Test

Renault Twizy 80 Intens Red - Mališan kao niti jedan drugi!

📷 foto: autonet.hr
Hrvoje Gattin četvrtak, 7. lipnja 2018. u 00:00

Većina električnih vozila dobiva puni smisao tek uz vrlo razgranatu mrežu punionica. No, ona koja koriste isključivo kućnu utičnicu mogla bi vam olakšati život. Malen, simpatičan i nevjerojatno praktičan, renaultov nam se električni Twizy predstavio u snažnijem izdanju

OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG VOZILA
snaga / brzina 18 KS / 80 (81) km/h
potrošnja / emisija CO2 6,3 (10,9) l/100 km / 0 g/km
cijena bez / s dodatnom opremom 99.900 kn (13.544 Eur) / 107.570 kn (14.584 Eur)

Dosta je vremena proteklo otkako je na međunarodnom salonu automobila u Frankfurtu, 2009. godine predstavljen koncept vozila koje će u sljedećim godinama postati jedan od najtraženijih električnih mališana. Tri godine kasnije, Twizy kreće u svoj pohod i to prvo na francuskom tržištu, da bi do nas stigao tek u srpnju prošle godine. Ako ništa drugo, ideja je u tih pet godina bila već dobrano provjerena...

I dok se konkurencija, posebno francuska, sprema pripremiti svoj odgovor na temu Twizyja, renaultov mališan hrabro grabi naprijed. Uz slabiju te ovom prilikom testiranu izvedbu, Renault je 2014. predstavio i dostavni Twizy s malim, no praktičnim prtljažnikom, a godinu dana ranije zabavljali smo se posebnom neserijskom izvedbom koju je predstavio niti više ni manje nego li Renault Sport. No, vratimo se "našem" Twizyju i njegovim performansama, potrošnji te što je najznačajnije - dosegu i vremenu punjenja baterije.

Dizajn, ergonomija, unutrašnjost

Kada je riječ o dizajnu uvriježeno je raditi nekakve usporedbe, no, u slučaju Twizyja ponuda sličnih modela je toliko mala da je gotovo nemoguće pronaći izravnog konkurenta. Kako god bilo, oblik ovog četverocikla prilično doslovno prati onu staru Form follows function ili kako bi se kod nas reklo, "oblik prati namjenu". Pa ipak, unatoč činjenici da minimalizam prevladava na svakom detalju, Françoise Leboinne i Luciano Bove, dizajneri ovog Renaulta, uspjeli su tu i tamo ostaviti svoj autorski potpis.

No, premda je njegov oblik gotovo u potpunosti podređen namjeni, Twizy je uspio u jednome - simpatičan je i prolaznici se za njime okreću. Uostalom, ovo maleno vozilo dimenzija od 2338 x 1396 x 1454 mm privlači poglede jer je jasno da se radi o nečemu drukčijem, nečem futurističkom. To, uostalom i jest najznačajnije postignuće pojedinih električnih vozila - ne izgledati kao konvencionalni automobil.

O samoj funkcionalnosti ove karoserije, ako ju takvom uopće i možemo nazvati, moglo bi se štošta reći. Činjenicom jest da je Twizyjev minimalizan moguće osjetiti na svakom detalju pa, osim izvana, ovaj četverocikl ne ostavlja neki posebno upečatljiv dojam kada jednom u njega sjednete. Obilje plastike jeftinog dojma i neuvjerljive razine izrade, monotonost crnih ili sivih površina, plastikom presvučen obruč upravljača i sjedala... Sve to ostavlja pomalo (pre)jeftin dojam, a kao što znamo, Twizy je sve samo ne jeftin.

No, ovaj mališan možda upravo takav i mora biti jer zbog brojnih otvora (kroz koje će vam po zimi nepodnošljivo puhati), okvira vratiju koji nisu u potpunosti zabrtvljeni i tome sličnih detalja u interijer ulazi podosta prašine (kao što je slučaj i s npr. kabrioletima). Stoga nam za utjehu ostaje činjenica da je jednostavan Twizyjev interijer barem lako oprati, dakako, ako taj posao shvatite ozbiljno...

S ergonomske strane, pozicija vozača je "podnošljiva" i to kudikamo više od one suvozača koji će stiješnjen na stražnjem sjedalu, posebno za viših temperatura, vjerojatno požaliti što se odlučio biti upravo to - suvozač. Pohvalno je, pak, što je i suvozaču kao i samom vozaču na raspolaganju sigurnosni pojas s tri točke učvršćenja. Inače, Twizy nudi i ponešto mjesta za ostavu, točnije njih tri. Najveće od njih je prtljažnik obujma od 31 dm3 smješten iza stražnjeg sjedala, a tu su i dva zatvorena pretinca sa svake strane prednje armature, zapremnine od 3,5 (lijevi) i 5 litara.

