Predstavljen Bugatti Tourbillon, prvi njihov hibrid s V16 motorom i Rimčevom tehnologijom

Nasljednik Chirona, koji se u Bugattiju razvija u suradnji s Rimcem, bit će proizveden u 250 primjeraka i kupcima će početi stizati 2026. godine. Početna cijena bit će 3,8 milijuna eura

Autonet.hr četvrtak, 20. lipnja 2024. u 23:40

U Molsheimu je ovoga četvrtka održan događaj kakav se zbiva jednom u otprilike svaka dva desetljeća – predstavljen je potpuno novi model Bugattija. Nasljednik je to Chirona, kao i Veyrona prije njega, a dvadeset godina nakon što je Bugatti definirao kategoriju sportskih hiperautomobila, ponovno je predstavljen inovativni koncept uvođenjem potpuno novog pogonskog sklopa i platforme.

Bugatti Tourbillon temelji se na naslijeđu marke, od legende Type 57SC Atlantic, potom Type 41 Royale, uz zadržavanje dizajna, performansi i luksuza: "On je elegantniji, uzbudljiviji i luksuzniji od bilo kojeg ranijeg automobila. Drugim riječima, Tourbillon je jedinstven. I baš kao spomenute legende iz nekih prošlih vremena, Tourbillon nije napravljen samo za sadašnjost ili čak budućnost, već pour l’éternité – za vječnost", rekao je Mate Rimac, glavni izvršni direktor tvrtke Bugatti Rimac.

Poput ručnog sata

Budući da je Tourbillon prvi Bugattijev model u posljednjih dvadeset i više godina bez legendarnog motora W16, nije primijenjena tradicija imenovanja osnovnih modela po Bugattijevim čuvenim automobilističkim asovima. Umjesto toga, odabrano ime savršeno utjelovljuje karakter automobila. Radi se o francuskoj riječi tourbillon, što je urarski izum iz 1801. godine Švicarca koji je tada živio u Francuskoj, a ujedno nas nenametljivo podsjeća na Bugattijevo francusko naslijeđe i sjedište u Molsheimu. Tourbillon je originalna i jedinstvena kreacija, istovremeno složena i predivna, a pomaže suzbiti učinke gravitacije sata kako bi se osiguralo dosljednije mjerenje vremena. Dva stoljeća nakon izuma i dalje se smatra vrhuncem urarskog umijeća.

Taj osjećaj mehaničke bezvremenosti bio je nit vodilja u stvaranju Bugatti Tourbillona. Hiperautomobil stoga uključuje cijeli niz dizajnerskih i inženjerskih tehnika koje ne zastarijevaju, uključujući i potpuno analogni instrumentni klaster, koji su izradili švicarski urari s istom količinom brige i pozornosti kao da je riječ o jednom od vrhunskih svjetskih satova.

Dizajn i aerodinamika

Kao i svaki drugi Bugatti suvremenog doba, i Tourbillon je "oblikovan prema zahtjevima brzine". Naime, mogućnost vožnje brzinom većom od 400 km/h zahtijeva da svaka pojedinačna površina, utor i prijelaz budu savršeno obrađeni kako bi se ne samo osigurala aerodinamika automobila, već i kako bi svi ti dijelovi pridonijeli njegovoj termodinamici. Tijekom evolucije Tourbillona to se temeljno načelo razvijalo s obzirom na Bugattijeva četiri glavna dizajnerska elementa nadahnuta poviješću: prednje rešetke u obliku potkove, bočnu liniju u obliku slova C, središnji hrbat i kombinaciju dviju boja.

Frank Heyl, direktor dizajna tvrtke Bugatti Rimac, dodao je sljedeće: "Dvobojni dizajn karoserije postao je važan dio Bugattijeva dizajnerskog DNK onoga trenutka kada se za njega prvi puta odlučio upravo Jean Bugatti. U slučaju Tourbillona taj je izgled evoluirao na autentičan, ali suvremen način. Granica između dvije boje sada je naš četvrti ključni dizajnerski element: bočna linija u obliku slova C."

