Porscheovih 36 zanimljivih podataka o Le Mansu

U suradnji s Porscheom donosimo vam zanimljivosti koje povezuju sportske modele i uspjehe Porschea te legendarnu utrku izdržljivosti, 24 sata Le Mansa (NAPOMENA: Tekst je izvorno objavljen na Autonetu 2. 6. 2017.)

Autonet.hr, Porsche AG ponedjeljak, 11. ožujka 2024. u 02:13
📷 foto: Porsche AG
foto: Porsche AG

Ovogodišnja, 85. utrka 24 sata Le Mansa na stazi Circuit de la Sarthe, na rasporedu je od 17. do 18. lipnja 2017.. Na utrci će nastupiti šest posada u klasi LMP1 kojoj pripada i glavni junak ovog članka, Porsche 919 Hybrid. Nadalje, prijavljeno je 25 posada u klasi LMP2, 13 u kategoriji LMGTE Pro te 16 u kategoriji LMGTE Am. Ukupno uzevši, na startu će biti već uobičajena gužva!

Rekord od 18 ukupnih pobjeda najpoznatija je brojka koja veže Porsche i Le Mans. Stoga u ovom članku donosimo dvostruko toliko zanimljivih činjenica i podataka. Otkrijte u kojem su odnosu Porsche 919 Hybrid i opskrbljivanje jednog manjeg naselja strujom, koliko je bilo sati kada je Mark Webber odvozio svoj prvi krug ikada u klasi LMP1 i koliko je vremena prošlo od prve pobjede porscheovog hibridnog trkaćeg automobila. Pa, krenimo, nevezanim redom...

01 Prvi funkcionalni test s originalnom 919-icom odvozio je porscheov test vozač Timo Bernhard, 12. lipnja 2013. na testnoj stazi u Weissachu. Dvije je godine kasnije, s dodatno razvijenim prototipovima za Le Mans postao svjetski prvak u utrci izdržljivosti.

02 Poznati junaci Holywooda utrkivali su se Porscheom u Le Mansu: pokušaj Stevea McQueena završio je 1971. u kinima, Paul Newman je 1979. zauzeo sveukupno drugo mjesto, Patrick Dempsey je također pronašao put do pobjedničkog postolja, 2015. kao drugi u klasi GTE-Am.

03 Za vrijeme 24-satne utrke, svaki od porscheovih vozača LMP-a prosječno na masažnoj klupi provede 3:12 sati.

04 Četiri porscheova LMP zaposlenika tvorili su malu delegaciju koja je 2013, godinu dana prije povratka na utrke, otputovala u istraživačke svrhe u Le Mans te je pritom doživjela prvu pobjedu testnog Porschea nakon 1998. Model 911 RSR osvojio je GT klasu.

 05 Pet članova je imala ekipa pod vodstvom Fritza Enzingera koji je krajem 2011. započeo s pripremama za povratak Porschea u top kategoriju utrka izdržljivosti. Od 2015. momčad ima 260 zaposlenika, od toga 160 inženjera.

06 Šest vozača utrka u tri spavaće sobe: uvijek po dva porscheova vozača LMP-a u Le Mansu dijele kontejner iza boksa, namijenjen za spavanje i odmor. To uključuje zajedničku kupaonicu, no tišina nije opcija.

07 Čak 8 MJ (megajoulea) iz sustava povrata energije po krugu u Le Mansu, najviši je razred u regulativi o efikasnosti. Porsche se 2015. kao prvi i dugo vremena jedini proizvođač usudio stupiti u tu sferu. Izazov koji se krije iza tog trenda budućnosti: što više električne energije koristi 919-ica, to manje goriva smije sagorijevati.

08 U 22:00 sata, dana 10. lipnja 2015. Neel Jani je pristupio prvoj kvalifikaciji u Le Mansu. S vremenom od 3:16.887 minuta postavio je rekord koji je do danas postojan.

