BYD uskoro na vrhu svjetske liste automobilskih proizvođača

Vodeći kineski proizvođač električnih vozila BYD na putu je da premaši prodajni cilj od 4 milijuna vozila u 2024. godini, čime bi mogao doseći a vjerojatno uskoro i preteći globalne automobilske proizvođače poput Forda, Toyote i Honde

Autonet.hr utorak, 10. prosinca 2024. u 07:05

BYD je u prvih jedanaest mjeseci 2024. godine isporučio 3,76 milijuna vozila, uključujući 506.804 samo u studenom, čime se povećao udio na kineskom tržištu osobnih vozila na 17,1%. Usporedbe radi, zajednički pothvati Volkswagena s grupama SAIC i FAW zabilježili su pad kombiniranog tržišnog udjela u Kini na 11% u razdoblju siječanj-studeni, u odnosu na 14,2% prethodne godine. Kad se usporedi gdje je BYD na ljestvici svjetskih proizvođača, treba pogledati konkurenciju. Ford je, kao najveći, prodao približno 4,4 milijuna vozila diljem svijeta u 2023. godini.

Zaposleno dodatnih 200.000 radnika

Brzi rast BYD-a temelji se na agresivnoj strategiji širenja, nezamislivom sa drugim etabliranim takmacima u industriji. Tijekom godine, tvrtka je povećala proizvodni kapacitet za gotovo 200.000 jedinica i zaposlila dodatnih 200.000 radnika za proizvodnju automobila i dijelova. Ovo proširenje dovelo je ukupnu radnu snagu BYD-a na približno milijun zaposlenika do rujna ove godine.

Rast kao da nema granica. Analitičari Citija predviđaju da tvrtka cilja isporučiti između 5 i 6 milijuna vozila do 2025. godine. Ako BYD održi trenutačni prodajni zamah, mogao bi potencijalno prodati više od 6 milijuna vozila u sljedećih dvanaest mjeseci, što bi ga stavilo uz bok globalnim automobilskim grupama poput General Motorsa i Stellantisa.

Subvencije presudne

Svi spominju pomoć kineske vlade ali to nije nikako drugačije nego u mnogim drugim državama i industrijama kad se ciljano razvija nova proizvodnja. Kineska vladina potpora industriji električnih vozila nedvojbeno je odigrala ulogu u BYD-ovom uspjehu. Državno subvencionirane zamjene automobila potaknule su ukupnu prodaju automobila u Kini, s više od 4 milijuna subvencioniranih zamjena zabilježenih do 18. studenog 2024. Bez ovih poticaja, prodaja automobila od početka godine mogla je zabilježiti pad umjesto pokazanog povećanja od 4,4% za razdoblje siječanj-studeni.

BYD Song
BYD Song

Globalna ekspanzija

Kinesko tržište i dalje čini više od 90% ukupne prodaje BYD-a, što pokazuje da će se tvrtka širiti na druga tržišta. Iako već sada prisutan, BYD polučuje različit stupanj uspjeha u pojedinim regijama.

Azija, Autralija, Brazil...

U jugoistočnoj Aziji BYD ostvaruje snažan rast, posebice u Tajlandu, gdje je u prvom tromjesečju 2023. godine držao 38% tržišta električnih vozila. Tvrtka je otvorila svoju prvu tvornicu izvan Kine upravo u Tajlandu, s godišnjim proizvodnim kapacitetom od 150.000 vozila.

BYD Seal
BYD Seal

Na australskom tržištu BYD je osvojio 18% udjela, s ciljem dostizanja godišnje prodaje od 50.000 vozila u nadolazećim godinama. Izrael se pokazao kao posebno uspješno tržište za BYD, gdje tvrtka drži 33,6% tržišnog udjela. U Latinskoj Americi, iako nisu dostupni precizni podaci o tržišnom udjelu, BYD bilježi značajan uspjeh, posebno u Brazilu, gdje je prodaja u prvih šest mjeseci 2024. godine porasla za više od 1.800% u usporedbi s istim razdobljem prethodne godine.

U Europi - oprezno

BYD-jeva tržišna strategija u Europi značajno se razlikuje od pristupa na drugim tržištima, odražavajući jedinstvene izazove i prilike europskog tržišta. U Europi je prisutnost BYD-a još uvijek relativno skromna, s tržišnim udjelom od 1,1%. Međutim, tvrtka je u EU, EFTA-i i Ujedinjenom Kraljevstvu prodala 15.644 vozila tijekom 2023. godine, a taj je broj već dostignut u prvih šest mjeseci 2024. godine.

BYD Qin
BYD Qin

U pogledu proizvodnje, BYD stavlja naglasak na lokalnu proizvodnju kako bi izbjegao carine i uspostavio snažnu regionalnu prisutnost. Tvrtka trenutno gradi dvije nove tvornice: jednu u Mađarskoj i drugu u Turskoj, svaku s godišnjim kapacitetom od 150.000 vozila. Ovaj pristup se razlikuje od strategije u jugoistočnoj Aziji, gdje se tvrtka više oslanja na partnerstva s lokalnim distributerima i manje montažne pogone.

Proizvodnja unutar EU

Odluka o izgradnji tvornica u Turskoj i Mađarskoj izravno je povezana s carinskom politikom Europske unije prema kineskim električnim vozilima, gdje carine mogu dosegnuti i do 55% za pojedine modele. Proizvodnjom unutar EU ili u zemljama s carinskim sporazumima, BYD može izbjeći ove namete i održati konkurentnost na tržištu.

Kada je riječ o prodiranju na tržište, BYD primjenjuje postupniji pristup u Europi u usporedbi s drugim regijama. Trenutno drži skromnih 1,1% tržišnog udjela u Europi, što ukazuje na oprezniju strategiju širenja. U segmentu proizvoda i cijena, tvrtka se usredotočuje na uvođenje pristupačnih, premium električnih vozila. Planira lansirati nova električna vozila po konkurentnim cijenama, počevši od 25.000 do 30.000 eura u Njemačkoj, čime želi konkurirati etabliranim europskim proizvođačima automobila poput Volkswagena.

BYD Seagull
BYD Seagull

Za razliku od jugoistočne Azije, gdje surađuje s velikim lokalnim konglomeratima, u Europi BYD razvija partnerstva s dobavljačima automobilske industrije poput Forvije kako bi proširio svoju proizvodnu mrežu. Dugoročna vizija BYD-a u Europi više je usmjerena na postupno etabliranje na tržištu nego na brzu ekspanziju. Tvrtka cilja na osvajanje najmanje 5% europskog tržišta električnih vozila, što predstavlja konzervativniji cilj u usporedbi s ambicioznijim planovima u regijama poput jugoistočne Azije i Latinske Amerike.

Nema planova za SAD ali širi se u Meksiko i Kanadu

BYD još nije, a niti ne namjerava skoro ući na američko tržište osobnih vozila. Umjesto toga, tvrtka je svoju strategiju za sjevernoameričko tržište usmjerila prvenstveno na Meksiko i Kanadu, svjesno izbjegavajući izravan ulazak na američko tržište. Izvršna direktorica BYD America, Stella Li, potvrdila je početkom godine da tvrtka ne planira prodavati osobna električna vozila u SAD-u, ali aktivno širi svoje poslovanje u Meksiku i istražuje mogućnosti ulaska na kanadsko tržište, koji bi mogli poslužiti kao polazišne točke za šire sjevernoameričko tržište.