Ploča s instrumentima sastojala se od brzinomjera, okretomjera i pokazivača osnovnih servisnih informacija. Servoupravljač, halogene žarulje ili sat na instrumentnoj ploči tretirani su kao dodatna oprema, uz doplatu. Na kraju je najopremljenija verzija G klase s mercedesovom zvijezdom stajala poput S klase!

U veljači 1979. predstavljena je mercedesova G klasa koja niti danas nije ništa manje uvjerljiva
U veljači 1979. predstavljena je mercedesova G klasa koja niti danas nije ništa manje uvjerljiva

Proširenje ponude i bogatija oprema

Prve evolucijske pomake G klasa doživljava već 1981. Tada su u ponudu stigli automatski mjenjač, klima uređaj, dodatni spremnik goriva obujma od 16 l u stražnjem dijelu vozila, krovni otvor za toplije krajeve i zaštitnu mrežicu za glavna svjetla. Tvornički se nudila i ugradnja vitla, hardtop za kabrio izvedbu, kao i univerzalna posuda za prtljažnik. Za komercijalne potrebe se kao nadogradnja uz doplatu nudila i ugradnja pogona za pokretanje generatora ili hidrauličnih crpki.

Od 1982. model 230 G zamijenjen je izvedbom 230 GE, a snaga motora raste zahvaljujući mehaničkom izravnom ubrizgavanju i to s 90/102 KS na 105/125 KS. Uvodi se i katalizator, a ljubiteljima dodatnog ukrašavanja automobila na izboru je i poveći popis dodatne opreme. G klasu se tako moglo opremiti Recaro sjedalima, dodatnim grijanjem, dodatnim spremnikom tekućine za pranje stakala, širim gumama s alu-naplacima...

Između 1979. i 1982. najpopularnija je bila izvedba s četvorim (petorim) vratima i ona s platnenim krovom, a civilne verzije daleko su nadmašile vojne potrebe. Primjerice, tek je 1988. njemačka vojska prešla sa VW Iltisa na vojnu G klasu nazvanu Wolf. No, Mercedes-Benz G klasa se i u sportu dokazala kao itekako upotrebljiva. Godine 1983. Jacky Ickx i Claude Brasseur sudjelovali su s modificiranim 280 GE na reliju Paris-Dakar i osvojili prvo mjesto.

G klasa postaje automobil za sladokusce

Mercedesova G klasa je iz godine u godinu dobivala sve primjereniju opremu, koja je preuzimana iz ostalih mercedesovih vozila. Za desetu obljetnicu proizvodnje 1989. Mercedes je predstavio ekskluzivni model 230 GE Classic u ograničenoj izvedbi od samo 300 primjeraka. Sagledavajući tržišnu situaciju, Mercedes je krajem 1980-tih postao svjestan da se G klasa svojim karakteristikama i opremom mora sve više prilagođavati civilnoj uporabi. Rezultat je predstavljanje linije 463, 1989. godine, kod koje je interijer kompletno izmijenjen.

Ugrađena su udobnija sjedala, presvlake, središnja konzola dobiva moderniji i kvalitetniji izgled s detaljima od pravog drva, tu je i veći izbor boja karoserije te nekoliko detalja na vanjštini koji su davali markantniji izgled. U ponudi je ABS, a prvi puta G klasa ima i zračne jastuke. Najjači model bio je 300 GE čijih 171 KS pruža ovom terencu dotad nezamislive performanse. Paralelno s prvim faceliftom 1992. u Grazu s proizvodnih vrpca silazi 100.000-ti primjerak legende, koja je sada već opremljena i s tempomatom, oblogom za rezervni kotač izrađenom od nehrđajućeg čelika, detaljima od lješnjakovog drva u interijeru itd.

Liniju 460 nasljeđuje 461, koja je namijenjena prije svega komunalnim potrebama, zbog svoje spartanske izvedbe namijenjene težim uvjetima korištenja. Godine 1993. Mercedes-Benz predstavlja i novi posebni model 500 GE iz linije 463, koji ima ugrađen V8 motor s 241 KS, preuzet iz S klase. Edicija od 500 primjeraka predstavlja do tada najluksuzniju izvedbu G klase u povijesti. Mercedes je tada promijenio i način označavanja modela ove klase. Umjesto 300 GE, model se sada zove G 300, 350 GD turbodizel postaje G 350 TD, a modeli G 200, G 230 te G 300 izrađivali su se samo za izvoz.

