Volkswagen Passat – Deveta generacija samo kao karavan. Ima i dizel

Nema sumnje kako se u Volkswagenu ne namjeravaju 'samo tako' riješiti svog predstavnika u uspješnoj poslovnoj klasi. U osam generacija prodan u više od 30 milijuna primjeraka, Passat nastavlja karijeru samo u karavanskom obliku

Ivan Cvetković četvrtak, 31. kolovoza 2023. u 00:00

 U jeku masovnih predstavljanja električnih modela, Volkswagen je s ponosnom prikazao novo izdanje Passata. Passat je i dalje klasičan automobil koji (još uvijek) nije podlegao potpunoj elektrifikaciji. Znači, novo, deveto izdanje Passata dolazi s pogonskim sklopovima kakvi su raspoloživi i na aktualnoj, osmoj generaciji. To znači da su tu i dalje benzinski i dizelski motori, ako i plug-in hibridno izdanje. Što je novo? Nema više ručnog mjenjača, a veliki se naglasak stavlja i na poboljšano izdanje plug-in hibrida koje dolazi uz znatno veću bateriju, ali i DC punjenje. Konačno da je na raspolaganju ova opcija, a da nije riječ o vozilu iz visoke premium klase. No, idemo redom.

Prije točno 50 godina predstavljeno je jedno od najuspješnijih vozila marke Volkswagen – Passat. S više od 30 milijuna prodanih primjeraka diljem svijeta, to je najprodavaniji Volkswagen svih vremena nakon Golfa i ispred Bube. Na svjetskoj premijeri na salonu IAA Mobility u Münchenu (5. do 9. rujna 2023.), Volkswagen će javnosti prvi put predstaviti sve detalje potpuno novorazvijenog modela Passat.

Ono što je već od prije poznato, Passat više ne dolazi kao sedan izdanje, već isključivo kao Variant, odnosno karavan.Prema ustaljenoj praksi, Passat je odmah prepoznatljiv, a sada je dobio linije koje prate posljednje modele iz Volkswagen grupacije. Iako prepoznatljiv, riječ je o novom automobilu. Nastao je na modularnoj poprečnoj platformi (MQB evo) koja donosi niza novih sustava koji se upotrebljavaju u ovom najprodavanijem modelu.

Novi dizajn, nove dimenzije

U usporedbi s prethodnikom, površine su oblikovanije, linije dinamičnije, a dimenzije veće. To se očituje u 50 milimetara dužem međuosovinskom razmaku (2841 mm) koji značajno mijenja proporcije. Ukupna dužina od 4917 mm uključuje dodatnih 144 mm. Širina se povećala za 20 mm na 1852 mm. S 1506 mm, visina (s antenom) ostala je slična prethodnom modelu.

Svaki detalj prednjeg dijela je nov. Dok je poklopac motora prethodnog modela bio viši u sredini nego sa strane, novi poklopac motora sada je niži u sredini. Uzdiže se prema van s oštrim linijama i oblikuje dojmljive blatobrane. Nova LED glavna svjetla s dva modula daju karakterističan izgled u kombinaciji s uskim LED dnevnim svjetlima iznad njih. Dnevna svjetala međusobno su povezana horizontalnom LED trakom u rešetki hladnjaka. U dodatnoj opremi predviđena su i IQ.LIGHT LED matrix glavna svjetla nove generacije. Poboljšana su snažnim dugim svjetlima sa značajno većim dosegom osvjetljenja.

Izvrsna aerodinamičnost

Bočno Passat Variant krase 19-inčni kotači. Slično prednjem dijelu i bočnim stranama, stražnji dio novog modela Passat čistog je i snažnog dizajna. I tu su neprekinuta LED stražnja svjetla, koja se po prvi put upotrebljavaju u ovoj liniji proizvoda. Upravo ona naglašavaju širinu karoserije i prozirnog su i tehničkog izgleda s novim 3D svjetlosnim potpisom. Uz pet sjedala i veliku količinu prostora, Passat Variant donosi i kapacitet prtljažnika do 1920 litara. Unatoč tome, njegova je aerodinamika bolja od većine sportskih vozila. Uz CD od 0,25 (0,31 kod prethodnog modela), ima najbolji koeficijent otpora nekog karavanskog Volkswagena.

