Fiat Panda
Fiatova gradska uspješnica simpatična je poput istoimenog medvjedića, iako naziv nije dobila prema njemu, nego prema rimskoj božici. Panda dolazi u dvije moguće razine opreme, Base i Urban, dok je verzija Cross rezervirana za Pandinu

Najpovoljniji automobil u Hrvatskoj stoji 14.955 eura
Rijetki su automobili koji se mogu pohvaliti da ceste gaze već više od četiri desetljeća. Fiat Panda jedan je od njih. Točnije, talijanska "kutijica" s nama je 45 godina, s obzirom na to da je tržištu premijerno predstavljena još 1980. godine. Panda je otad postala jedan od prepoznatljivih, možemo reći i kultnih talijanskih automobila, a ostvarila je uspjeh na mnogim tržištima diljem Europe. Upravo zahvaljujući praktičnom kutijastom dizajnu te nešto većem odstojanju od tla nego što ga imaju prosječni modeli gradske klase, Fiat Panda nametnula se kao povoljno vozilo, koje je spremno za sve vrste terena i svaku avanturu. U Hrvatskoj je Panda trenutačno najpovoljniji automobil, s cijenom od 14.955 eura, koja vrijedi za blagohibridnu 1,0 GSE inačicu.
Iako bi se zbog dugovječnosti modela moglo zaključiti da je Fiat Panda preživjela već više smjena modela, aktualna Panda tek je model treće generacije. Kad je stvarana prva generacija tog modela, naziv Panda odabran je kako bi se odala počast božici Empandi, rimskoj zaštitnici putnika. Prva generacija Pande, ona originalna iz 1980., imala je troja vrata, a dizajnirali su ju Giorgetto Giugiaro i Aldo Mantovani iz Italdesigna. Ta izvorna Panda proizvodila se sve do 2003. godine, s time što je 1983. dobila varijantu s pogonom na sva četiri kotača. Španjolski Seat pod Fiatovom je licencom tržištu ponudio svoju verziju prve generacije Pande. U početku se i taj model prodavao kao Panda, a kasnije je nosio naziv Marbella (1986. – 1998).
Drugu generaciju Pande, lansiranu 2003. godine kao hatchback s peterim vratima, dizajnirao je Giuliano Biasio iz Bertonea. Ta je Panda 2004. godine osvojila titulu Europskog automobila godine. Treća generacija Pande debitirala je na sajmu automobila u Frankfurtu u rujnu 2011., a dizajnirana je u Fiatovu dizajnerskom centru Centro Stile, pod vodstvom Roberta Giolita. I dalje se proizvodi u talijanskom gradu Pomigliano d'Arco. Od 2012. do 2016., uz verzije s prednjim i pogonom na sve kotače (4x4), u ponudi je bila i Panda Trekking, koja je izgledom podsjećala na mini off-roader, iako je snaga prenošena isključivo na prednju osovinu. Treća generacija Fiata Pande istaknula se i činjenicom da je bila među rijetkima na tržištu s tvornički ugrađenom plinskom instalacijom. Model Panda CNG bio je dostupan i u drugoj generaciji.
Panda četvrte generacije predstavljena je kao Grande Panda, kako bi se razlikovala od treće generacije, koja je i dalje ostala u prodaji. Razvijena pod okriljem grupacije Stellantis, čiji je i Fiat dio, Grande Panda proizvodi se u Srbiji i nema baš mnogo veze s klasičnom Pandom, jer tu je riječ o gotovo četiri metra dugačkom SUV-u, s potpuno električnim ili hibridnim pogonom.
Gradska Panda, pak, svoju popularnost – a u mnogim razdobljima dugog životnog vijeka i vodeću poziciju na tržištu – može zahvaliti upravo kompaktnim vanjskim dimenzijama, koje kriju prostranu i praktičnu unutrašnjost, koja se može dodatno konfigurirati prema potrebama vozača različitih profila. Zanimljiv dizajn bio je i ostao Pandin zaštitni znak u sve tri generacije.
To se posebno odnosi na kvadrat sa zaobljenim kutovima, kombinaciju kruga i kvadrata, koja se pojavljuje i na vanjskom dizajnu i u unutrašnjosti automobila. Primjerice, tako su oblikovani blatobrani nad 14" ili 15" kotačima, svjetla, treći bočni prozor, elementi za podešavanje klima-uređaja, otvori ventilacije… Simpatičnom vanjskom izgledu pridonose i visoko postavljeni farovi, dok robusnu notu naglašavaju kućišta retrovizora i kvake vrata sa zrnatom završnom obradom u crnoj boji.
Interijerom vlada održiva udobnost. U unutrašnjosti Pande vozača i putnike dočekuju sjedala presvučena crnom tkaninom, s monogramom Fiat i s detaljima od tkanine koja sadrži recikliranu plastiku iz mora (Seaqual). U 368,6 cm dugačku Pandu komotno stanu četiri osobe, osim ako se radi o izvedenici tog modela – Pandini. Pandina ima pet sjedala, za 1830 eura više predstavlja mikro SUV, vizualno atraktivan i s prilično bogatom serijskom opremom. No, vratimo se klasičnoj Pandi. U njoj je hibridni jednolitreni benzinski motor od 70 konjskih snaga, koji talijanskom gradskom modelu omogućuje ekološki podobnu vožnju, uz manje emisije CO2 i nižu potrošnju goriva. Snaga se preko ručnog mjenjača sa šest stupnjeva prenosi na prednje kotače, uz potrošnju po WLTP ciklusu deklariranu na 4,8 l/100 km.
Dvije su verzije Pande: Base i Urban. Cross oprema sada je rezervirana za Pandinu. Panda Base ima, primjerice, ručni klima-uređaj, predispozicije za autoradio, centralno daljinsko zaključavanje, el. podizanje prednjih stakala, atermička stakla, stražnje parking senzore, odbojnike u boji karoserije, kit za popravak pneumatika...
U Pandi Urban dodatno je na Base opremu na raspolaganju i DAB radio s 5-inčnim zaslonom i Bluetooth vezom, komande radija na kolu upravljača, el. podešavanje i odmagljivanje vanjskih retrovizora... Fiat Panda 1,0 GSE Urban do registracije stoji 15.605 eura.
U prvih 40 godina Fiat Panda je proizvedena u više od 7,8 milijuna primjeraka. Od toga se 4,5 milijuna odnosilo na prvu generaciju.
Motor | benzinski redni, 3 cilindra, elektromotor 5 KS |
Obujam | 999 cm3 |
Najveća snaga | 51 kw (70 KS) pri 6000 o/min |
Najveći okretni moment | 92 Nm pri 3500 o/min |
Pogon i mjenjač | prednji, ručni mjenjač, 6 stupnjeva prijenosa |
Pneumatici | 175/65 R14 |
Dimenzije (d x š x v) | 368,6 x 164,3 x 155,1 cm |
Međuosovinski razmak | 230 cm |
Obujam prtljažnika | 225/870 l |
Obujam spremnika za gorivo | 38 l |
Prazno vozilo | 980 kg |
Nosivost | 440 kg |
Najveća brzina | 164 km/h |
Ubrzanje (0-100 km/h) | 13,9 s |
Potrošnja u mješovitoj vožnji | 5,1 l/100 km |
Jamstvo | 2 godine/100.000 km |
Jamstvo protiv prohrđavanja | 8 godina |
Cijena | 14.955 eura |