Nekima već davne, godine 2009. obilježena su tri desetljeća od prvog predstavljanja G klase. Tom prigodom predstavljena je izvedba Edition 30
Nekima već davne, godine 2009. obilježena su tri desetljeća od prvog predstavljanja G klase. Tom prigodom predstavljena je izvedba Edition 30
Mercedes-Benz G 63 AMG (2012.)
Mercedes-Benz G 63 AMG (2012.)
Mercedes-Benz G 63 AMG (2012.)
Mercedes-Benz G 63 AMG (2012.)
Mercedes-Benz G 350 d Professional (2016.)
Mercedes-Benz G 350 d Professional (2016.)
Mercedes-Benz G 350 d Professional (2016.)
Mercedes-Benz G 350 d Professional (2016.)

Vječni terenac

I, mogli bi smo tako u nedogled, no najbitnije je da je G klasa i dalje s nama te da iz godine u godinu postaje sve luksuznija i snažnija. Jednostavno, ona je svih ovih godina bila najbolja i jedinstvena, a takva će i ostati. Kako li tek danas smiješno zvuči podatak da je prvotni plan Mercedes-Benza bio da novi terenac ima tržišni ciklus od najviše desetak godina. Sada mu je već 37 i još će biti s nama jer, koliko je za sada poznato, Daimler AG ovaj automobil namjerava proizvoditi do 2027. godine.


IZDVOJENO: G63 AMG 6X6

Godine 2013. Mercedes-Benz je predstavio najekstremniju izvedbu G klase ikad napravljenu, ali i jedno od doista najposebnijih terenskih vozila te, bez sumnje, jedan od najskupljih terenaca ikada. Čak 450.000 Eura vrijedni G63 AMG 6x6 je automobil s pogonom na šest kotača (uz osnovnu raspodjelu od 30 : 40 : 30) kojeg pokreće 5,5-litreni V8 Bi-turbo motor snage od 544 KS i najvećeg okretnog momenta od 758 Nm, uparen sa 7-stupanjskim automatskim mjenjačem 7G-tronic.

Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6 (2013.)
Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6 (2013.)
Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6 (2013.)
Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6 (2013.)

Za ubrzanje od 0 do 100 km/h G63 AMG 6x6 treba manje od 6 sekundi, dok mu je najveća brzina elektronički ograničena na 160 km/h. Prosječna se potrošnja kreće oko 18 l/100 km, što i nije toliko loše za luksuzni terenac mase od 3775 kg koji uz više elektroničkih pomoćnih sustava, pet diferencijala s blokadom, podnicu visine od 460 mm, 37-colne kotače i prilazni te odlazni kut od 52 i 54 stupnja nuditi doista vrhunske off-road sposobnosti.

Inače, dimenzije ovog automobila iznose 5875 x 2110 x 2210 mm, uz (najveći) međuosovinski razmak od 4196 mm, a sposoban je proći kroz vodu dubine do 1000 mm. Također, G63 AMG 6x6 je opremljen kompresorom zahvaljujući kojem je moguće mijenjati pritisak u gumama kako bi se vozilo najoptimalnije prilagodilo vrsti podloge. Zahvaljujući posebnim spremnicima (4 x 20 l) povezanim s kompresorom moguće je u roku od 20 sekundi promijeniti pritisak u gumama s razine za vožnju pijeskom (0,5 bar) do one potrebne za vožnju asfaltiranom cestom (1,8 bar).

Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6 (2013.)
Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6 (2013.)

Kako bi se zadržala ekskluzivnost ovog automobila, Mercedes-Benz je odlučio zaustaviti proizvodnju modela G63 AMG 6x6 u travnju 2015, nakon oko 100 prodanih primjeraka. Automobil se proizvodio u pogonima tvrtke Magna Steyr u Grazu.

NAPOMENA: Tekst je izvorno objavljen na Autonetu 6. 9. 2016.