 Vrhunske vrijednosti aerodinamike novog modela Passat Variant postignute su optimalnim oblikom karoserije. Nadalje, tu je i fino ugađanje do posljednjeg detalja i tehničke aerodinamične značajke. Tako se rabi letvica hladnjaka s električnim upravljanjem koja omogućuje hlađenje po potrebi. Aerodinamično fino ugađanje vidljivo je kamo god pogledate. Na prednjem dijelu, ometajuća turbulencija zraka svedena je na minimum pomoću zračnih zavjesa u braniku. Tako ciljani protoci zraka osiguravaju optimalnu cirkulaciju zraka oko prednjih kotača i hlade kočnice.

Dva plug-in hibrida

Iako Passat i dalje nema potpuno električno izdanje, mnogo je pažnje posvećeno hibridnim verzijama. Tako su pripremljena dva potpuno nova plug-in hibridna pogona (eHybrid) s izlaznom snagom sustava od 150 kW (204 KS) i 200 kW (272 KS). U kombinaciji s novom baterijom od 19,7 kWh (do sada 10,6 kWh), omogućuju doseg s isključivo električnim pogonom od oko 100 km. Ta udaljenost novi Passat Variant pretvara električno vozilo za svaki dan.

Uzmimo Njemačku kao primjer. Prema studiji koju je objavilo Savezno ministarstvo za digitalizaciju i promet, 95 posto svih putovanja automobilom kraće je od 50 kilometara, a 99 posto kraće je od 100 kilometara. Te se udaljenosti sada uz model Passat Variant eHybrid mogu voziti s isključivo električnim pogonom.

Uz veću bateriju, novi je i benzinski dio spoja. Prije se koristio 1,4 TSI, a sada je tu 1,5 TSI evo. Uz spremnik goriva od 45 litara te kapacitet baterije, u Volkswagenu smatraju kako je osiguran doseg oko 1000 kilometara. Doduše, u praksi će to biti manje, jer dosadašnji dizelski model, uz nešto veći spremnik goriva raspolaže takvom autonomijom.

Izvrsna je stvar što se baterija sada može puniti s 11 kW (punjači izmjenične struje) umjesto dosadašnjeg kapaciteta od 3,6 kW. Pored toga, oba modela Passat Variant eHybrid sada će se također moći puniti na stanicama za brzo punjenje. Tu je konektor istosmjerne (DC) struje kapaciteta punjenja do 50 kW. Pohvalno!

Tri dizelaša i sključivo DSG mjenjač

Djelomično hibridni pogon (eTSI) prvi put u ponudi u modelu Passat isporučuje 110 kW (150 KS). Riječ je o 1,5-litrenom 4-cilindričnom motoru (1,5 TSI evo) koji uključuje i aktivno upravljanje cilindrima (ACTplus). Kao djelomično hibridni pogon, benzinski motor povezan je s 48 V litij-ionskom baterijom i 48 V starter generatorom pokretanim remenom. 1,5 eTSI nudi posebno dobre performanse pri kretanju i visoku učinkovitost budući da se motor opetovano potpuno deaktivira zahvaljujući električnim komponentama. U tim slučajevima, Passat vozi bez emisija iz motora.

Nadalje, tu su i dva benzinska (2,0 TSI) motora s turbopunjačem sa 150 kW (204 KS) i 195 kW (265 KS) te tri dizelska (2,0 TDI) motora s turbopunjačem s 90 kW (122 KS), 110 kW (150 KS) i 142 kW (193 KS). Automatski i učinkoviti mjenjač s dvije spojke (DSG) uvijek je dio serijske opreme, negdje uz 6, a negdje uz 7 stupnjeva prijenosa. Modeli od 142 kW i 195 kW uvijek su serijski opremljeni sustavom pogona na sve kotače 4Motion s inteligentnim upravljanjem. Naravno, sva ostale izvedbe Passata imaju pogon na prednje kotače.

Potpuno nova putnička kabina

Zahvaljujući maloprije spomenutoj činjeni kako više nije na raspolaganju ručni mjenjač, dizajnerima je ostavilo mnogo prostora u kreiranju putničke kabine. Već i aktualna, osma generacija Passata nije imala problema s nedostatkom prostora putnika na prednjim, ali i stražnjim sjedalima. Ipak, u nekim područjima Passat je bio podređen sestrinskoj Škodi Superb. Stoga ne čudi što je sada još više pažnje posvećeno detaljima i povećanju prostora.

