Vozili smo Thaliju na struju, preinačenu putem prvog hrvatskog konverzijskog seta

Želite li si priuštiti električni automobil za vožnju gradom, a novi modeli su vam iznad platnog razreda? Rješenje je moguće naći i u obliku domaćeg kita za pretvaranje postojećih gradskih automobila u električne

Sandro Vrbanus nedjelja, 29. siječnja 2023. u 00:00

Novih automobila na tržištu baš i nema u izobilju, vremena čekanja su ogromna, a i rabljenima su cijene nikad više. Oni koji bi sada htjeli obnoviti vozni park tako su dovedeni u nepovoljnu situaciju, no tu ne mora biti kraj priče – sve jednostavnije i, što je važnije, jeftinije, postaje pretvoriti postojeći automobil iz pogona na fosilna goriva u onaj električni. Imate li sklonost uradi sam pristupu, ili se dogovorite s kakvim spretnim mehaničarem, sve to možete danas napraviti i sami, prateći razna uputstva online, no tu je i novo rješenje: kit za pretvaranje malenih gradskih automobila u električne, i to iz Hrvatske.

Njegovog smo autora, pokretača startupa EV EvolutionDalibora Šimunovića, posjetili nedavno u njegovom uredu u Zagrebu, kako bismo doznali više o tom jedinstvenom proizvodu. Njegova tvrtka već sada nudi razne dijelove za konverziju automobila, poput motora, punjača, kompresora, raznih pumpi i dodataka, no odnedavno u ponudi ima i cijeli komplet – za koji smo se prilikom posjeta uvjerili i da funkcionira, u legalno atestiranom i registriranom Renaultu Thaliji, prebačenome 100% na električni pogon.

Od ideje do realizacije

Dalibor nam priča kako je radio u IT-u kao sistemaš, no suočen s otpuštanjem cijelog svojeg odjela, odlučio je iskoristiti priliku te pokrenuti vlastiti posao. Svoj dugogodišnji hobi, slaganje, inoviranje i izgradnju raznih elektroničkih sustava, pretočio je u tvrtku koja će izrađivati setove za konverziju klasičnih vozila u električna. Istraživanjem je došao do toga da konkurencije gotovo pa i nema, što ga je ohrabrilo da nastavi s projektom.

Konverzijski kit u razvoju
Konverzijski kit u razvoju
Dalibor Šimunović i njegov kit, složen kao demo jedinica
Dalibor Šimunović i njegov kit, složen kao demo jedinica

Do danas je nabavio, testirao i sklopio brojne komponente, sve pomno slažući u integrirani sustav koji može zamijeniti benzinski ili dizelski motor. Izradio je i elektroničke kontrolne sklopove, sav hardver i softver za upravljanje i nadzor baterija, PDU – Power distribution unit, centralno računalo, sustav grijanja kabine, sustav hlađenja komponenata i motora, dodatno računalo i softver za upravljanje i zavaravanje postojećih senzora u automobilima, kao i sve nosače motora te prirubnice za spajanje elektropogona na klasičnu mjenjačku kutiju.

Motor, inverter, baterijski članci i ostale komponente pomno su odabrani i izrađuju ih provjereni proizvođači, dakako, iz Kine. Prvi kompletirani kit, koji je i dalje u fazi unaprjeđenja i testiranja, ugrađen je u nešto stariji Renault Thalia, koji smo imali prilike i provozati, o čemu više u nastavku. Dalibor kaže kako za sve dijelove postoje certifikati i jamstva, pa tako i on planira svojim klijentima nuditi potpunu uslugu – od pomoći pri ugradnji, savjeta, YouTube tutorijala, pa sve do kasnije ponude rezervnih dijelova ili dodatnih sustava kojima se osnovni kit može nadopuniti. Naravno, nudit će i pomoć pri izradi dokumentacije za atestiranje prerade u Centru za vozila Hrvatske, kao i mnoge opcije podešavanja i personalizacije sustav.

