Test

Renault Clio R.S.18 220 EDC - Za ulične sainze i hülkenberge!

📷 foto: autonet.hr
Hrvoje Gattin utorak, 11. rujna 2018. u 00:00

Dvadeset godina prošlo je otkako je Renault predstavio prvog Clija R.S. i u međuvremenu se doista promijenilo mnogo toga, kako u automobilskoj industriji, tako i u ovom, i dalje vrlo posebnom segmentu. Konkurencija je sve brojnija i sve snažnija, no adut Renault Sporta i dalje ima svoje posebno mjesto. Potvrđuje to i najnovija, posebna edicija posvećena renaultovoj F1 momčadi

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA
obujam motora / snaga / brzina 1618 cm3 / 220 KS / 235 (233) km/h
prosječna potrošnja / emisija CO2 5,9 (8,8) l/100 km / 135 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 223.900 kn (30.157 Eur) / 229.899 kn (30.965 Eur)

Vremena u kojima si je automobilska industrija mogla dozvoliti barem kratko spavanje na lovorikama, ako ih je ikada i bilo, daleko su iza nas. Konkurencija je sve snažnija i sve brojnija i kao da vreba doslovno iza svakog ugla. I, da stvar bude još gora, riječ je tu sada ne samo o renomiranim takmacima koji se dobro poznaju, nego i nekim sasvim novim imenima koja jedva čekaju da stare adute uhvate "na spavanju".

Da se takvo što ne bi dogodilo i Cliju R.S., svojedobnom pioniru (prva je edicija predstavljena 1998.) i prema mnogima najboljemu od svoje vrste, francuski je proizvođač početkom ove godine najavio dolazak posebne izvedbe koja u imenu ima dodatak "18". Na taj način, ovaj sportski mališan predstavlja svojevrsnu poveznicu s naporima Renaulta u Formuli 1.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Momčad Renault F1 je lani proslavila 40 godina natjecanja u velikom oktanskom cirkusu, a ovogodišnji joj se bolid, naime, zove upravo R.S.18, i to bi trebalo biti sasvim dovoljno da posebnom izdanju Clija privuče fanove Nica Hülkenberga i Carlosa Sainza Jr. No i oni kojima cijela ta marketinška priča nije bitna nego se žele samo voziti u dobrom starom paprenom Cliju vjerojatno se neće buniti. Naime, R.S.18 u novim bojama izgleda doista impresivno.

Crn je izvana i iznutra, crne su mu i maska i naplaci, difuzor, crne su čak i značke Renaulta i Renault Sporta, no Clio začudno ne izgleda zlokobno, nego jednostavno – dobro. Ključni su posao, pritom, dakako, detalji poput žutih letvica sprijeda i na bokovima te doista upečatljivih prednjih svjetala za maglu u obliku znaka R.S. Prepoznatljivo, a opet potpuno drugačije.

Slična se priča nastavlja i u inače dobro poznatoj unutrašnjosti. Sveopće crnilo ovdje je za razliku od vanjštine, pomalo neobično, osvježeno crvenim (zašto ne žutim?) sigurnosnim pojasevima, crvenim prošivima na upravljaču, mjenjaču, sjedalima i crvenim umecima na otvorima ventilacije. Operacija je, međutim, uspjela pa Clio R.S. i iznutra izgleda moćno kako se od njega i očekuje.

Problem, međutim, predstavlja nekoliko dobro poznatih detalja koji nam niti dosad nisu promakli. Za početak, sjedala koja su vrlo udobna i dosta raskošno podesiva (uz doplatu i grijana i namjestiva prema visini) za naš su ukus previsoko postavljena za izrazito sportski auto, a slično vrijedi i za upravljač. Kao i u izdanju Trophy, na kojem se ovaj Clio temelji, on je za broj prevelik te mu u tom smislu ne pomaže ni činjenica da je presvučen ugodnom kombinacijom kože i Alcantare.

Nije to ništa strašno, ali eto, da možemo, taj bismo detalj rado promijenili... Ostatak priče je dobro poznat: osjetljivije će korisnike ponekad naljutiti dobro poznati R-Link, neke piano lak na središnjoj konzoli na kojem se pretjerano vide otisci, no uz detalje poput elektrokromatskog retrovizora, SD kartice za navigaciju te USB, AUX i Bluetoooth podrške kao i pristupačne stražnje klupe i sasvim iskoristivog prtljažnika (300/1146 dm3), većih pritužbi ovdje uglavnom ne bi trebalo biti.

Serijska i dodatna oprema

Kod automobila kao što je Clio R.S. podrazumijeva se da predstavlja vrhunac ponude pa je jasno kako je već serijska oprema kod njega vrlo bogata. No, čak i uz tu činjenicu mjesta za doplate našlo se i ovdje. Među serijske detalje opreme Clia R.S.18 tako spadaju vanjske naljepnice Renault Sport na vratima i krovu automobila, crno-žuti paket Look s ručicama na vratima, stražnjim difuzorom, letvicom i natpisima na stražnjim vratima i znakovima Renault i R.S. u crnoj boji te bočnim letvicama, donjim dijelom branika i središnjim znakom u žutoj boji.

