Tržišna vrijednost Tesle pala ispod bilijun dolara, nije samo jedan razlog
Tesla može samo djelomično utjecati na poboljšanje svog tržišnog udjela i tržišne kapitalizacije. Izgleda da su zlatni dani prošli, konkurencija je prejaka da bi joj se Tesla odhrvala...

Tržišna kapitalizacija Tesle pala je ispod razine od bilijun dolara prvi put od studenog 2024. godine. Cijena dionica tvrtke spustila se za više od 8% u utorak, na 302,80 dolara po dionici, zatim slijedćceg dana još 3,96% na 290.80 dolara čime je izbrisan dobitak ostvaren nakon pobjede Donalda Trumpa na predsjedničkim izborima.
Prepolovljena prodaja u Europi
Ovaj pad poklapa se s razočaravajućim podacima o prodaji u Europi, gdje su isporuke Tesle pale za 45,2% u siječnju 2025. u usporedbi sa siječnjem 2024. Prema podacima Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), Tesla je prodala samo 9.945 vozila u siječnju 2025., što je pad s 18.161 vozila prodanih u istom mjesecu prethodne godine.
Za Teslu trebala bi biti posebno zabrinjavajuća činjenica da se ovaj pad europske prodaje dogodio u vrijeme kada je ukupno tržište električnih vozila u Europi poraslo za 37%.
Nekoliko čimbenika doprinosi trenutnoj situaciji Tesle:
Jačanje konkurencije
Tradicionalni proizvođači automobila i novi igrači na tržištu proširuju svoju ponudu električnih vozila, ugrožavajući Teslin tržišni udio. Kineski proizvođači postali su značajni konkurenti, a BYD, tvrtka sa sjedištem u Shenzhenu, ostvaruje zapaženi napredak, čak nadmašivši Teslu u mjesečnoj prodaji u Ujedinjenom Kraljevstvu prvi put.
Politički faktori
Povećano političko angažiranje izvršnog direktora Elona Muska izazvalo je zabrinutost investitora i potencijalno otuđilo dio potrošača. Muskova pozicija na čelu Odjela za učinkovitost vlade u Trumpovoj administraciji i njegova podrška desnim europskim političkim strankama izazvali su proteste i izolirane slučajeve vandalizma na Teslinim objektima.
Problemi s kvalitetom i opozivi vozila
Tesla je povukla više od 362.000 vozila u SAD-u zbog različitih problema, uključujući sigurnosne pojaseve i kočnice za parkiranje. Ovi opozivi vjerojatno su utjecali na povjerenje potrošača i negativno se odrazili na cijenu dionica.
Razvoj autonomne vožnje
Tesla je uložila ogromna sredstva u razvoj softvera za potpuno autonomnu vožnju (Full Self-Driving, FSD), a Elon Musk godinama najavljuje da će ova tehnologija revolucionirati automobilsku industriju i omogućiti potpuno autonomnu vožnju. Međutim, kontinuirani problemi s implementacijom mogli bi ugroziti dugoročnu viziju tvrtke za autonomna vozila, što je ključna komponenta njezine buduće strategije rasta i značajan faktor u vrednovanju njezinih dionica.
Spas u cjenovno jeftinoj Tesli?
Hoće li Teslin plan lansiranja cjenovno povoljnijeg modela električnog vozila koji bi trebao biti dostupan još ove godine, pomoći u ponovnom osvajanju tržišnog udjela u cjenovno osjetljivim regijama, tek će se vidjeti. Moguće je da se popravi kvaliteta, poboljša FSD, ali ipak nije moguće dotući sve bolju i agresivniju konkurenciju.