Jeep Renegade 4xe i Compass 4xe označavaju elektrifikaciju američke ikone

4xe modeli s plug-in hibridnom električnom tehnologijom čine sklop 1,3-litrenog motora i elektromotora, uz izlaznu snagu od 190 ili 240 KS

Autonet.hr utorak, 21. srpnja 2020. u 00:00

Gotovo pa više niti nema proizvođača automobila koji se nije priklonio nekom od načina elektrifikacije svoje proizvodne palete modela. Poznati američki brand Jeep tako je nakon mnogo najava sada i službeno razotkrio 4xe izvedbe popularnih modela. Renegade i Compass, kao nositelji prodaje sada se mogu odabrati i uz plug-in hibridne verzije pogona, što i označava maloprije spomenut dodatak imenu ovih model - 4xe.

Sasvim sigurn nije potrebno posebno predstavljati legendarnu marku Jeep koja je započela svoju priču tijekom 1941. godine i to modelom Willys-Overland, prvim 4x4 vozilom koje je imalo masovnu proizvodnju i nastavljena je 1949. godine predstavljanjem modela Willys Wagon s pogonom na sva četiri kotača, čime je kreiran segment terenskih vozila.

U povijesti tvrtke sadšanji trenutak je vrlo bitan, jer ulaze u program elektrifikacije i to kroz plug-in tehnologiju, koja je tu kako bi dodatno unaprijedila terenske sposobnosti svih terenaca ovog brenda. Iako se manji među ova dva danas predstavljena modela, Renegade, inače nudi i kao verzija s pogonom samo na prednju osovinu, kad govorimo o plug-in hibridnom izdanju riječ je isključivo o modelu s pogonom na sva četiri kotača.

Svjetski poznate terenske sposobnosti Jeep modela traju do današnjih dana. Udobnost, upravljanje i povezanost su s vremenom poboljšavani, i to paralelno s performansama ovih SUV vozila brenda Jeep na svim terenima. Novim modelima Jeep danas radi još jedan veliki evoluirani korak prema poštovanju životne sredine i smanjenju ukupnog troška posjedovanja automobila, predstavljajući nove modele Renegade 4xe i Compass 4xe plug-in hibridna električna vozila.

Nove izvedbe Jeep modela, opremljena plug-in hibridnom tehnologijom imat će 4xe logo koji označava osnove efikasnosti, performansi i odgovornosti. To će biti Jeep terenci s najboljom potrošnjom goriva ikada. Naime, nova 4xe tehnologija će ponuditi pogon s nultom emisijom štetnih plinova i porodicu novih, plug-in hibridnih električnih modela koji donose autonomiju i lako punjenje.

Prema službenim informacijama proizvođača, efikasnost nije postignuta na uštrb performansi. Svako Jeep 4xe vozilo ostaje vjerno svojoj terenskoj vokaciji, pritom unapređujući doživljaj u cestovnoj vožnji, uz odličan odziv na pritisak papučice gasa te ubrzanje.

Povećan okretni moment koji stvara električni pogonski sistem kao i sposobnost da se on izuzetno precizno podešava garantira još bolje sposobnosti pogona na četiri kotača po bilo kojem terenu, za zahtjevne terenske avanture. U konačnici, 4xe označava odgovornost i poštovanje prema životnoj sredini. Zahvaljujući plug-in hibridnoj tehnologiji, emisija ugljičnog-dioksida je ispod 50 g/km u hibridnom režimu te su smanjeni su troškovi posjedovanja vozila.

I Jeep Renegade 4xe i Compass 4xe kombiniraju 1,3-litarski turbobenzinski motor s električnim motorom koji se nalazi između stražnje osovine. Elektromotor se napaja putem 11,4 kWh baterije koja se može ponovo puniti tijekom vožnje ili putem utičnice kod kuće s kućnim utikačem, korištenjem efikasnog i praktičnog uređaja easyWallbox ili naprednijeg Connected Wallboxa, odnosno na nekoj od javnih punionica.

Efikasni 1,3-litarski turbomotor, iz obitelji malih i efikasnih motora, samostalno isporučuje 130 KS ili 180 KS, a čemu valja pridodati još 60 KS koje razvija elektromotor. Tako dolazimo do konačne snage od 190 KS kod verzija Limited odnosno 240 KS kod Trailhawk i S verzije.

