Renault Megane R.S. TCe 280 - Još uvijek sportska ikona?
Renaultovi R.S. modeli oduvijek su bili beskompromisni vozački automobili koji su se ponajprije isticali užitkom za upravljačem. No poput Clija R.S. prije njega, novi Megane R.S. stvoren je kako bi se svidio širem krugu kupaca. Znači li to da je izgubio istinski sportski duh?
OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA | |
obujam motora / snaga / brzina | 1798 cm3 / 280 KS / 255 km/h |
prosječna potrošnja / emisija CO2 | 7,2 (8,9) l/100 km / 163 g/km |
cijena bez / s dodatnom opremom | 244.100 kn (32.941 Eur) / 315.750 kn (42.611 Eur) |
Godinu za godinom, gotovo sve dosadašnje generacije Meganea R.S. bile su mjerilo užitka vožnje među kompaktnim sportskim jurilicama, nudeći velikoj većini konkurenata nedostižne gušte za upravljačem. Ta fokusiranost na dinamičnost vožnje, međutim, s vremenom je donekle ‘razvodnjena’ kako bi se najsportskiji Megane, a prije nje i R.S. verzija Clija, približili širem, mlađem krugu kupaca. R.S. modelima specifična vozačka oštrina, drugim riječima, djelomično je otupljena kako bi ih se, osim otvorenim cestama, više prilagodilo svakodnevnoj vožnji. Puristi su se, dakako, pobunili, no Renaultovi su stručnjaci, a ponajprije marketinški odjel, očito odlučili da će tu spomenutu karakterističnu dinamičnost žrtvovati u korist rasta prodajnih brojki.
Što to sve točno znači? Je li novi Megane R.S. još uvijek zabavan? Je li izgubio onaj istinski sportski duh koji je sve prijašnje R.S. modele izdvajao od konkurencije? Na ta i brojna druga pitanja, nažalost, nije moguće odgovoriti s jednostavnim ‘da’ ili ‘ne’…
Za početak, osvrnimo se na ona pitanja na koja je lako pronaći jasne odgovore. Poput, primjerice, izgleda li novi Megane R.S. poput pravog pripadnika odjela Renault Sport? Ukratko: da. Posebice u izdaleka prepoznatljivoj narančastoj R.S. boji koja, usput vrijedi spomenuti, stoji 12.300 kuna. Osim nje, dinamičnoj pojavi pridonose i opcijski 19-inčni Diamond naplatci za 7500 kuna. Iza njih crvene kočione čeljusti otkrivaju da je testirani Megane R.S. opremljen Cup paketom za 13.000 kuna koji, pored spomenutih čeljusti, sadrži Cup ovjes i samoblokirajući diferencijal, dok su bi-metal kočnice također opcijske (8400 kuna). Druge, prvotno manje primjetne, ali vrlo zanimljive stavke dodatne opreme uključuju, među ostalim, R.S. presvlake sjedala u kombinaciji kože i alkantare (11.500 kuna), 8,7-inčni R-Link infotainment s Bose audio sustavom (6900 kuna), R.S. Monitor (1900 kuna) i R.S. upravljač presvučen alkantarom (2300 kuna). Nema nimalo sumnje, naime, da R.S. izgleda i djeluje poput beskompromisnog vozačkog stroja. No, kakav je u vožnji?
Prije nego što odgovorima na to pitanje, vrijedi navesti što ga pokreće. Megane R.S. pod prednjim poklopcem krije novi 1,8-litreni turbomotor koji u standardnoj verziji razvija 280 KS (Trophy razvija 300 KS) i 390 Nm okretnog momenta koje na prednje kotače u ovom slučaju prenosi šeststupanjsim ručnim mjenjačem (EDC je opcija) i spomenutim samoblokirajućim diferencijalom. Podaci na papiru govore da ubrzanje s mjesta do 100 km/h traje samo 5,8 sekundi, no u stvarnosti te performanse djeluju još impresivnije. Najnoviji R.S. nesumnjivo je izrazito brz automobil. Uvjerljivo vuče već od nešto iznad 2000 o/min te ne popušta do oko 6000 o/min. Ručica mjenjača je brza i precizna, no teško je oteti se dojmu da bi EDC mjenjačem s dvostrukom spojkom opremljena izvedba bila još uvjerljivija i brža.
Opcijski Cup ovjes i 19-inčni naplatci testiranog primjerka donekle kvare udobnost vožnje na lošijim cestama, no na savršeno glatkima donose neke benefite koje standardni model nema, poput veće preciznosti i više razine prianjanja. No čak i na neravnim prometnicama, Cup ovjes nije nepodnošljivo krut. Sve verzije novog Meganea R.S., s druge strane, dobivaju i 4Control upravljanje svim kotačima koje osjetno pridonosi agilnošću i načinom na koji ovaj sportski Renault svladava zavoje. Štoviše, 4Control je toliko djelotvoran da je prvotno potreban određeni kratak period prilagodbe na njegove munjevite ulaske u zavoje. Isto vrijedi i za spomenuti opcijski samoblokirajući diferencijal koji jasno i odlučno ‘grize’ pri svakom unosu desnim stopalom, što znači da tijekom brže, dinamične vožnje uvijek morate jednako jasno i odlučno držati upravljač. Svime što radi, drugim riječima, novi Megane R.S. vozaču ulijeva veliko povjerenje i ostavlja dojam da je uvijek korak ispred njega te da su mu granice daleko iznad onoga što biste se usudili pokušali na cesti. Na svojevrstan način, ovaj je R.S. naprosto prebrz za cestu, što znači da ćete morati na stazu ako poželite pokušati približiti se njegovim limitima.
