Tesla i kineski rivali predvode, Toyota i VW zaostaju: Gartnerov izvještaj otkriva digitalnu podjelu

Izvještaj konzultantske tvrtke Gartner tvrdi da se tradicionalni proizvođači automobila, poput Toyote i Volkswagena, muče držati korak s Teslom i kineskim proizvođačima električnih vozila u razvoju ključnog softvera za svoja vozila

Autonet.hr utorak, 24. rujna 2024. u 05:30
📷 AI generirana ilustracija
AI generirana ilustracija

Prema Gartnerovom Indeksu digitalnih proizvođača automobila za 2024. godinu, Tesla je zadržala vodstvo s ukupnim rezultatom od 76,9%, unatoč padu od 4% u odnosu na prethodnu godinu. Kineski proizvođači električnih vozila Nio i XPeng slijede blizu, rangirani na drugom i trećem mjestu s rezultatima od 71,2% i 66,8%. Indeks, koji ocjenjuje 22 proizvođača automobila u devet kategorija, otkriva sve veći jaz između ovih predvodnika i tradicionalnih proizvođača automobila.

Etablirani proizvođači poput Toyote i Volkswagena sve više zaostaju u softverskoj utrci. Samo su tri tradicionalne marke - Ford, GM i BMW - uspjele osigurati mjesta među prvih deset u Gartnerovom indeksu.

Fokus s motora na elektriku

Globalna automobilska industrija prolazi kroz značajnu transformaciju. Fokus se premješta s tradicionalnih motora s unutarnjim izgaranjem na električne pogonske sustave i napredne softverske sustave. Prijelaz prema vozilima definiranim softverom zahtijeva fundamentalnu promjenu u pristupu, načinu razmišljanja i proizvodnji.

Softverski panel u kinekom Xpengovom vozilu
Softverski panel u kinekom Xpengovom vozilu

Anders Bell, glavni inženjerski i tehnološki direktor u Volvo Cars, priznao je težinu ove tranzicije, napominjući da ona zahtijeva promjenu i u mentalitetu i u tehnologiji. Nedavno lansiranje Volvovog novog električnog SUV-a, EX90, primjer je prepreka s kojima se suočavaju tradicionalni proizvođači automobila, jer je vozilo doživjelo kašnjenja i nedostajale su mu određene značajke uobičajene u mnogim postojećim električnim vozilima zbog razvoja centraliziranog računalnog sustava.

Prijelaz s hardvera na softver

Unatoč odvajanju novca za istraživačke odjele i zapošljavanje talentiranih i obrazovanih developera i inženjera, veliki proizvođači automobila nisu uspjeli u softverskoj tranziciji. Prijelaz zahtijeva promjenu s hardverski orijentiranog na softverski orijentirano razmišljanje, što mnogi etablirani proizvođači automobila smatraju stranim i potpuno novom industrijom.

Goldman Sachs procjenjuje da razvoj operativnog sustava vozila košta najmanje 11 milijardi dolara za bilo kojeg proizvođača automobila. Iako se predviđa da će digitalne usluge vezane uz vozila u budućnosti generirati značajne prihode, trenutna monetizacija je mala zbog nedovoljnog korištenja vozila.

Partnerstva i vlastiti pokušaji

Da bi se premostio jaz, Volkswagen je ušao u softversko partnerstvo vrijedno 5 milijardi dolara s Rivianom nakon zastoja s vlastitim internim softverskim razvojnim timom, Cariadom. Toyota radi na svojoj novoj softverskoj platformi, Areni. Renault planira lansirati svoje prvo vozilo definirano softverom 2026. godine putem svoje jedinice Ampere, s ciljem generiranja 40% profita automobila od softvera do 2030. godine.