Vanjska boja je crna Deep, upravljač je u kombinaciji nape i Alcantare, a tu su i sustav za pomoć pri parkiranju sprijeda i straga, kamera za vožnju unatrag i uvijek zgodan detalj koji naglašava posebnost - serijski broj na oblozi praga. Doplate koje su cijenu s 223.900 podigle na 229.899 kn ovdje predstavljaju audio sustav sa 7 zvučnika i pojačalom Bose, kožne presvlake u kombinaciji s Alcantarom, grijanje prednjih sjedala te podešavanje istih prema visini.

Motor i prijenos

Sve do sada navedeno, međutim, pada u drugi plan pokretanjem motora, kojega smo izvorno imali prilike upoznati upravo u spomenutom Trophyju, kada je ponajprije zahvaljujući većem turbopunjaču, ali i optimiziranom ispuhu i još nekim zahvatima, dobio zapravo sve ono što mu je nedostajalo u izvornoj izvedbi s 200 KS. Osim same snage, podsjetimo se, tada je dobio ponešto i na momentu. Točnije - 20 Nm, odnosno čak 40 u kratkotrajnom overboostu u 4. i 5. stupnju prijenosa.

A kad smo kod prijenosa, Clio R.S. je, kao što je dobro poznato, u aktualnoj generaciji dostupan samo u kombinaciji sa EDC mjenjačem s dvostrukom spojkom, koja ima mnogo prednosti i nekoliko, recimo to tako, nešto slabijih strana.

Za početak, promjene stupnjeva prijenosa su doista brze i vozaču će se odmah dopasti i kada automobilu u potpunosti prepusti kontrolu nad tim aspektom vožnje, kao i kada odluči sam posegnuti za ručicom mjenjača, jer je ona postavljena tako da se stupnjevi naviše prebacuju povlačenjem, a naniže spuštaju guranjem. Prirodno rješenje, ali nažalost ga susrećemo sve rjeđe... Tko, međutim, voli još više kontrole, treba znati da stupnjeve može mijenjati i polugama iza upravljača koje svoj posao obavljaju solidno, no ne i ništa više od toga. Za doista dinamičnu vožnju i promjene stupnja prijenosa unutar zavoja, malo su prekratke s obzirom da se ne zakreću zajedno s obručem upravljača (posebno u donjem dijelu), a i sami im je hod i dalje malo predug pa se ponekad čini da je sami sklop EDC-a sporiji nego što stvarno jest. Šteta...

Što se potrošnje tiče, brojke se ovdje u nekakvom realnom "miksu" uglavnom kreću između 9 i 10 litara, no te su vrijednosti itekako ovisne o stilu vožnje. Naime, ovaj je Clio moguće voziti i s oko šest i pol litara, no veća je vjerojatnost da će vam prosjek iznositi barem dvije litre više. Jer, ono malo što uštedi, u ovakvom će auto vozač prije ili poslije potrošiti za vlastiti gušt. I za tim gorivom, srećom, zasigurno neće plakati.

Za upravljačem

I najštedljiviji će, naime, taj detalj lakše oprostiti u samoj vožnji jer se Clio može pohvaliti jako dobrim performansama (6,6 sekundi do 100 km/h), ali i lijepom zvučnom kulisom koja ovakvom automobilu odlično pristaje, a do punog izražaja dolazi u sportskom načinu rada koji se odabire pritiskom na odgovarajuću tipku R.S. Drive, smještenu uz ručicu parkirne kočnice (klasične, a ne električne, na čemu smo Renaultu doista zahvalni ).

Svaka promjena stupnja prijenosa i, posebno, otpuštanje papučice gasa biva popraćeno gromkim zvukom iz ispuha s potpisom maestra Igora Akrapoviča. Ipak, to u svakodnevnoj vožnji može dosaditi pa čak i zasmetati do te mjere da je bolje vratiti se u standardni način rada. No, odlučimo li uživati kakvom otvorenom cestom, taj zvuk će doista uspješno podići razinu adrenalina i zajamčeno vraća osmijeh na lice. Dakako i ovaj je Clio R.S. moguće voziti onako kako se to od njega i očekuje: uvjerljivo, lijepo uravnoteženo i iznad svega zabavno. I, ne manje značajno, bez straha i uz isključeni ESP, jer su kočnice (320 mm ventilirani diskovi sprijeda i 260 mm otraga) učinkovite i nakon dugotrajne brze vožnje.