Serijska i dodatna oprema

Testirani je Twizy bio opremljen drugim od tri ponuđena paketa, pri čemu vrijedi spomenuti da je popis opreme početnog paketa Life jednak onome na dostavnoj izvedbi Cargo. Od zanimljivijih detalja opreme, Twizy 80 Intense Red (posljednji pojam se zapravo odnosi na boju karoserije) je imao zračni jastuk za vozača (serijski od početka ponude) te putno računalo s prikazom napunjenosti baterije, dosega, brzine kretanja... Nadalje, tu su i dvije brzine rada brisača vjetrobranskog stakla, nešto drukčije kombinacije boja u interijeru u odnosu na početnu izvedbu kao i crni krov te 13-colni naplaci od lake legure (početni se model isporučuje s čeličnima).

Od dostupne dodatne opreme, čiji je popis zapravo sasvim solidan, testirani je Twizy imao vanjski okvir karoserije u crnoj boji, stražnje senzore za pomoć prilikom parkiranja te vrata. Da, dobro ste pročitali - vrata su na Twizyju, u prva dva paketa, dodatna oprema. No, zato su tu i zgodni "prozori", zapravo plastične providne folije s patentnim zatvaračem. Sve navedeno podiglo je cijenu testiranog vozila za 7.670 kn.

Spomenimo još i kako pored navedenog, najbogatiji paket opreme (Sport) donosi privlačan panoramski krov te Bluetooth povezivost za mobilni telefon. Audio-uređaj nije dostupan niti u kojem paketu opreme, no iskreno, ne bi nam niti bio od pretjerane koristi s obzirom da je Twizy u vožnji doista bučan.

Motor, performanse i mjenjač

Za razliku od Renaulta Zoe kojeg smo testirali krajem prošle godine, maleni je Twizy kudikamo skromnije vozilo. No, njegova prvenstveno gradska namjena čini ga tek nešto malo kompleksnijim od skutera pa nas to niti ne čudi. Tako smo ovom prilikom raspolagali s doista malim brojkama kada su u pitanju snaga električnog motora ili kapacitet baterije, no s obzirom na namjenu i masu ovog četverocikla, sasvim dovoljnima.

Uz najveću snagu od 13 kW (18 KS), testirana je izvedba Twizyja snažnija od dvije ponuđene, no zato je za upravljanje njome potrebna B kategorija dok je slabijim Twizyjem najveće brzine od 40 km/h i snage motora od 5 KS moguće upravljati već s 14 i pol godina i AM kategorijom. I, sada se vjerojatno pitate kakav je osjećaj voziti četverocikl snažan 18 KS? Dobar i zabavan, jer, sjedite u vozilu mase od samo 478 kg (od čega 98 kg otpada na bateriju) čijih je najvećih 57 Nm okretnog momenta dostupno već od 0 o/min.

Dakako, uzbudljivost performansi Twizyja 80 staje nakon nekih 40-ak km/h koje će dostići za 5,5 sekundi, no iznenadilo nas je da ovo vozilo bez problema prati uobičajeni ritam gradskog prometa. Štoviše, za to je sposoban čak i na bržim gradskim prometnicama, onima s dvije trake ili obilaznicama, premda će na njima zbog viših brzina kretanja napunjenost baterije brzo početi padati.

Spomenimo još i kako smo za ubrzanje od 0 do 60 km/h trebali 9,7 s, dok nam je za međuubrzanje između 40 i 60 km/h bilo potrebno 5,6 sekundi. Neobično je da je ovo jedno od doista rijetkih vozila kod kojih smo izmjerili višu najveću brzinu od tvornički propisane (81 km/h), doduše za samo 1 kilometar na sat. Pri tome, brzinomjer u vozilu je pokazivao vrijednost od 84 km/h...

Twizy je opremljen jednostupanjskim mjenjačem (kao i većina velikoserijskih električnih vozila) koji ima isključivo ulogu redukcije broja okretaja električnog (asinkronog) motora. Na izboru, putem prekidača smještenih lijevo od upravljača, su postavke mjenjača za vožnju, prazni hod te vožnju unatrag. Parkirnog položaja nema, no zato je tu mehanička parkirna kočnica.