Kad govorimo o okretnom momentu, električni motor razvija 250 Nm, dok motor sa unutarnjim sagorijevanjem isporučuje 270 Nm. Kombinacija ove dvije vrste motora garantira performanse i maksimalan užitak u vožnji. Ubrzanje od 0 do 100 km/h odvija se za 7,5 sekundi, maksimalna brzina je 130 km/h u potpuno električnom te do 200 km/h u hibridnom režimu.

Litij-ionska baterija kapaciteta 11,4 kWh u 400-voltnoj tehnologiji smještena je ispod drugog reda sjedala i tako zaštićena od vanjskog utjecaja. Zatvoren u čeličnom kućištu, baterijski sklop opremljen je namjenskom krugu grijanja i hlađenja kako bi baterija održala optimalnu temperaturu za najbolje performanse. Ovako opremljene 4xe izvedbe modela Renegade i Compass mogu u potpuno električnom modu, s nultom emisijom plinova, napraviti do 50 kilometara.

Važno je napomenuti kako je zahvaljujući maloj veličini modula za punjenje smještenom u prtljažniku te smještaju elektromotora ispod poda kapacitet prtljažnika praktički jednak dosadašnjim verzijama motora - 330 litara za Renegade i 420 litara za Compass. Istodobno je zadržana dvostruka funkcija prtljažnika s podignutom površinom za utovar na vrhu i maksimiziranom nosivosti na dnu. Izgled znači da se rezervni kotač može postaviti ispod prtljažnika na 4xe inačici oba modela.

Kupcima, odnosno vozačima 4xe izvedbi na raspolaganju su tri načina rada pogonskog sklopa - Hybrid, Electric i E-save. Željeni način rada može se aktivirati pomoću sklopke za odabir smještene ispred ručice mjenjača. U svim modovima vožnje regenerativni sustav kočenja vraća energiju tijekom pasivnih faza vožnje (poput usporavanja ili lakog kočenja). Uz to, Renegade i Compass 4xe putuju u hibridnom načinu rada kada baterija dosegne minimalnu razinu napunjenosti, bez obzira na odabrani način.

HYBRID je zadani način odabran prilikom pokretanja automobila. Dizajniran je za upravljanje i korištenje sustava na najučinkovitiji način, optimizirajući snagu i minimizirajući potrošnju goriva. Motor s unutarnjim izgaranjem i električni motor djeluju zajedno prema tipu ceste, s fazama oporavka kočne energije. U početku sustav favorizira električnu vožnju (tako da snagu napaja elektromotor). Kad baterija dosegne minimalnu razinu napunjenosti (koja se naziva 'SOC', stanje punjenja), motor s unutarnjim izgaranjem koristi se za pogon. Sustav upravlja pokretanjem i intervencijom putem algoritma za optimizaciju (Hybrid Control Processor - HCP) dizajniranog da maksimizira razinu učinkovitosti sustava.

ELECTRIC je način koji pruža potpuno električni prosjek raspona od 50 kilometara uz nultu emisiju. Osmišljen je da maksimizira električno iskustvo vožnje različitom kalibracijom algoritma HCP optimizacije. Automobil vozi u načinu rada samo za električnu energiju sve dok postoji dovoljno napunjenosti baterije. Sustav automatski prelazi u način rada HYBRID kada je baterija potpuno prazna ili kada vozač pritisne tipku. Može se postići maksimalna brzina do 130 km/h. Ovo je idealan način putovanja u gradskim središtima s ograničenjima prometa i emisija.

S druge strane, E-SAVE je način održavanja napunjenosti baterije ili punjenja tijekom vožnje pomoću motora s unutarnjim izgaranjem. Način E-SAVE podržava dva sekundarna načina rada, pod nazivom 'spremanje baterije' (pasivni E-SAVE) i 'napunjenje baterije' (aktivni E-SAVE), koji se mogu aktivirati na zaslonu sustava Uconnect.

Pasivni E-SAVE ili ušteda baterije: održava stanje napunjenosti baterije prevladavajućom uporabom motora s unutarnjim izgaranjem. E-SAVE aktivno ili punjenje baterije: puni bateriju i do 80% radom motora s unutarnjim izgaranjem na koji djeluje kombinirani prednji električni generator.