Iako se i dizajn i proporcije automobila mogu pohvaliti iznimnim stilom, sve su površine, utori i usisni ventili pažljivo obrađeni kako bi uravnoteživali goleme aerodinamične sile automobila koji se kreće brzinom većom od 400 km/h, te zadovoljavali termodinamičke potrebe motora V16, elektromotora i baterije pri maksimalnoj izvedbi.

Zahvaljujući iskustvu rada na Veyronu i Chironu u proteklih više od dva desetljeća, Tourbillon u sebi sadrži cijeli niz patentiranih tehnologija. Tako, primjerice, stražnje krilo automobila ostaje spušteno i tijekom vožnje najvećim brzinama. S druge strane, za aerodinamičnu ravnotežu zaslužan je novi koncept difuzora, koji se počinje uzdizati odmah iza putničke kabine. Difuzor je razvijen u skladu s novim sigurnosnim standardima i odbojnik je u potpunosti integriran u strukturu samog difuzora. To ga čini vrlo učinkovitim, ali i skrivenim od pogleda, što omogućava "otvoreni" dizajn stražnjeg dijela automobila.

Interijer

Središnji element interijera doslovno utjelovljuje filozofiju horologije: instrumentni klaster dizajniran je i izgrađen zahvaljujući stručnosti švicarskih urara. Skeletizirani klaster sastoji se od više od 600 dijelova, a izrađen je od titanija i dragog kamenja poput safira i rubina. Teži svega 700 grama, uz najveću toleranciju od 50 mikrona i najmanju od 5 mikrona. To složeno inženjersko remekdjelo u središtu je vozačkog iskustva; fiksirano je, dok se rub upravljača okreće oko njega.

Središnja konzola spoj je kristalnog stakla i aluminija, i otkriva zamršen rad prekidača i poluge za pokretanje motora. Staklo je razvijeno tijekom 13 zasebnih faza kako bi bilo savršeno prozirno, kao i iznimno čvrsto i sigurno u slučaju prometne nesreće. Aluminijski su dijelovi konzole anodizirani i izrađeni od jednog bloka metala, dok se izbrazdani aluminijski prekidači nalaze na vrhu složenog mehanizma koji je potpuno vidljiv ispod kristalnog stakla, što je rješenje koje je pronašao upravo Bugatti Rimac tim.

Jedini zaslon u automobilu – koji podržava Apple CarPlay i može prikazati podatke o vozilu – potpuno je skriven od pogleda osim ako vozač ne zatraži drugačije. Složeni mehanizam pokreće zaslon osjetljiv na dodir s vrha središnje konzole; portretni način rada kamere za vožnju unatrag pali se za samo dvije sekunde, a pejzažni način rada za pet sekundi.

Svaka odluka o interijeru (ili eksterijeru) automobila donesena je imajući na umu vrhunsku izvedbu, bez ikakvih kompromisa oko praktičnosti ili udobnosti automobila. Sjedala su, primjerice, pričvršćena za pod kako bi bila što lakša i niža, dok se kutija za papučice može električno podešavati i pomicati naprijed ili nazad kako bi se osigurao udoban položaj vozača tijekom vožnje. Zahvaljujući tom novom rješenju, unutrašnjost je prostrana, što je čini savršenom za dulja putovanja i svakodnevnu vožnju. Čak je i audiosustav napravljen bez uobičajenih zvučnika i woofera; umjesto toga, odabran je napredni sustav s exciterima unutar vrata i u ostatku automobila kako bi se postojeće unutarnje ploče koristile kao zvučnici. To je puno lakši i učinkovitiji sustav od uobičajenih audiorješenja.

Bugatti-Rimac-Cosworth

Tourbillon pogoni potpuno novi motor V16 s obujmom od 8,3 litre (razvijen u suradnji s tvrtkom Cosworth), u kombinaciji s prednjom električnom osovinom s dva elektromotora, i jednim elektromotorom postavljenim na stražnju osovinu. Tourbillon razvija ukupno 1.800 konjskih snaga, od čega 1.000 u motoru na unutarnje izgaranje, a 800 u elektromotorima. Novi je motor izrađen od izrazito lakih materijala i teži svega 252 kilograma, uz 300-tinjak kilograma električnih "dodataka". I uz sve to, Tourbillon će biti lakši od Chirona.

