Opel Corsa 1.4 LPG Colour Edition - Range extender za mase
S neizbježnim odlaskom dizelaša u ropotarnicu povijesti iz sjene bi, kao jedina preostala alternativa benzincima (i električarima), konačno mogli istupiti plinom pokretani osobni automobili. Opelova Corsa LPG dolazi s diskretnom, tvornički ugrađenom instalacijom, a osim činjenice da zadržava regularno jamstvo, donosi i opipljive uštede u trošku vožnje te nenadmašnu putnu autonomiju
OSOBNA ISKAZNICA TESTIRANOG AUTOMOBILA | |
obujam motora / snaga / brzina | 1398 cm3 / 90 KS / 175 (171) km/h |
prosječna potrošnja / emisija CO2 | 6,1 (7,8) l/100 km / 138 / 127 g/km (benzin / plin) |
cijena bez / s dodatnom opremom | 103.353 kn (13.872 Eur) / 124.485 kn (16.709 Eur) |
Velikoj većini vozača LPG automobili tradicionalno ostaju ispod radara. Na pitanje o razlozima za to svaki od njih dat će vam drukčiji odgovor, počevši od banalnih tipa "ne pada mi na pamet voziti se na bombi", do onih smislenih "viša startna cijena, slabije performanse, dodatni troškovi održavanja, zabrana pristupa nekim podzemnim garažama". Kako god bilo, činjenica je da su alternativu benzinu dosad uglavnom svi tražili u nafti i obrnuto, dakako, no nova vremena stvaraju na nove navike.
Dizelaši nam pred očima očito odlaze u povijest, a u međuvremenu bi ulogu alternative benzincima, barem dok (i ako) električni automobili ne zažive u skladu s najavama i očekivanjima, mogla pružiti upravo vozila na plin - poput opelove Corse LPG.
Dizajn, ergonomija, unutrašnjost
Da dizajn bez vizualnih akrobacija uglavnom bolje podnosi protok vremena pokazuje i Corsa. Premda već u svojoj petoj godini (predstavljena je 2014.) i danas je oku jednako ugodna kao i prvoga dana. Za njom će se malo tko okrenuti, pogotovo u miš-sivom izdanju poput testnoga, ali vlasnik koji ga je birao bit će zadovoljan njezinim izgledom i godinama nakon kupnje. Kako izvana, tako i unutra...
A da je ovdje riječ o LPG izdanju jedva da je moguće iščitati: ustvari, izvana nikako (ventil za punjenje plina nalazi se ispod istog onog poklopca koji krije otvor spremnika za gorivo), a iznutra tek prema jednoj jedinoj tipki smještenoj desno od upravljača, koja služi za prebacivanje načina vožnje iz benzinskog u plinski i obrnuto. I to je doslovno sve, dok je ostatak priče dobro poznat: solidno opremljena izvedba Colour Edition predstavlja doista dobro zaokruženu ponudu.
Trokraki upravljač dobro leži u rukama, osnovni su instrumenti informativni i pregledni, a piano lak, premda je već odavno izašao iz mode, dobro dođe za razbijanje monotonije sive armature i skretanja pozornosti s tvrde plastike na kakvu smo u ovoj klasi ionako navikli. Iako bi prednjim sjedalima dobro došlo malo više bočne potpore, mjesta ovdje ima i za natprosječno visokog vozača, tim više što ima mogućnost podešavanja visine sjedala.
Straga mjesta ima onoliko koliko ga može biti, s obzirom na 251 cm razmaka među osovinama, a prtljažnik u startu nudi 285 litara obujma (1120 s preklopljenim naslonom). U podnici, dakako, ovdje nema mjesta za rezervni kotač jer je taj prostor ispunjen toroidalnim spremnikom za LPG (ukapljeni naftni plin) zapremnine od 35 litara.
Serijska i dodatna oprema
Testirani automobil bio je opremljen paketom opreme Colour Edition (trećim od ukupno četiri u ponudi), no dobra je vijest da LPG nije rezerviran samo za taj ili skuplje pakete, već je dostupan na svim razinama. Konkretni LPG Colour Edition između ostaloga, serijski uz plinsku instalaciju donosi još i kožni servo upravljač podesiv prema visini i dubini, električne podizače prozora, 6 zračnih jastuka, putno računalo, radio s Bluetoothom, MP3 i USB podrškom s komandama na upravljaču, vozačevo sjedalo podesivo prema visini, alu-naplatke, tempomat...