U načinu rada HYBRID - algoritam optimizacije (HCP) jamči učinkovitost sustava modulirajući zajedničku intervenciju elektromotora i motora s unutarnjim izgaranjem prema razini napunjenosti baterije. HCP algoritam automatski modulira raspodjelu momenta između elektromotora i motora s unutarnjim izgaranjem. Motor s unutarnjim sagorijevanjem intervenira kad god zahtijevane performanse premašuju performanse samog elektromotora. Algoritam optimizacije vožnje načina rada HYBRID dizajniran je za upravljanje automobilom u najučinkovitijoj konfiguraciji u skladu sa sljedećim čimbenicima: razina energije (stanje napunjenosti) baterije; karte učinkovitosti električnih motora i motora s unutrašnjim sagorijevanjem; zahtjevi za vozača; putne i okolišne situacije (gradijenti, temperature okoline itd.).

Intervencija motora s unutarnjim izgaranjem tijekom vožnje može ovisiti o različitim kombinacijama tih čimbenika. Kad je razina napunjenosti baterije niska, uključuje se motor s unutarnjim izgaranjem kako bi se osigurao potrebni okretni moment na prednjim kotačima, nadoknađujući nedostatak električnog pogona stražnjih kotača.

Regenerativno kočenje je temeljni element ekološke prirode Jeep 4xe modela, omogućava povrat kinetičke energije tijekom svih faza usporavanja ili kočenja. Energija se pohranjuje u bateriju, a ne troši se kao toplina na kočionim diskovima. Konvencionalni kočni sustav koristi se za zaustavljanje automobila u slučaju kočenja u nuždi ili pri putovanju pri vrlo malim brzinama.

e-kretanje (e-Coasting) intervenira umjesto kočnice kad se otpušta gas te omogućava oporavak energije pri usporavanju čak i kad je otpuštena papučica kočnice. Može se razlikovati jačinom djelovanja, a čime se upravlja gumbom na središnjem tunelu, koji se nalazi ispod ručice mjenjača. Regenerativno kočenje je uvijek aktivno bez obzira na način vožnje (motor s unutarnjim izgaranjem ili električni motor) kako bi se maksimizirao povrat energije nakon otpuštanja papučica za gas i kočnice. Način e-kretanja može se aktivirati na Renegade 4xe i Compass 4xe kada je ručica mjenjača u položaju 'D', i to na prekidaču smještenom ispod ručice mjenjača. Na istom se prekidaču odabire jedna od dvije razine, više ili manje, usporavanja.

Legendarne Jeep mogućnosti za terensku vožnju zagarantirane su sustavom Jeep Active Drive Low, ugrađenim u sve Compass i Renegade 4xe verzije. Nova priključna hibridna tehnologija dodatno poboljšava off-road sposobnost oba modela, a kombinacija dva pogona rezultira s više okretnog momenta. Na primjer, Trailhawk 4xe, specijalni off-road trim s ukupnom snagom od 240 KS - može se pohvaliti porastom radnog momenta do 50% u odnosu na dizelski Trailhawk model od 170 KS. Nadalje, zahvaljujući novoj 4xe tehnologiji, moment na stražnju osovinu ne osigurava pogonsko vratilo, već namjenski elektromotor. To omogućava odvajanje dviju osovina i neovisno o mehaničkom sustavu da upravljaju okretnim momentom, a moment se na stražnje kotače isporučuje odmah po potrebi.

Jeep Active Drive Low uparen je s Jeep Selec-Terrain sustavom kontrole pogona s do pet modova vožnje. Selec-Terrain uključuje nadzor spuštanja niz brdo za vrhunsku off-road sposobnost. Korištenjem Selec-Terrain, vozač može odabrati idealan način vožnje kako bi se sigurno borio s bilo kojim terenom: Auto, Sport, Snow, Sand/Mud i Rock (samo u Trailhawk verziji).

Za debi novih 4xe modela pripremljen je ekosustav usluga dizajniran da primi kupce u svijetu elektrifikacije i podrži ih u izboru njihovog elektrificiranog modela. Prvi primjer je nova Jeep aplikacija 'GO 4xe LIVE' koja pruža podršku vozačima ovih plug-in hibridnih vozila - omogućuje im da uspostave početni kontakt s novom elektrificiranim tehnologijama i otkriju njene prednosti.

Prva vozila su već naručena i na hrvatskom tržištu očekuju se krajem godine, a narudžbe su već moguće u prodajnoj mreži, no cijene za naše tržište još nisu objavljene.