Pod haubom Thalije
Pod haubom Thalije
Baterije: pri testiranju u prtljažniku, kasnije također pod haubom
Baterije: pri testiranju u prtljažniku, kasnije također pod haubom

Od 3D skeniranja do registracije

Proces prerade automobila zamišljen je, barem za ovaj prvi kit u ponudi, kako bi se implementirao u manje gradske automobile. “Ideja je da svaka osoba, uz pristup određenom alatu, može sama odraditi ovu ugradnju”, kaže nam Dalibor, a uz njegovo entuzijastično pojašnjenje proces zvuči zaista tako kao da bismo ga mogli obaviti i sami. Njegov je posao 3D skenirati cijelu unutrašnjost automobila, od prostora motora, preko mjenjačke kutije, pa do nosača motora i ostalih prostora gdje se nove komponente moraju postaviti. Potom izrađuje digitalne 3D modele, na temelju kojih CNC-om stvara potreban pribor za prilagodbu svojeg kita odabranom modelu vozila. “Sve što od postojećih instalacija i komponenti može ostati, to ostaje”, kaže, i pokazuje nam kako je na Thaliji zadržao mnogo instalacija, crijeva, bužira, pa čak servo i kočioni sustav – tj. uz minimalne preinake sve to je prebacio na električni pogon.

Dodaci u kabini e-Thalije
Dodaci u kabini e-Thalije

Tako se dolazi do automobila koji izvana izgleda, funkcionira i koristi se gotovo jednako kao klasični. No, značajno je tiši i vozi gotovo besplatno. Promjene u kabini također su minimalne, sustav grijanja može se zamijeniti električnim webastom, kompresor klime bit će električni, a da je riječ o e-vozilu otkriva tek instrument koji pokazuje stanje baterije i crvena “gljiva” za slučaj opasnosti, što je zahtjev regulatora pri atestiranju. U vožnji rade čak i mjerači okretaja, brzinomjer, a uskoro bi i analogni mjerač razine goriva mogao početi pokazivati napunjenost baterije, najavljuje Dalibor, koji već u glavi vrti stotine novih planova za svoj konverzijski kit.

Type 2 priključak za punjenje kod kuće ili na javnom punjaču
Type 2 priključak za punjenje kod kuće ili na javnom punjaču

Vožnja na struju

Sjednete li u ovu Thaliju, ili kasnije bilo koji automobil s ovakvim “retrofit” EV sustavom, naći ćete se u čudnoj situaciji. Navike poput mijenjanja brzina ili vožnje s tri pedale, koje ste vjerojatno stekli u klasičnim automobilima, trebat će vam i ovdje, no vožnja će biti agilnija, značajno tiša, i u tom smislu općenito sličnija onoj kod električnih automobila. Prerađeni će “strujić” krenuti i ako spojku pustite na mjestu, pa tek onda pritisnete papučicu gasa – kao i EV – ali ćete pri višim brzinama morati uz primjenu spojke mijenjati brzine, jer je pogon zasnovan na elektromotoru niskih okretaja, kojem su i dalje nužni viši prijenosni omjeri ručnog mjenjača.

Neočekivani prizor – umjesto prljavog motora, čisti kabeli i struja
Neočekivani prizor – umjesto prljavog motora, čisti kabeli i struja

Ipak, kako je riječ o spoju poznatih nam iskustava vožnje, nakon samo nekoliko minuta naviknuli smo se i mišićna memorija je preuzela posao. Vozili smo se, prvi puta ikada, električnom Thalijom, izrađenom na prvom setu za konverziju hrvatske izrade. Sigurni smo da to neće biti i zadnji put, jer naš sugovornik ima vrlo ambiciozan plan za razvoj i širenje ponude EV Evolutiona.

Nakon logičnog prvog koraka elektrifikacije starijih gradskih automobila, kod kojih je to najjednostavnije, najjeftinije i najisplativije, bit će tu i kitova za veća vozila, gospodarska vozila, pa možda i plovila, sve uz integraciju sustava punjenja i Vehicle2Grid sustava, ali to su već priče za neki drugi članak. Zaključimo ovaj, stoga, informacijom o cijeni – za samo 5 tisuća eura već danas možete svoj stari benzinac ili dizelaš početi pretvarati u električni, legalno ga registrirati i voziti u Hrvatskoj (čak i registracija je jeftinija nego za “fosilca“), uz nezanemariv osjećaj ponosa što ste sami, ili tek uz nečiju pomoć, u automobil ugradili domaći sustav jeftinog, električnog i ekološkog pogona.

Specifikacije

Automobil donor Renault Thalia 1.4
Snaga motora 15 kW nominalna, 27 kW vršna
Napon 96/108 V
Broj okretaja 3000 nominalno, 6000 vršno
Okretni moment 47 Nm nominalno, 170 Nm vršno
Baterija LiFePo4, 10 kWh
Doseg cca 100 km
Ugrađeni punjač 2,4 kW
Cijena vožnje cca 0,8 centi za 100 km (po kućnoj noćnoj tarifi)
Cijena seta za konverziju 4.999 eura (osnovni paket)