Dodana oprema, dakle, ovdje je svojevrsni šlag na torti, s boljim audio i multimedijskim sustavom, grijanim vjetrobranom, crnim krovom, upozorenjem na vozila u mrtvom kutu... Sve u svemu, prilično pošteno i ustvari možda i više od očekivanja.
Motor i prijenos
Dobro poznati 1,4-litreni benzinac snage od 90 KS u kombinaciji s 5-stupanjskim ručnim mjenjačem u Corsi se dokazao već mali milijun puta pa smo i mi o toj pogonskoj kombinaciji pisali u više navrata. Sukus priče, podsjetimo se, svodi se na to da pored potkapacitiranih izbora s mnogo manje snage (70 - 75 KS) s jedne, i modernijih i snažnijih (100 - 150 KS) ali i znatno skupljih motora, ovaj vjerojatno, posebno u našim tržišnim uvjetima, predstavlja zlatnu sredinu...
Slično vrijedi i za ručni mjenjač, za kojeg bi netko možda poželio da bude malo brži precizniji, a netko da ima 6 stupnjeva prijenosa, no realno je on i više no zadovoljavajuć. Onaj neizbježni osjećaj gubitka "daha" ili, točnije, mekšeg "potonuća" papučice gasa prilikom prebacivanja s benzinskog na plinski način pogona prisutan je i ovdje, ali pomalo subjektivno jer ova Corsa bez obzira na gorivo razvija spomenutih 90 KS, a na LPG-u gubi samo 6 Nm okretnog momenta. Sve je to, dakle, znatno manje izraženo nego što je to bio slučaj ranije, dok se Corsa LPG temeljila na 1,2-litrenom motoru.
Za upravljačem
Na samim se voznim osobinama LPG uopće ne primjećuje. Corsa je praktički jednako dinamična i upotrebljiva u oba slučaja. U tom smislu, tko nije upućen, neće znati putuje li u nekom trenutku putem energije ove ili one vrste. Od najveće brzine od 175 km/h i ubrzanja od 13,9 sekundi do 100 km/h ovdje su, jasno, važnije neke druge vrijednosti.
Temelj priče, dakako, nalazimo u razlici cijene te dvije vrste goriva (litra benzina u zadnje se vrijeme kreće oko 10 Kuna, LPG-a oko 4,5), koja se tek u manjem udjelu poništava višom potrošnjom LPG-a u odnosu na benzin. Čak i uz tu činjenicu, uštede u vožnji na plin su izuzetne. U gradu, gdje su razlike doduše najveće, Corsi za 100 km treba 8,4 litre benzina, a s prebacivanjem na LPG ta brojka raste za više od dvije litre, na 10,6. Uz spomenute cijene, takva vožnja u prvom slučaju predstavlja trošak od 84 kune, a u drugom od tek 47,70!
Na otvorenoj je cesti razlika u potrošnji manja pa Corsa na benzin istu udaljenost prevaljuje za 59, a na plin za 28 kuna... Govorimo li o nekakvom prosjeku, nama su se izmjerene vrijednosti kretale oko 7,2 (benzin) i 9,0 litara (LPG) na 100 km. U mješovitom ciklusu Corsa, dakle, troši oko dvije litre više ako vozi na plin, pa je računica i dalje neupitno na njenoj strani, s 40,5 kuna naprema 72...
Na kraju, ne manje značajno, Corsa LPG je prema još nečemu nenadmašna, a to je dakako putna autonomija. S oba puna spremnika bez problema prelazi barem 1328 kilometara na otvorenoj cesti, odnosno 866 u gradskoj vožnji, što su podaci o dosegu o kojima velika većina konkurenata, pogotovo u B segmentu, ne može niti sanjati. Nešto poput razvikanih Range Extendera, samo prema kudikamo prihvatljivijim cijenama.
I na kraju...
O Corsi LPG se itekako isplati razmisliti. Neki su troškovi kod nje, da budemo pošteni, veći nego kod benzinca jer se pri registraciji plaća posebna naknada za ceste, a tko se namjeri da će ju voziti jako dugo, treba znati da spremnik nakon 10 godina mora na atest.
Ali, s druge strane, osim što nema troškova eko testa, nabavna razlika u cijeni u odnosu na jednako motorizirano 1,4-litreno izdanje bez plinske instalacije, kroz gotovo cijeli cjenik (dakle bez obzira na odabrani paket opreme) kreće se oko 5.000 Kuna. Za taj se novac, kako smo naučili, može dobiti ili 500 litara benzina ili 1111 litara plina, pa tko voli matematiku, može se igrati s računanjem što mu se, i kada, najviše isplati. Jer, isplati se u svakom slučaju.