Doseg i potrošnja energije

Testirani je Twizy 80 Intense Red bio opremljen baterijom kapaciteta od 7 kWh koja je pohranjenom količinom energije bliža onima električnih motocikala nego li automobila. No i takva kakva jest, dovoljna je za autonomiju od 64,5 km koliko smo uspjeli postići u gradu. Činjenica jest da se radi o vozilu koje je u trenutku našeg testiranja imalo iza sebe više od 5.000 km pa se kod novog može očekivati doseg od oko 70 km.

Sve navedeno izmjerili smo u gradskoj vožnji jer bilo koja druga doista niti nije primjerena Twizyju. Ipak, proizvođač u tehničkim podacima navodi isključivo vrijednost dosega u mješovitoj (!) vožnji, a tih je 90 km izraženo prema odnedavno napuštenom, nepreciznom NEDC standardu. Što se same potrošnje energije tiče, naša su mjerenja (opet, u gradskoj vožnji) dosegla vrijednost od 10,9 kWh/100 km, dok proizvođač (mješovita vožnja) obećava kudikamo nižih 6,3 kWh/100 km. Tek usporedbe radi, spomenimo kako smo s 92 KS snažnim Renaultom Zoe ostvarili potrošnju od 17,0 kWh/100 km u gradskoj vožnji.

Punjenje baterije, koliko traje i ostale nepoznanice

Ono što Twizy čini posebno jednostavnim jest način punjenja njegove baterije. Naime, ovdje nema rasprave o vrstama punionica, jakosti struje i tko zna čemu, običnim smrtnicima ionako nerazumljivome. Naime, Twizy nudi mogućnost punjenja baterije jedino i isključivo putem kućne utičnice (ili punionice adekvatnih karakteristika). U tu svrhu ispod malenog prednjeg poklopca smješten je spiralni električni kabel dug tri metra, koji je potrebno uključiti u utičnicu i, stvar je riješena - Twizy je započeo s punjenjem.

Za Twizyjevu bateriju kapaciteta od 7 kWh i priključenje na kućnu utičnicu proizvođač predviđa vrijeme od 3,5 sata punjenja, od 0 do 100% popunjenosti baterije. Dakako, već iz prakse znamo da će se rijetko tko usuditi dovesti svoj automobil do stanja potpune ispražnjenosti baterije (mi smo došli do 2%) te da većina vlasnika ovakvih vozila bateriju rijetko puni iznad nekih 80-ak posto (jedno i drugo je, zapravo, bolje za trajnost baterije). Stoga, punimo li bateriju između npr. 30 i 80%, vrijeme provedeno "na utičnici" bit će osjetno kraće.

Također, zanimljivo je da se za razliku od uobičajenog ponašanja baterija ove vrste, kod Twizyja brzina punjenja nije posebno mijenjala gotovo do posljednjih par postotaka napunjenosti baterije tijekom mjerenja koje smo započeli s 4, a završili na 100%. Konkretnije, a što je vidljivo i iz našeg grafikona, početna dva 15-minutna razdoblja popunila su bateriju po 6%, potom je uslijedio niz 7-postotnih porasta popunjenosti, da bi od 58% kapaciteta baterija svakih petnaest minuta bila punija za čak 8 posto. Ipak, očekivano, pred kraj punjenja brzina istoga počinje opadati i to na tek 4%, pola sata prije završetka punjenja te na 2 posto koliko se napunila tijekom posjednjih 15 minuta.

Napomenimo i to da je ovdje riječ o tzv. Full Purchase (FP) opciji kupnje vozila koja podrazumijeva i bateriju. Naime i dok je u većini europskih zemalja uobičajeniji leasing baterije, Renault je na našem tržištu ponudio Twizy isključivo "u kompletu" s istom. Stoga se cijena ovog vozila na našem tržištu ne može usporediti s onom na većini inozemnih.

Za upravljačem

Otraga, ispred stražnje osovine smješteni motor i baterija postavljena ispod sjedala vozača (podesivog u dužinu za 200 mm) jamče relativno nisko težište pa maleni Twizy doista nije lako izbaciti iz putanje, premda na prvi pogled to možda takvime i ne izgleda. Doduše, istina jest da se nismo niti pretjerano trudili postići takvo što jer, relativno visoka karoserija ipak sa sobom nosi određene fizikalne zakonitosti.

