Službeno je dogovoreno spajanje Honde i Nissana, a moguće i Mitsubishija
Japanske marke mogle bi stvoriti novu kompaniju, četvrtu po veličini u svijetu automobila mjereno prema količini prodanih vozila. Objavljen je plan i potpisani su ugovori, a proces će trajati do 2026.
Nissan i Honda potpisali su početkom tjedna pismo namjere kojim se formalizira plan spajanja dvaju japanskih proizvođača automobila, što bi trebalo biti obavljeno tijekom narednih godinu i pol stvaranjem zajedničke kompanije. Nastavak je to procesa započetoga u ožujku, koji je rezultirao strateškim pregovorima i dogovorima tijekom više mjeseci, pa i potpisom strateške suradnje 1. kolovoza, koja se ticala integracija tehnologija u području elektrifikacije i razvoja softverski definiranih vozila. Sve to izrodilo je i odluku uprava dvaju kompanija da se spoje kako bi mogle opstati na tržištu i nuditi i dalje atraktivne proizvode i usluge svojim kupcima.
Nastaje četvrti najveći proizvođač automobila
Njihovim spajanjem nastat će četvrta najveća autokompanija na svijetu, odmah iza Toyote, Volkswagena i Hyundaija, mjereno prema broju prodanih vozila u ovoj godini. Ugovoru se dodatno može pridružiti i Mitsubishi, koji je u većinskom vlasništvu Nissana, o čemu će odluka biti donesena u siječnju. Pismo namjere također je potpisano, što znači da je dogovor vrlo vjerojatan. Provede li se u djelo, kombinirana bi zajednička kompanija imala proizvodne kapacitete od preko 8 milijuna automobila godišnje. Spajanje bi bilo najveće u autoindustriji još od formiranja Stellantisa 2021. godine.
Ako se integracija ostvari kako je planirano, Honda i Nissan namjeravaju spajati svoje upravljačke resurse i tehnologije, stvoriti dublje sinergije, poboljšati sposobnost odgovora na tržišne promjene, a očekuju da će poboljšati srednjoročnu i dugoročnu vrijednost zajedničkog poduzeća. Osim toga, ciljat će i na daljnji doprinos razvoju japanske industrije, biti vodeća globalna tvrtka u području mobilnosti. Integrirat će stoga Nissanovo i Hondino poslovanje s vozilima na četiri kotača kao i Hondine motocikle i ostale srodne proizvode. Prije svega, bit će uspostavljen pripremni odbor za integraciju kako bi se olakšalo spajanje kompanija. Ukupni prihodi nove tvrtke bit će i do 190 milijardi dolara na godinu.
Objavljeno je i sedam točaka u kojima se očekuju sinergijski učinci od spajanja:
- Prednost u skaliranju kroz standardizaciju platformi vozila. Standardizacijom platformi obje tvrtke očekuju smanjenje troškova, povećanje razvojne i investicijske učinkovitosti te bolju prilagodbu globalnim potrebama kupaca svih pogonskih sklopova (ICE, HEV, PHEV, EV).
- Jačanje razvojnih kapaciteta i troškovnih sinergija kroz integraciju istraživanja i razvoja (R&D). Zajednički rad na platformama za vozila nove generacije omogućit će brže i učinkovitije unapređenje tehnologija te smanjenje troškova kroz integraciju preklapajućih funkcija.
- Optimizacija proizvodnih sustava i objekata. Dijeljenjem proizvodnih linija i optimizacijom pogona smanjivat će se fiksni troškovi i povećavati iskorištenost kapaciteta.
- Jačanje konkurentnosti opskrbnog lanca integracijom nabave. Integrirana nabava i zajedničko korištenje dijelova kroz isti opskrbni lanac poboljšavat će učinkovitost i smanjivati troškove.
- Sinergije kroz operativnu učinkovitost. Standardizacija i integracija sustava i administrativnih procesa donijet će značajne uštede.
- Prednosti u skaliranju kroz integraciju financija. Integracija funkcija prodajnog financiranja omogućit će razvoj novih financijskih usluga za obje tvrtke.
- Razvoj talenata za inteligenciju i elektrifikaciju. Razmjena zaposlenika i zajednička obuka jačat će stručnost, dok integracija ima cilj olakšati privlačenje vrhunskih stručnjaka.
Honda vodi glavnu riječ
Kad je riječ o operativnoj provedbi spajanja, Nissan i Honda planiraju osnovati zajedničku holding tvrtku putem prijenosa svojih dionica, pa će novo zajedničko poduzeće postati vlasnikom obje kompanije. Ipak, planiraju ravnopravno razvijati i održavati brendove Honda i Nissan, pa se imena marki neće mijenjati. Na datum stupanja na snagu prijenosa dionica, planirano je da Honda imenuje većinu unutarnjih i vanjskih direktora zajedničke holding tvrtke, budući da je po prihodima značajno veća od Nissana. Ostali detalji zajedničke holding tvrtke, uključujući ime, sjedište, predstavnike, sastav uprave i organizacijsku strukturu, bit će definirani do sklapanja konačnog sporazuma.
Zajedno s Mitsubishijem, tri su se tvrtke složile istražiti mogućnost postizanja sinergije na još višoj razini. Mitsubishi Motors namjerava do kraja siječnja 2025. donijeti zaključak o sudjelovanju u poslovnoj integraciji Nissana i Honde, čime bi novi holding mogao imati još veće prihode i dosegnuti do još šireg tržišta.
Finalni bi dogovor o spajanju dvaju ili triju kompanija trebao biti postignut do lipnja 2025. godine. Dioničari svih uključenih proces bi trebali potvrditi do travnja 2026., a u kolovozu te godine s burzi bi trebale biti povučene dionice pojedinačnih kompanija te zamijenjene onima novog holdinga.