Novorazvijena sjedala ergoActive Plus s pneumatskom funkcijom masaže pritisnih točaka s 10 komora nude visoku udobnost putovanja. Dostupna su u dodatnoj opremi. Nude električno podešavanje (do 14 smjerova, ovisno o modelu i opremi) te funkcije masaže i klimatizacije. Funkcije uključuju pneumatsku lumbalnu potporu s namještanjem u četiri smjera i, ovisno o opremi, pneumatsku funkciju masaže s 3 komore ili funkciju masaže pritisnih točaka s 10 komora u naslonima. Sjedala su također opremljena grijanjem i ventilacijom. Još kvalitetnija kožna i klimatizirana masažna sjedala također su opremljena automatskom klimatizacijom sjedala.

Povećanje međuosovinskog razmaka za 5 centimetara, a što najviše osjete putnici straga. Naime, upravo je za tih 5 cm povećan prostor za noge na stražnjim sjedalima. Kapacitet prtljažnika povećan je za 40 litara na 690 litara (kada je napunjen do visine naslona stražnjih sjedala). Prostor raste za 140 litara na 1920 litara kada se stražnja klupa sjedala preklopi. U Volkswagenu naglašavaju kako su sustavi udobnosti preuzeti iz Touarega. Tu misle na nova masažna sjedala. Poput nekih Škoda modela, i Passat sada u vratima ima skriven pretinac za praktični kišobran.

Digitalno okruženje

Po ulasku u putničku kabinu, dominiraju digitalni ekrani. Potpuno redizajnirani digitalni cockpit (digitalni, konfigurabilni instrumenti) i novi infotainment sustav. Veličina novog serijskog zaslona infotainment sustava je 285,6 x 160,6 mm (dijagonala od 12,9) s 1920 x 1080 piksela. Po želji ili ovisno o opremi, moguće je konfigurirati zaslon veličine 332,07 x 185,79 mm (15 inča) s 2240 x 1260 piksela. Vizualno samostojeći zaslon nagnut prema vozaču karakteriziraju novorazvijena grafika i struktura izbornika kojom se lako upravlja i koja je sama po sebi razumljiva.

Mnogim postavkama sustava također se može upravljati pomoću nove funkcije upravljanja govornim naredbama normalnim govorom IDA. Dijagonala zaslona instrumenata ispred vozača iznosi 260 mm (10,25 inča) s 1280 x 480 piksela. Zahvaljujući novom površinskom premazu za smanjenje refleksije i odsjaja, cockpit ima ravan dizajn i integriran je u instrumentnu ploču poput velikog zaslona jer više nema potrebe za prevjesom na vrhu koji bi pružao sjenu. Novi je i head-up zaslon koji projicira bitne informacije za vozača na vjetrobransko staklo u virtualnom području ispred vozila. Prethodno se upotrebljavao jednostavniji head-up zaslon s projekcijskom površinom s manjom mogućnosti produživanja.

Instrumenta ploča proteže se u ravnoj vodoravnoj liniji i odlikuje se visokokvalitetnim i preglednim dizajnom. Središnja konzola nudi više prostora za odlaganje jer se – kao na modelima ID.7 i ID. Buzz – promjene stupnjeva prijenosa sada provode pomoću prekidača na stupu upravljača. Prekidač se okreće prema naprijed u položaj D za vožnju naprijed i nazad do R za vožnju unatrag. Parkirna kočnica aktivira pritiskom na bočnu stranu prekidača.

Adaptivna regulacija voznog postroja

Kvaliteta i udobnost podignuti su na novu razinu zahvaljujući novim materijalima, novorazvijenim sjedalima i učinkovitoj izolaciji buke. Posebno u kombinaciji s novim akustičnim paketom, niske razine buke u modelu Passat Variant slične su onima u višoj srednjoj i premium klasi vozila. Uz standardno akustično vjetrobransko staklo, dvostruko staklo s akustičnim filmom upotrebljava se za bočne prozore na prednjim i stražnjim sjedalima.