09 Dvanaest članova činilo je predvodničku skupinu koja je 23. svibnja 2017, gotovo četiri tjedna prije početka utrke, započela montažu dvokatne čelične konstrukcije za dvoranu iza porscheovog LMP boksa. Potom je 30. svibnja doputovao konvoj od 8 poluprikolica u kojima su dovezena trkaća vozila i sva oprema. Do testnog dana, 4. lipnja, sve će biti postavljeno.

10 Svaki Porsche 919 Hybrid putem datalinka pošalje prema boksu 14 GB podataka tijekom 24-satne utrke.

11 Petnaest minuta prije prvog starta utrke 919-ice u Silverstoneu 2014, voditelj momčadi Andreas Seidl je pretočio svoju napetost u sljedeću izjavu: "Jedan mali korak za čovječanstvo, ali veliki za Porsche. Imamo dva LMP1 vozila u početnoj postavi".

12 Jedan naplatak s montiranim pneumatikom teži 19,9 kg. Mehaničar Rainer Mühlhäuser bez problema demontira i postavlja kotač samo s jednom rukom. Otkada je to pokazao na otvaranju utrke u Silverstoneu, mnogi pokušavaju oponašati ovaj impresivni potez.

13 Utrka 24 sata Le Mansa iz 2014. je trajala 20 sati kada je startni broj 20 prešao u vodstvo. Dvadeset minuta nakon početka svog posljednjeg stinta, Mark Webber se upravo tim vozilom pod brojem 20 vratio čisto električnim pogonom natrag u boks: kvar na pogonu. Dvadeset minuta kasnije sestrinski automobil pod brojem 14 doživio je kvar na prijenosu.

14 U tamnoj noći 9. prosinca 2013. sat je pokazivao 20:32, kada je Mark Webber po prvi puta sjeo u LMP1 automobil i vozio se po njemu nepoznatoj stazi. Test vožnja u Portimaou bila je prekretnica: kod 919 Hybrida, V4 motor je izazivao snažne vibracije i stručnjaci Porschea su tek u prosincu uspjeli otkloniti taj problem.

15 Bio je 10. listopada 2014, dan za trening u Fujiju, kada je momčad čestitala Brendonu Hartleyju njegov 25. rođendan i to, s poklonima. No, na žalost, mjesec dana prerano.

16 Trideset zaustavljanja za nadolijevanje goriva i deset zaustavljanja za izmjenu guma i vozača predviđeno je za svaki Porsche 919 Hybrid u Le Mansu.

17 Za upravljačem kasnije pobjedničkog automobila, 54 kruga za redom bili su Romain Dumas i Neel Jani u noći u Le Mansu 2016. Zbog Safety car faze, Dumas je imao najduže vrijeme vožnje u komadu od svih porscheovih LMP vozača. To je trajalo od 00:13 do 03:38 sati. Isto otprilike odgovara trajanju dvaju utrka za Veliku nagradu Formule 1.

18 Za oko 60 posto regenerirane energije u 919 Hybridu zaslužne su kočnice prednje osovine, a za preostalih 40-ak posto povrat energije kroz ispušne plinove.

19 Čak 65 osoba porscheove LMP momčadi predstavlja operativnu ekipu kod 6-satne utrke. Na utrci 24 sata Le Mansa ta se brojka penje na 90.

20 Točno 90 stupnjeva iznosi kut između dva reda cilindara V4 motora s unutarnjim izgaranjem u modelu 919 Hybrid. Ali u svom načinu funkcioniranja, konstruiran je kao strmo postavljen bokser.

21 Tijekom finala 2015. u Bahrainu na automobilu kojim su upravljali Timo Bernhard / Brendon Hartley / Mark Webber pukle se obje poluge leptira na usisu. Da su vozači unatoč tome stigli na cilj i postali svjetski prvaci treba zahvaliti ideji dosjetljivih mehaničara i inženjerima brzih reakcija: mehaničari su postavili leptire na puni gas s dvojim zaglavljenim kliještima učvršćenim kabelskim vezicama, dok su inženjeri programirali u stvarnom vremenu kako bi automobil ostao u pokretu.

