Euro NCAP će ubuduće davati niže ocjene automobilima koji nemaju fizičke tipke u kabini

Sljedeća promjena kriterija za sigurnosno testiranje novih automobila donijet će određene promjene i u način ocjenjivanja kabine – pa će vozila s isključivo virtualnim tipkama i ekranima biti lošije rangirana

Autonet.hr srijeda, 6. ožujka 2024. u 16:55

Jedna od većih rasprava u svijetu automobila, uz onu o elektrifikaciji pogona, jest i dilema oko digitaliziranja unutrašnjosti kabine te prebacivanje svih kontrola, tipki i funkcija na ekrane ili glasovne asistente. Neki proizvođači, poput Tesle, krenuli su u potpunosti u tom smjeru, pa Model 3 više nema niti fizičke ručice iza upravljača, a pokazivači smjera uključuju se tipkama. Drugi, poput Volkswagena, počeli su izbacivati fizičke tipke, ali su ih zbog negativne reakcije kupaca ipak počeli i vraćati u kabinu.

Lošije ocjene za touchscreen

U cijelu tu raspravu sada se uključio i Euro NCAP, nezavisna organizacija za testiranje sigurnosti novih vozila. Prema njihovom direktoru strateškog razvoja, Matthewu Averyju "pretjerano korištenje touchscreena je problem cijele industrije". Premještanje kontrola s fizičkih tipki i prekidača na ekrane, kaže Avery, obvezuje vozače da maknu pogled s ceste, čime se riskiraju nesreće. Stoga će novi kriteriji testova Euro NCAP-a od 2026. godine motivirati proizvođače na ugradnju zasebnih fizičkih kontrola za osnovne funkcije, na intuitivan način, što će ograničiti vrijeme u koje oči vozača nisu usmjerene na promet.

Tesla Model 3 📷 Ivan Cvetković
Tesla Model 3 Ivan Cvetković

Nižu sigurnosnu ocjenu dobivat će, dakle, automobili u kojima se glavnim funkcijama može upravljati isključivo putem ekrana. Kao ključne funkcije ističu se pokazivači smjera (žmigavci), svi pokazivači smjera u slučaju opasnosti (4 žmigavca), sirena, brisači vjetrobrana te aktiviranje funkcije eCall u slučaju opasnosti (koja je po novome obvezna u EU).

Tesla i slični, dakle, neće se više moći pohvaliti maksimalnim rezultatima u svim kategorijama ne zadovolje li novu regulativu Euro NCAP-a. Bitno je napomenuti da je ovdje riječ samo o preporukama te organizacije, da njihovi testovi nisu obvezni, ali i da je broj zvjezdica ostvarenih na njima često korišten marketinški alat, kojim se proizvođači vole pohvaliti.