MQB evo predstavlja osnovu za novu generaciju voznog postroja za Passat Variant. Uz brojne pojedinačne mjere, Volkswagen je razvio novu generaciju adaptivne regulacije voznog postroja DCC za svoj najprodavaniji model, opcijski DCC Pro. Osim toga, Passat je po prvi put opremljen sustavom Vehicle Dynamics Manager. Sustav upravlja funkcijama elektroničkih blokada diferencijala (XDS) i poprečnim dinamičkim komponentama kontroliranih amortizera u sustavu DCC Pro. Upravljanje je neutralnije, stabilnije, agilnije i preciznije zahvaljujući regulaciji kočenja za svaki pojedinačni kotač i prilagodbi tvrdoće amortizera ovisno o kotaču. Opća poboljšanja performansi također su osigurana povećanom krutosti nagiba i boljim upravljanjem poprečnom silom stražnje osovine s četiri spone (povećana stabilnost stražnje osovine, a time i veća sigurnost tijekom vožnje), novim elektromehaničkim sustavom servoupravljača, izmijenjenim poprečnim stabilizatorima i amortizerima.

Tri razine opreme

Novi Passat Variant u Hrvatsku stiže u prvoj polovici 2024. godine kad će biti poznate i cijene. Predviđene su četiri linije opreme, s time da početna nije predviđena za naše tržište. Kod nas će biti raspoložive tri bogatije razine: Business, Elegance i R-Line. Sve su značajno poboljšane u usporedbi s prethodnim verzijama. Osnovna specifikacija Passat uključuje značajke kao što su novi MIB4 zaslon, sustav upozorenja Car2X, App Connect (integracija Applea i Androida), automatski klima-uređaj, USB-C priključci s kapacitetom punjenja od 45 W (sprijeda), krovni nosači (u crnoj boji) i brojni sustavi potpore. Potonji uključuju automatsku regulaciju razmaka (ACC), potporu pri promjeni voznog traka (Side Assist), sustav za nadzor okoline (Front Assist uz autonomni sustav kočenja u nuždi), potporu zadržavanja vozila na voznom traku (Lane Assist), funkciju aktivacije kočnice u slučaju vozila koje se približava pri skretanju, kontrolu razmaka pri parkiranju (Park Distance Control – akustični i vizualni signali upozorenja ako postoje prepreke sprijeda i straga), sustav kamere za vožnju unatrag (Rear View) i dinamički prikaz prometnih znakova pomoću prednje kamere. U serijskoj su opremi uključena LED glavna svjetla i LED stražnja svjetla.

Business za ljude koji često voze. Izvana je ovaj Passat, između ostalog, moguće prepoznati po vrhunskim kromiranim letvicama na bočnim prozorima, srebrnim anodiziranim krovnim nosačima i kromiranim elementima sprijeda i straga. Interijer modela Passat Variant Business karakteriziraju, između ostalog, prilagođene presvlake sjedala od materijala ArtVelours, vlastite značajke interijera, djelomično električna sjedala s funkcijom masaže, dodatni 45-vatni USB-C priključci straga i trozonski automatski klima-uređaj. Dodatni sustavi potpore povećavaju udobnost i sigurnost. Oni uključuju automatsku regulaciju dugih svjetala (Light Assist), sustav potpore za parkiranje (Park Assist) i sustav potpore Travel Assist (djelomično automatizirana vožnja). Novi govorni asistent IDA dodatni je element serijske opreme na njemačkom tržištu.

Elegance i R-Line kao top verzije

Iznad opreme Business Volkswagen je postavio verzije Elegance i R-Line. Uz te specifikacije, Passat Variant može imati naglašeniji stil (Elegance) ili dinamiku (R-Line), ovisno o željama. U usporedbi s verzijom Business, obje linije dijele elemente dodatne opreme kao što su nova generacija matrix glavnih svjetala IQ.Light LED i LED stražnja svjetla s animiranim pokazivačima smjera, grijanje sjedala i proširena masaža sjedala (12 umjesto tri pneumatska masažna elementa), sustav zaključavanja i pokretanja bez ključa Keyless Access, električni poklopac prtljažnika s funkcijom Easy Open/Easy Close, sveobuhvatnije pozadinsko osvjetljenje i upravljanje govornim naredbama za sva tržišta. Oba modela dolaze s novim sustavom potpore Park Assist Plus s funkcijom memorije kao i sustavom dinamične regulacije dugih svjetala Dynamic Light Assist. Sportska sjedala s integriranim naslonima za glavu ugrađena su u Passat Variant R-Line. Prednji i stražnji dio modela Passat Variant R- Line sportskog su R dizajna. Ostale prilagođene značajke uključuju specifične 17-inčne kotače od lakog metala za Passat Variant Elegance i 18-inčne naplatke od lakog metala za verziju R-Line. Osim toga, svi modeli Passat mogu se personalizirati potpuno novim paketom opreme.