No, je li zabavan? Da! Nema dvojbe. Kao što nema sumnje da su ga stručnjaci Renault Sporta zaista donekle otupili i smirili, čineći ga dostupnijim i prilagođenijim širem krugu kupaca, odnosno sigurnijim i u rukama manje iskusnih vozača. Je li to nužno loše? Načelno nije, ali ako ste imali priliku isprobati prijašnje generacije R.S. verzija Clija i Meganea, primijetit ćete da su nova izdanja oba modela, pa i ovog testiranog, nekako manje fokusirana i opuštenija nego prije, više mainstream nego zaista posebni vozački strojevi iz prošlosti.
Novi Megane R.S. u standardnom izdanju sa 280 KS možete dobiti za 248.700 kuna, a primjerak poput testiranog, koji je nakrcan svom onom spomenutom te brojnom drugom opremom, stoji 315.751 kunu. Puno za jedan Megane, ali ne nužno i previše za Renault s oznakom R.S. Makar i ovakav, sposoban i izrazito brz, ali manje oštar nego prije.
Tehnički podaci
KAROSERIJA | |
---|---|
oblik | Hatchback (3 volumena) s petvorim vratima i 5 mjesta za putnike |
koeficijent otpora zraka | Cd = 0,78 |
MOTOR | |
konstrukcija | 4-cilindrični redni benzin (TCe), postavljen naprijed poprečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi, promjenjivo upravljanje ispušnim ventilima, aluminijska glava i blok motora, koljenasto vratilo, izravno ubrizgavanje goriva, 1 turbopunjač promjenjive geometrije, sustav Start & Stop |
obujam | 1798 cm3 |
provrt i hod klipa | 79,7 x 90,1 mm |
najveća snaga | 205 kW (280 KS) pri 6000 o/min |
najveći okretni moment | 390 Nm od 2400 do 4800 o/min |
specifična snaga | 114,0 kW/l (155,7 KS/l) |
PRIJENOS SNAGE | |
pogon i mjenjač | Pogon na prednje kotače, ručni mjenjač sa 6 stupnjeva prijenosa |
PODVOZJE | |
prednji ovjes | McPhersonove opružne noge |
stražnji ovjes | Multilink osovina |
upravljač | S nazubljenom letvom, električni progresivni servoojačivač |
KOČNICE | |
prednje | Ventilirani disk promjera 355 mm |
stražnje | Puni disk promjera 290 mm |
oprema | ABS, BAS, ESP, TCS, Hill Holder |
KOTAČI | |
naplaci | Naplatci od lake legure dimenzija 19-inča |
pneumatici | Dimenzija 245/35 R19 (na testiranom vozilu: Continental ContiWinterContact dimenzija 245/35 R 19) |
DIMENZIJE | |
dužina x širina x visina | 4364 x 1875 x 1428 mm |
međuosovinski razmak | 2669 mm |
trag kotača | 1615 / 1596 mm |
prevjesi | 916 / 786 mm |
krug okretanja | 10,3 m |
obujam prtljažnika | 384 dm3 |
obujam spremnika za gorivo | 50 l |
MASE | |
prazno vozilo | 1407 kg |
specifično opterećenje | 6,8 kg/kW (5,0 kg/KS) |
VOZNA SVOJSTVA | |
najveća brzina | 255 km/h (tvornički podatak) |
ubrzanje 0 – 100 km/h | 5,8 s (tvornički podatak) |
POTROŠNJA GORIVA | |
u gradu | 9,1 l/100 km (tvornički podatak), 9,9 l/100 km (test) |
na otvorenoj cesti | 6,1 l/100 km (tvornički podatak), 6,8 l/100 km (test) |
u mješovitoj vožnji | 7,2 l/100 km (tvornički podatak), 8,9 l/100 km (test) |
prosječna emisija co2 | 163 g/km |
KATALOŠKA CIJENA | |
do registracije | 244.100 kn (32.941 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 315.750 kn (42.611 Eur) |
JAMSTVO | |
na mehaničke komponente | 2 godine / bez ograničenja broja prijeđenih km |
na boju | 3 godine |
protiv prohrđavanja | 12 godina |
pomoć na cesti | Renault Pomoć 24h |
dodatno | Produženo jamstvo |
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU | |
Renault Nissan Hrvatska Radnička cesta 47, 10000 Zagreb |