Vraćaju li se u Formulu 1 gromoglasni V10 motori?
Predsjednik Svjetske automobilističke federacije najavio je mogućnost da se Formula 1, nakon razdoblja hibridnih motora, vrati klasičnima s unutarnjim izgaranjem, ali uz isključivo obnovljiva goriva

Formula 1 posljednjih godina gotovo svake sezone uvodi nova tehnička pravila ili dorađuje postojeća, s nastojanjem da taj sport postane zanimljiviji, ali i održiviji. Uvode se tako sve moćniji hibridni motori, koji će od sljedeće godine gotovo polovicu snage (350 kW) dobivati iz električnog, a do 400 kW iz klasičnog motora s unutarnjim izgaranjem, a koristit će se i potpuno održiva goriva. No, Mohammed Ben Sulayem, predsjednik FIA-e, ima još novih ideja. Jednu od njih obznanio je putem Instagrama, nakon prošlotjednog predstavljanja novih bolida za nadolazeću sezonu, koje je održano u Londonu.
Povratak V10 motora
"Dok s nestrpljenjem iščekujemo uvođenje novih pravila za šasije i pogonske jedinice 2026. godine, također moramo predvoditi buduće tehnološke trendove u motosportu. Trebali bismo razmotriti razne smjerove, uključujući gromoglasni zvuk V10 motora koji koristi održiva goriva", najavio je Ben Sulayem uz napomenu da "koji god smjer izaberemo, moramo podržati timove i proizvođače kad je riječ o kontroli troškova i ulaganjima u istraživanje i razvoj".
Prema njegovom, ali i mišljenju mnogobrojnih dugogodišnjih ljubitelja ovog sporta, Formuli 1 u hibridnoj eri nedostaje "pravi" zvuk koji para uši gledateljima uz stazu. Bolidi današnjice napredniji su, brži i ekološki održiviji, no nisu dovoljno glasni kako bi probudili dodatne emocije – i to je ono na čemu šef Svjetske automobilističke federacije želi poraditi.
Njegov je prijedlog logičan: V10 motori isključivo na održivo biogorivo bili bi jednako "zeleni" kao i hibridi, možda čak i "zeleniji" jer ne bi zahtijevali baterije. K tome, bolidi bi postali lakšima i kompaktnijima, što bi također pridonijelo uzbudljivosti utrka, a vjerojatno i jeftiniji za razvoj i izradu, čime bi se povećala konkurencija među proizvođačima. Moćan zvuk bio bi tu tek "šlag na torti" za najveće zaljubljenike u motosport.
Povijest V10 u Formuli 1
Benzinski V10 motori obilježili su "zlatno doba" Formule 1, posebno krajem prošlog i početkom ovog stoljeća. Uvedeni su nakon zabrane turbopunjača 1989. godine, a tijekom razvoja atmosferski 3-litarski motori tog tipa dosegli su impresivne performanse, proizvodeći preko 900 konjskih snaga i vrteći se do 19.000 okretaja u minuti. V10 era završila je 2005. godine, kad je FIA za sezonu 2006. propisala prelazak na 2,4-litrene V8 motore.