Rivian i Volkswagen: prinudno partnerstvo za spas i napredak

Dvije automobilske kompanije, startup Rivian i gigant Volkswagen, ujedinili su snage u pokušaju da jedan drugog educiraju i zajednički nađu bolje mjesto u industriji električnih vozila. Ovo partnerstvo iz nužde nagovještava sinergiju, ali i nosi rizike i neizvjesnost.

Ivan Podnar četvrtak, 27. lipnja 2024. u 18:26
Rivijanovi laki kamion R1T i SUV R1S, 📷 Foto: Rivian
Rivijanovi laki kamion R1T i SUV R1S, Foto: Rivian

Rivian, američki startup, dobiva ono što mu je očajnički potrebno: novac. Njegovi inovativni elektromobili, poput lakog kamiona R1T i SUV-a R1S, dobili su pohvale, ali tvrtka se bori s gubitcima i troši novac brzinom koja zabrinjava sve investitore. Volkswagenova financijska injekcija od 5 milijardi dolara donosi Rivianu spasonosnu financijsku transfuziju i kupuje mu dragocjeno vrijeme za oporavak.

S druge strane, Volkswagen se suočava s vlastitim izazovima. Dok je poznat po masovnoj proizvodnji popularnih vozila s klasičnim motorom, zaostaje u razvoju softvera koji je ključan za suvremene elektromobile. Njegovi EV-ovi poput ID.4 hvaljeni su zbog hardvera, ali kritizirani zbog lošeg softvera.

Vjenčanje pod sačmaricom

Duga je lista problema koju prijavljuju vlasnici VW vozila: problemi s infotainmentsustavom, problemi sa softvera za baterije, opoziv dvadeset tisuća vozila zbog kvarova u napajanju, neispravnosti kontrole klime, opći kvarovi električnog sustava, sporost u ažuriranja softvera, problemi s korisničkim profilom. Zato nije čudo da je Rivian došao kao naručen, i ovo prisilno partnerstvo liči na „shotgun wedding“. U američkoj urbanoj mitologiji to je „Vjenčanje pod sačmaricom“ kad se vjenčanje događa vrlo brzo, obično zato što je mlada trudna i par se osjeća pod pritiskom da se vjenča.  Izraz dolazi od (nerealističnog) stereotipa o mladenkinom ocu koji prijeti mladoženji sačmaricom kako bi ga prisilio da prođe kroz vjenčanje.

VW 2024 ID.4 📷 Foto: Volkswagen
VW 2024 ID.4 Foto: Volkswagen

Razvoj "električne arhitekture“

Partnerstvo je rodjeno iz muke oba partnera ali nudi potencijalna rješenje za oba partnera. Rivian će Volkswagenu dati pristup svojoj naprednoj softverskoj platformi i znanju o elektromobilima, dok će Volkswagen pružiti financijsku stabilnost i proizvodne kapacitete. Zajednički fokus bit će se na razvoju "električne arhitekture" elektromobila, sustava koji povezuje i kontrolira elektroniku vozila, a Rivian tu ima što ponuditi.

Rivijanova Enduro pogonska jedinica kombinira mjenjač, pretvarač snage i motor u jednu cjelinu. 📷 Foto: Rivian
Rivijanova Enduro pogonska jedinica kombinira mjenjač, pretvarač snage i motor u jednu cjelinu. Foto: Rivian

Rivijanova briljantna tehnologija

Nova R1 platforma nudi poboljšanu snagu, performanse i domet, zahvaljujući pogonskim jedinicama koje je dizajnirao i izradio Rivian, a dostupne su u konfiguracijama s tri motora i četiri motora. Četveromotorni R1T, s 1025 konjskih snaga i može ubrzati od 0 do 100 km na sat za manje od 2,5 sekunde. Imaju i opciju Dual-Motor izrađenu u Rivianu, što dokazuje predanost tvrtke internom inženjeringu i proizvodnji. Rivian ima Large i Max baterije s redizajniranim modulima i učinkovitijim pakiranjem i domet do 675 kilometara. Ključni vrhunac R1 vozila druge generacije je nova zonska električna arhitektura, koja smanjuje broj elektroničkih upravljačkih jedinica (ECU) sa 17 na 7, čime se poboljšava učinkovitost i eliminira skoro 2 kilometra ožičenja u svakom vozilu. Ova pojednostavljena arhitektura poboljšava performanse i mogućnosti za nadgradnju u autonomnu vožnju.

Vozila Rivian proizvode se u  state-of-the-art  pogonu u Normalu, Illinois. 📷 Foto: Rivian
Vozila Rivian proizvode se u state-of-the-art pogonu u Normalu, Illinois. Foto: Rivian

Partnerstvo nije bez rizika

Volkswagen je poznat po svojoj birokraciji i sporim donošenjem odluka, što bi moglo usporiti Rivianov agilan i inovativan pristup. S druge strane, Rivian je neiskusna tvrtka koja se suočava s izazovima masovne proizvodnje. Ako partnerstvo uspije, to bi mogla biti prekretnica za Volkswagenovu EV strategiju i osigurati Rivianov opstanak.

VW nije ovo prvo ulaganje i traženje partnera koji zna više o EV tehnologiji. Volkswagen je već uložio u kineskog proizvođača EV-a Xpeng kako bi dobio pristup softveru za lokalno tržište. Ugovor s Rivianom slijedi sličan obrazac. Ipak, Volkswagen se suočava s kritikom zbog velikih ulaganja u softverska partnerstva, a ne u svoj razvoj.

Za sada, Rivian je najviše dobio, njegove dionice su porasle nakon najave partnerstva, što ukazuje na povjerenje investitora u ovo partnerstvo.