Pogon na stražnje kotače, s druge strane, unatoč sasvim solidnim zalihama okrentog momenta za jedno ovako malo vozilo, neće se "oteti nadzoru" osim, možda, na vrlo skliskim podlogama. Vožnja je tako, govorimo li o osobinama pogona i podvozja, vrlo sigurna. Tu su i kočnice (jednokružni sustav) s četiri puna diska koje vrlo dobro odrađuju svoju ulogu, a kao što se može i očekivati, ABS ili ESP sustava nema.

No, unatoč solidnim performansama i sigurnom podvozju, vožnja Twizyjem je dosta zahtjevna. Kao prvo, podvozje ovog četverocikla je vrlo tvrdo i svaki, iole brži prelazak preko uspornika ili kakve veće neravnine ostavit će na vašim leđima bolni potsjetnik da to više ne radite. Također, zbog malih dimenzija ovog vozila, mjesta za bilo kakvu zvučnu izolaciju nema pa je buka električnog motora doista velika u skučenom putničkom prostoru. Konačno, tu je i vjetar koji dolazi iz otvora između prednjeg dijela vratiju i karoserije te tko zna od kuda još...

  Tehnički podaci

KAROSERIJA
oblik Četverocikl (L7) s dvojim vratima i 2 mjesta za putnike
koeficijent otpora zraka Cd = 0,64
MOTOR
konstrukcija Asinkroni električni motor, postavljen otraga poprečno ispred stražnje osovine
najveća snaga 13 kW (18 KS)
najveći okretni moment 57 Nm između 0 i 7500 o/min
BATERIJA
konstrukcija Litij-ionska, postavljena ispod prednjeg sjedala, ukupna masa 98 kg
napon 58 V
kapacitet 7 kWh
PRIJENOS SNAGE
pogon i mjenjač Pogon na stražnje kotače, reduktor s jednim stupnjem prijenosa
prijenosni omjeri -
PODVOZJE
prednji ovjes McPhersonove opružne noge, poprečna ramena i stabilizator
stražnji ovjes Opružne noge, poprečna ramena i stabilizator
upravljač S nazubljenom letvom, 2,8 okretaja
KOČNICE
prednje Puni disk promjera 214 mm
stražnje Puni disk promjera 204 mm
oprema Jednostruki kočnički krug, mehanička parkirna kočnica
KOTAČI
naplaci Naplaci od lake legure dimenzija 3,5J x 13 sprijeda i 4,0J x 13 otraga
pneumatici Dimenzija 125/80 R 13 sprijeda i 145/80 R 13 otraga (na testiranom vozilu: Continenta Conti.eContact)
DIMENZIJE
dužina x širina x visina 2338 x 1237 (s retrovizorima: 1396) x 1454 (najveća visina otvaranja vratiju: 1980) mm
međuosovinski razmak 1686 mm
trag kotača 1094 / 1080 mm
najmanja udaljenost od podloge 120 mm
prevjesi 313 / 339 mm
krug okretanja 6,8 m
obujam prtljažnika 31 dm3
MASE
prazno vozilo 380 kg (s baterijom: 478 kg)
opterećenje osovina 43% / 57%
najveća dozvoljena 690 kg
dozvoljeno opterećenje 212 kg
dozvoljena masa prikolice 520 kg bez kočnice / 1200 kg s kočnicom
specifično opterećenje 36,8 kg/kW (26,6 kg/KS) s baterijom
VOZNA SVOJSTVA
najveća brzina 80 km/h (tvornički podatak), 81 km/h (test)
ubrzanje 0 - 40 km/h 5,5 s (test)
ubrzanje 0 - 45 km/h 6,1 s (tvornički podatak)
ubrzanje 0 - 60 km/h 9,7 (test)
ubrzanje 30 - 60 km/h 8,1 s (tvornički podatak)
ubrzanje 40 - 60 km/h 5,6 s (test)
POTROŠNJA ENERGIJE
u gradu - kWh/100 km (tvornički podatak), 10,9 kWh/100 km (test)
na otvorenoj cesti -
mješovita vožnja 6,3 kWh/100 km (tvornički podatak)
autonomija u gradu - km (tvornički podatak), 64,5 km (test)
autonomija u mješovitoj vožnji 90 km (tvornički podatak, NEDC)
prosječna emisija co2 0 g/km
KATALOŠKA CIJENA
do registracije 99.900 kn (13.544 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 107.570 kn (14.584 Eur)
JAMSTVO
na mehaničke komponente 2 godine / bez ograničenja broja prijeđenih km
na bateriju Proizvođač jamči 66% kapaciteta nakon 3 godine / 50.000 km
pomoć na cesti Renault Assistance 24h
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU
  Renault Nissan Hrvatska Radnička cesta 47, 10000 Zagreb