Otkazani koncepti sportskih automobila čije naslijeđe je živo i danas

Dizajneri ponekad osmisle "lude" automobile, proizvođači ih javno prikažu, no ispostavi se da su preskupi, neizvedivi ili se ne uklapaju u planove tvrtke. Donosimo nekoliko istaknutih primjera

Autonet.hr nedjelja, 8. lipnja 2025. u 09:00

Konceptni automobili često služe kao poligon za ispitivanje novih tehnologija i dizajnerskih smjerova, ali i kao pokazatelj ambicija pojedinih proizvođača. Iako su neki od njih izazvali veliku pažnju javnosti i medija, većina nikada nije ušla u serijsku proizvodnju. Razlozi su najčešće bili povezani s visokim troškovima razvoja, tehničkim izazovima, promjenama u strategijama ili jednostavno nedostatkom tržišnog interesa.

Unatoč tome, ovi modeli ostavili su značajan trag u povijesti automobilske industrije te su i danas predmet zanimanja kolekcionara i entuzijasta. U nastavku donosimo priče o nekoliko takvih koncepata, koje su kao značajne za povijest automobilskog dizajna istaknuli na portalu Carscoops.

Aston Martin Bulldog (1980.)

Ekstremni konceptni superautomobil, dizajnerska preteča Cybertrucka klinastog oblika, stvoren je s ciljem da postane najbrži serijski automobil na svijetu. Planirana je bila limitirana serija od 15 do 25 primjeraka, ali je izrađen je bio samo jedan. Od daljnjeg razvoja odustalo se zbog visokih troškova, a taj jedan automobil 2023. godine je restauriran i uspio je postići brzinu od 322 km/h, više 40 godina nakon što je izrađen.

Audi Quattro Spyder (1991.)

Predstavljen kao prvi Audi sa središnje postavljenim motorom i aluminijumskom karoserijom, privukao je preko tri tisuće kupaca koji su već uplatili polog, no visoki troškovi, logistički izazovi te strah od kanibalizacije VW grupinih Porscheovih modela zaustavili su mu razvoj prije pokretanja proizvodnje. Karakter marke zadan njima ipak je donekle kasnije zaživio kroz modele poput TT i R8.

Ford GT90 (1995.)

Ford GT90 je predstavljen kao konceptni automobil na Detroit Auto Showu u siječnju 1995. godine, zamišljen kao duhovni nasljednik legendarnog modela Ford GT40. Proizveden je u samo jednom primjerku, koji je danas u muzeju. Serijska proizvodnja nikad se nije dogodila zbog prevelikih troškova, kompleksnosti, tehničkih prepreka, ali i bojazni da bi lansiranje tog superautomobila ugrozilo tržište za Aston Martin, koji je tada bio u vlasništvu Forda.

Cadillac Cien (2002.)

Cadillac Cien je predstavljen 2002. u Detroitu, s V12 motorom i za to vrijeme vrlo naprednim digitalnim sustavima te šasijom od ugljikovih vlakana. U proizvodnju nije išao zbog visokih troškova razvoja i proizvodnje, pa je General Motors ipak odlučio odustati od njega, s procjenom da tržište nije spremno za tako skup i egzotičan model.

Chrysler ME Four-Twelve (2004.)

Ekstremni koncept superautomobila, predstavljen je kao najnapredniji Chrysler ikada napravljen, s monocoque šasijom od karbonskih vlakana i aluminija, 850 KS i luksuznom unutrašnjošću. Presudili su mu visoki troškovi te financijska nestabilnost Chryslera, ali i protivljenje tada vlasnički spojenoga Mercedes-Benza, koji se bojao da će im takav automobil kanibalizirati prodaju modela SLR McLaren.

Jaguar C-X75 (2011.)

Futuristički hibridni superautomobil sa dvojim vratima, četiri elektromotora i gotovo 800 KS te plinskim turbinama za punjenje baterija u vožnji. Visoki troškovi, tržišna neizvjesnost, ekonomska kriza te tehnička kompleksnost doveli su do toga da ovaj model ostane tek kao koncept i automobil poznat iz filma "Spectre" iz serijala o Jamesu Bondu.

Porsche 919 Street (2020.)

Konceptni hiperautomobil razvijen je 2017., ali javnosti prikazan tri godine nakon toga. Trebao je biti cestovna verzija uspješnog trkaćeg modela Porsche 919 Hybrid koji bi donio dašak Le Mansa za cestu. Ipak, bio je pretjerano ekstreman za javne ceste, a prilagođavanje pogona regulativama donijelo bi previše troškova, pa nikad nije prerastao fazu dizajnerskog modela.