A, da je ovjes ovog automobila itekako krut dobro znamo od ranije. Dodamo li tome i pneumatike poprečnog presjeka od /40 na 18-colnim naplacima, o komforu ovdje realno možemo govoriti tek u tragovima. No, kupcima ovakvog sportskog mališana to ionako nije mana, nego veliki plus.

I na kraju...

Budimo sasvim iskreni, Renault Clio R.S.18 220 EDC zapravo predstavlja tek još jedno, ljubiteljima sportskih modela posebno dopadljivo ruho dobro nam poznatog malog Renaulta. Suština ovog automobila nije drukčija od onoga što smo imali prilike vidjeti kada smo u travnju 2016. imali prilike upoznati Clio R.S. u izvedbi Trophy, s 220 KS.

Taj je događaj doista predstavljao prekretnicu u životnom vijeku ove generacije Clija, a ostalo su, rekli bi smo - nijanse. Tako treba promatrati i R.S.18: nekima će uvijek smetati što se odrekao ručnog mjenjača, a neki će upravo taj potez gledati kao njegov iskorak u novo doba. No, niti jedni niti drugi neće prema njemu biti ravnodušni, jer to je s Cliom Sport oduvijek bila nemoguća misija.

  Tehnički podaci

KAROSERIJA
oblik Kombilimuzina (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike
MOTOR
konstrukcija 4-cilindrični redni benzinski postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana lancem, promjenjivo upravljanje usisnim i ispušnim ventilima (VVT), glava od lake legure, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, izravno ubrizgavanje goriva, 1 turbopunjač, međuhladnjak, 3-stazni katalizator, sustav Start & Stop, Euro 6
obujam 1618 cm3
provrt i hod klipa 79,7 x 81,1 mm
omjer kompresije 9,5 : 1
najveća snaga 162 kW (220 KS) pri 6050 o/min
najveći okretni moment 260 Nm pri 2000 o/min; overboost 280 Nm pri 2000 o/min (u 4. i 5. stupnju prijenosa)
specifična snaga 100,1 kW/l (136,0 KS/l)
PRIJENOS SNAGE
pogon i mjenjač Pogon na prednje kotače, automatski mjenjač (EDC) s dvije spojke i 6 stupnjeva prijenosa s mogućnošću ručne izmjene stupnjeva prijenosa
prijenosni omjeri -
PODVOZJE
prednji ovjes McPhersonove opružne noge, trokraka poprečna ramena i stabilizator
stražnji ovjes Torzijska osovina s uzdužnim ramenima, spiralne opruge i teleskopski amortizeri
upravljač S nazubljenom letvom, električni progresivni servoojačivač, 2,41 okretaja
KOČNICE
prednje Ventilirani disk dimenzija 320 x 28 mm
stražnje Puni disk dimenzija 260 x 8 mm
oprema ABS, EBD, BAS, ESP, TCS, Hill-Holder
KOTAČI
naplaci Naplaci od lake legure dimenzija 7,5 J x 18
pneumatici Dimenzija 205/40 ZR18 (na testiranom vozilu: Michelin Pilot Sport 4)
oprema Komplet za popravak pneumatika
DIMENZIJE
dužina x širina x visina 4090 x 1732 (s retrovizorima: 1945) x 1429 mm
međuosovinski razmak 2589 mm
trag kotača 1504 / 1500 mm
najmanja udaljenost od podloge 120 mm
krug okretanja 11,3 m
obujam prtljažnika 300 / 1146 dm3
spremnik za gorivo 45 l
MASE
prazno vozilo 1300 kg
najveća dozvoljena 1730 kg
dozvoljeno opterećenje 430 kg
specifično opterećenje 8,0 kg/kW (5,9 kg/KS)
VOZNA SVOJSTVA
najveća brzina 235 km/h (tvornički podatak), 233 km/h (test)
ubrzanje 0 - 100 km/h 6,6 s (tvornički podatak), 6,9 s (test)
ubrzanje 0 - 400 m 14,5 s (tvornički podatak)
ubrzanje 0 - 1000 m 26,4 s (tvornički podatak)
POTROŠNJA GORIVA
u gradu 7,6 l/100 km (tvornički podatak), 9,7 l/100 km (test)
na otvorenoj cesti 5,1 l/100 km (tvornički podatak), 6,2 l/100 km (test)
mješovita vožnja 5,9 l/100 km (tvornički podatak), 8,8 l/100 km (test)
autonomija u gradu 592 km (tvornički podatak), 464 km (test)
autonomija na otvor. cesti 882 km (tvornički podatak), 726 km (test)
prosječna emisija co2 135 g/km
KATALOŠKA CIJENA
do registracije 223.900 kn (30.157 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 229.899 kn (30.965 Eur)
JAMSTVO
na mehaničke komponente 3 godine/100.000 km
na boju 3 godine
protiv prohrđavanja 12 godina
pomoć na cesti Renault Assistance 24h
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU
  Renault Nissan Hrvatska Radnička cesta 47, 10000 Zagreb