22 Dana 30. studenog 2014. na finalu u Sao Paulu, Mark Webber je u 239. krugu doživio najveću nesreću u cjelokupnoj karijeri.

23 Nakon 248 krugova Neel Jani je u sestrinskom autu u Sao Paulu odnio prvu pobjedu za Porsche 919 Hybrid.

24 Dugih 395 krugova prešli su Earl Bamber / Nico Hülkenberg / Nick Tandy na putu prema pobjedi u Le Mansu 2015. Ova trojica LMP početnika dogovorili su se međusobno da svatko vozi onim tempom kojim se dobro osjeća. Na taj način mjesto na pobjedničkom postolju trebalo je biti dohvatljivo. Bila je to prva ukupna pobjeda Porschea od 1998.

25 Najveća udaljenost koja je ikada prijeđena tijekom 24 sata u Le Mansu iznosi 397 krugova. Pobjednici su prošli školu Porschea (Timo Bernhard / Romain Dumas / Mike Rockenfeller), ali su 2010. vozili Audi. Prešli su 5.410,713 km.

26 Više od 400 KS iznosi snaga iz oba sustava regeneracije energije (kočnica prednje osovine i ispušnog sustava). Pritiskom na prekidač, električni motor pokreće prednju osovinu i privremeno pretvara 919-icu u vozilo s pogonom na sva četiri kotača.

27 Manje od 500 KS snažan je turbo-benzinac Porschea 919 Hybrid. Ovaj motor pokreće stražnje kotače.

28 Porsche 919 Hybrid je jedini LMP1 automobil koji ne regenerira energiju samo prilikom kočenja, već i prilikom ubrzavanja zahvaljujući sustavu povrata energije ispušnih plinova.

29 Godine 1900. Ferdinand Porsche je napravio prvi automobil s hibridnim pogonom. Naziv mu je bio Semper Vivus što u prijevodu znači "uvijek živ". Dva električna motora smještena su bila u glačinama kotača (svaki s 20 ampera pri 90 V). Potom je 1901. Porsche sa svojim poboljšanim prototipom Lohner-Porsche postigao najbolje vrijeme među električnim automobilima na brdskoj utrci kod Semmeringa. Kasnije se iz tog modela razvila mala serija električnih kompaktnih vozila s dva sjedala.

30 I dva sata kasnije još bih mogao osjećati miris ako je netko od drugih vozača imao problema s vjetrovima, rekao je Neel Jani 2013. o kvaliteti prozračivanja kabine jednog od prvih testnih vozila...

31 Čak 22.984 izmjena (prema višem i nižem stupnju) svladao je mjenjač pobjedničkog Porschea 919 Hybrid tijekom utrke 24 sata Le Mansa, 2016. godine.

32 Ukupno 62.000 kWh električne snage regenerirali su porscheovi 919 Hybridi na 321.000 km (test vožnje i utrke vikendima od 2013.) iz oba sustava povrata energije. Da je 919 elektrana, mogao bi električnom energijom opskrbljivati naselje s 15 kuća cijelu godinu.

33 Najmanje 120.000 okretaja u minuti ostvaruje turbina koja se nalazi u ispušnom sustavu i pokreće generator. Za učinkovitiji rad kod niskih okretaja motora, turbina raspolaže promjenjivom geometrijom. S druge strane, turbopunjač radi bez VTG-a.

34 Različiti modeli Porschea 919 Hybrid od 2014. do kraja svibnja 2017. na utrkama tijekom vikenda (uključujući trening i kvalifikacije) prešli su 128.000 kilometara.

35 Dodatno, na testnim vožnjama od 2013. skupilo se još 193.000 km.

36 Pumpa za rashladnu tekućinu 919 Hybrida radila je 243.000 km bez problema, sve dok u 23:13 sati tijekom noći u Le Mansu 2016. nije neočekivano zakazala. U 01:56 sati Bernhard / Hartley / Webber vratili su se s 39 krugova zaostatka natrag u utrku.

NAPOMENA: Tekst je izvorno objavljen na Autonetu 2. 6. 2017.