Elektromotore napaja uljno hlađena baterija od 800 volti i kapaciteta od 25 kWh, koja je smještena u središnjem tunelu te iza sjedala. Uz pogon na sva četiri kotača i punu raspodjelu okretnog momenta, model nudi najbolju moguću trakciju i okretnost. Na prednjoj električnoj osovini nalaze se dva elektromotora, dok se još jedan elektromotor nalazi na stražnjoj osovini. Ovakav električni pogonski sklop razvija ukupno 800 konjskih snaga.

Elektromotori se okreću brzinom do 24.000 okretaja u minuti pa je, pored potpuno integriranog dvostrukog silicij-karbid invertera, taj električni pogonski sklop među energetski najizdašnijima na svijetu. Kapacitet baterije omogućava iskoristiv doseg na isključivo struju – više od 60 kilometara.

Zahvaljujući laganoj konstrukciji i trenutnom okretnom momentu elektromotora, Bugattijev Tourbillon pruža izvanredne performanse:

  • 0-100: 2,0 s
  • 0-200: < 5 s
  • 0-300: < 10 s
  • 0-400: < 25 s
  • Najveća brzina: 445 km/h
  • Okretaji: do 9.000 o/min

Osim toga, zahvaljujući kombinaciji iznimno naprednog pogonskog sklopa i laganog inženjerskog rješenja, učinkovite arhitekture vozila i napredne aerodinamike, Tourbillon značajno smanjuje emisije u usporedbi s prethodnim modelima, te istovremeno obogaćuje vozačko iskustvo i pomjera granice automobilske industrije.

3D ispis i AI

Osnovicu dizajna novog Tourbillona čine potpuno nova šasija i struktura trupa. Izrađena od ugljičnog kompozita T800, koji uključuje niz inovacija za smanjenje težine, poput baterije kao sastavnog dijela monokoka ili stražnjeg difuzora od kompozita koji je nadahnut primjerima iz svijeta vrhunskih automobilističkih utrka. Prednji kompozitni zračni kanali koji prolaze kroz prednji dio automobila također su sastavni dio strukture i osiguravaju optimiranje svih dijelova rigidne, ali lagane strukture. Primjerice, prednji i stražnji okviri imaju tanki niskotlačni aluminijski odljevak i 3D ispisane strukturne upornice, zbog kojih je cjelokupna struktura znatno lakša i čvršća od one kod ranijeg modela.

Odabirom nove vilice ovjesa čiji je dizajn nastao organski, te uspravne vilice iz aluminijskog 3D ispisa, inženjeri su smanjili težinu ovjesa za 45% u usporedbi s ovjesom kod Chirona. Osim toga, na stražnjem se dijelu nalazi šuplja, 3D ispisana zračna lopatica, koja je razvijena uz pomoć umjetne inteligencije, a doprinosi boljoj dinamici vozila i njegovim aerodinamičnim performansama.

Kočnice su jednako napredne i mogu se pohvaliti vrhunskom karbonsko-keramičkom tehnologijom. Ugrađen je i posebno izrađeni sustav brake-by-wire (kočenje preko žice), potpuno integriran s pomičnom kutijom za papučice i besprijekorno uklopljen kroz integrirani nelinearni kontroler koji je Bugatti razvio zajedno s hibridnim pogonskim sklopom. Gume Michelin Pilot Cup Sport 2 – 285/35 R20 sprijeda i 345/30 R21 straga – posebno su napravljene upravo za Tourbillon.

250 komada po 3,8 milijuna eura

Bugattijev Tourbillon upravo kreće s fazom testiranja, a prototipovi su već na cesti u iščekivanju prvih isporuka kupcima tijekom 2026. godine. Ukupno će biti proizvedeno 250 automobila po neto početnoj cijeni od 3,8 milijuna eura. Ručno sklapanje automobila odvijat će se u pogonu Bugatti Atelier u Molsheimu, i to nakon što okonča proizvodnja modela s motorom W16: Bolide i W16 Mistral.