Tehnički podaci
KAROSERIJA | |
---|---|
oblik | kombilimuzina (2 volumena) s petorim vratima i 5 mjesta za putnike |
MOTOR | |
konstrukcija | 4-cilindrični redni benzinski (Ecotec A 14 XER), postavljen naprijed porečno, 4 ventila po cilindru, 2 bregasta vratila u glavi pokretana lancem, aluminijska glava motora, koljenasto vratilo u 5 ležajeva, elektroničko ubrizgavanje goriva, LPG instalacija Landi Renzo s toroidalnim spremnikom, Euro 6 |
obujam | 1398 cm3 |
provrt i hod klipa | 73,4 x 82,6 mm |
omjer kompresije | 10,5 : 1 |
najveća snaga | 66 kW (90 KS) pri 6000 o/min |
najveći okretni moment | 130 (LPG: 124) Nm pri 4000 o/min |
specifična snaga | 47,2 kW/l (64,4 KS/l) |
PRIJENOS SNAGE | |
pogon i mjenjač | Pogon na prednje kotače, ručni mjenjač sa 5 stupnjeva prijenosa |
prijenosni omjeri | - |
PODVOZJE | |
prednji ovjes | McPhersonove opružne noge, poprečna trokraka ramena, stabilizator i pomoćni okvir |
stražnji ovjes | Polukruta osovina s uzdužnim ramenima, spiralne opruge, teleskopski amortizeri i stabilizator |
upravljač | S nazubljenom letvom, električni progresivni servoojačivač |
KOČNICE | |
prednje | Ventilirani disk |
stražnje | Bubanj |
oprema | ABS, EBD, BAS, ESP, Hill Holder |
KOTAČI | |
naplaci | Naplaci od lake legure dimenzija 6,5 J x 16 |
pneumatici | Dimenzija 195/55 R16 (na testiranom vozilu: Continental ContiEcoContact) |
DIMENZIJE | |
dužina x širina x visina | 4021 x 1746 (s retrovizorima: 1944) x 1481 mm |
međuosovinski razmak | 2510 mm |
trag kotača | 1472 / 1464 mm |
krug okretanja | 11,0 m |
obujam prtljažnika | 285 / 1120 litara |
spremnik za gorivo | 45 l (benzin) / 35 l (LPG) |
MASE | |
prazno vozilo | 1162 kg |
najveća dozvoljena | 1650 kg |
dozvoljeno opterećenje | 488 kg |
dozvoljeno opterećenje krova | 75 kg |
dozvoljena masa prikolice | 580 kg bez kočnice / 800 kg s kočnicom (12% nagib) |
specifično opterećenje | 17,6 kg/kW (12,9 kg/KS) |
VOZNA SVOJSTVA | |
najveća brzina | 175 km/h (tvornički podatak), 171 km/h (test) |
ubrzanje 0 - 100 km/h | 13,9 s (tvornički podatak), 14,1 s (test) |
POTROŠNJA GORIVA (BENZIN / LPG) | |
u gradu | 7,5 / 9,8 l/100 km (tvornički podatak), 8,4 / 10,6 l/100 km (test) |
na otvorenoj cesti | 5,2 / 6,6 l/100 km (tvornički podatak), 5,9 / 6,2 l/100 km (test) |
mješovita vožnja | 6,1 / 7,8 l/100 km (tvornički podatak), 7,2 / 9,0 l/100 km (test) |
autonomija u gradu | 600 / 357 km (tvornički podatak), 536 / 330 km (test) |
autonomija na otvor. cesti | 865 / 530 km (tvornički podatak), 763 / 565 km (test) |
prosječna emisija co2 | 138 / 127 g/km |
KATALOŠKA CIJENA | |
do registracije | 103.353 kn (13.918 Eur), testirano vozilo s navedenom dodatnom opremom 124.485 kn (16.763 Eur) |
JAMSTVO | |
na mehaničke komponente | 2 godine |
na boju | 2 godine |
protiv prohrđavanja | 12 godina |
pomoć na cesti | Opel Assistance 24 sata |
ZASTUPNIK ZA HRVATSKU | |
Opel Southeast Europe LLC Damira Tomljanovića Gavrana 11, 10020 Zagreb |